Vad gör jag för att ta död på våra sälgträd? de blev kapade förra året med nu under hela sommaren har stubben gett nya skott som jag klipper ner med jämna mellanrum.
Växer ut nya skott skitfort, har fina rabatter runt om så jag kan kanske inte ha alltför kraftfulla medel för att ta död på elendet.

Sälghataren
 
Ecoplugg.
1055716.jpg
 
Redigerat:
Så synd att du inte gillar sälg. Det är ett av det mest värdefulla träd/buskar vi har i vår svenska fauna. Finns få växter som har så stor betydelse för vårt insektsliv som just sälg.
 
Håller med, sälg är binas föda på våren.
Vill du ta död på grejer så borra 10mm hål i stubben uppeifrån ca 1-2 cm från barken, borra hålen 5 cm cc och häll i roundup. Billigare än ekoplugg.
 
Sälg är trevliga, men bara när dom tagit trädform. Tar dom buskform, vilket dom alltid gör efter att man en gång har sågat ner dom, så tycker jag dom är hemska. Helt omöjliga att döda också, antingen får man gräva upp hela rotsystemet eller så får man använda ecoplugg.
 
Ett så livskraftigt träd som sälg får man leta efter. har ett stort trädbuske på gräsmattan efter x antal är så trillar stammarn men det kommer nya skott hela tiden. Nu senast så kapade vi allt la allt ris på stubben och eldade. Detta skedde i höstas.nu har vi ca 150 cm långa skott runt om! Tänk om allt annat växte som sälgen...näe det dör t o m bondsyren dör på gräsmattan!
 
Tackar för svaren, fick tag på 1000ml av någonting utan text (används dock av erfaren trädgårdskonstnär) som innehåller glyfosat, ska funka mycket bra, borrade hål och i med lite i varje, väntar och ser.

Ok sälghatare är att ta i men tyvärr så har vi alldeles för mycket av dessa träd i vår trädgård även våra grannar, kapar ner några st per år för att minimera jobbet.

ha en trevlig höst alla
 
Glyfosat = RoundUp
 
Ecoplugg = RoundUp i kristalin form
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.