Har äntligen hittat ett bra hus och gjort besiktning och allt verkar vara bra så efter en sista titt på huset imorgon ska vi troligen skriva kontrakt på tisdag :)

Tyvärr så finns det inget uppmätt värde för radon på huset. Huset är byggt 1989 och de hus i närheten som har mätt radon har uppmätt värden på 20-60 bequerel. Det borde väl inte vara några problem med radon i huset men man kan ju aldrig veta helt säkert. Mätning av radon skall göras under oktober - april om jag förstått det hela rätt så det innebär att vi inte kan få mäta värdet innan vi köper huset.

Bör vi försöka lägga in någon klausul om detta i kontraktet eller ska vi bara strunta i det och hoppas att radon-värdet är lika bra som på omkringliggande hus?
 
  • Gilla
bojesper
  • Laddar…
Hemmakatten
Även om det inte finns radon i marken eller i husets byggmaterial så kan det finnas i de sten- och grusmassor som las dit under grunden när huset byggdes. Det finns korttidsmätningar man kan göra som ger en god indikation på hur stor radonhalt huset har.
 
Okej fast på kommunen här så verkade de väldigt skeptiska till sådana korttidstester och bad mig typ vänta. Kanske vi ska försöka skriva in en klausul om att om radonen är över ett visst värde så får säljaren sto får saneringen?
 
Ditt förslag om en klausul i avtalet är bra; skulle dessutom föreslå att du håller inne typ 25-50.000 spänn för radonsaneingen under den tid det tar att mäta. Alla radonsaneringsföretag vill mäta under eldningssäsongen när man håller dörrar och fönster ständga (typ november - april). Du kan även få bidrag till radonsaneirng från Länsstyrelsen så det behöver inte bli så stora pengar. 20-60 bq hos grannarna skulle intre oroa mig; jag har bott i hus med 150-200 bq under totalt 30 år utan att ha mått illa av det.
 
  • Gilla
Bjope57
  • Laddar…
Sannolikheten att säljaren går med på en sådan sak är låg. dessutom så är ju då affären rent juridiskt inte klar förrän villkoret har "avslutats", troligen problem att få lagfart.
 
Nja, Hemmapularen, det finns upplösande och uppskjutande villkor. Ett villkor om att en del av köpeskillingen erläggs senare är ett uppskjutande villkor, inte ett upplösande villkor. Köpet är bindande men parterna kommer överens om att en vill del av köpeskillingen erläggs när det uppskjutande villkoret inträffat, i detta fal när radonmätningen är klar. Då sker också fördelningen av pengarna, d v s om köparen ska ha pengarna (om t ex radonhalton överstiger ett överesnkomna gärsnavärdet) eller om säljaren ska ha pengarna.
 
Szture skrev:
20-60 bq hos grannarna skulle intre oroa mig; jag har bott i hus med 150-200 bq under totalt 30 år utan att ha mått illa av det.
Jag är uppväxt i ett radonområde där väldigt många dött i lungcancer.
 
Nanny Fine
Szture skrev:
Nja, Hemmapularen, det finns upplösande och uppskjutande villkor. Ett villkor om att en del av köpeskillingen erläggs senare är ett uppskjutande villkor, inte ett upplösande villkor. Köpet är bindande men parterna kommer överens om att en vill del av köpeskillingen erläggs när det uppskjutande villkoret inträffat, i detta fal när radonmätningen är klar. Då sker också fördelningen av pengarna, d v s om köparen ska ha pengarna (om t ex radonhalton överstiger ett överesnkomna gärsnavärdet) eller om säljaren ska ha pengarna.
Delvis rätt, men du kan inte söka lagfart, för vilket belopp står på köpebrevet? Så Hempularen har faktiskt rätt i det han skriver.... Alternativet är om man genomför affären, men i kontraktet skriver in att säljaren skall ersätta köparen med ett kontant belopp, eller betala för radonsanering e. dyl.
 
Kan ni inte dra av på priset eftersom mätningen ej är gjord.

Då riskarna ni lika, ungefär. Visar mätningen att det inte behöver göras någon sanering så har
säljaren förlorat men visar det sig att det måste saneras för en jättehög med pengar så har
ni förlorat.

Fördelen att slutföra avtalet tycker jag ändå är bättre för båda parter.

Vad händer om ni skriver klausulen och att mätningen överskrider värdet men föregående
ägare inte vill lägga ner 100 000kr för sanering. Eller vill att annat företag sanerar, eller vill
ändra mätmetod. Under tiden går månaderna...
 
Szture skrev:
jag har bott i hus med 150-200 bq under totalt 30 år utan att ha mått illa av det.
Jag känner en som rökt i 30 år utan att ha mått illa av det, så rökning är nog också ofarligt...
 
Du skulle kunna undersöka ett par saker för att försöka få bättre grepp om radonrisken:

Markradon
1) Hur är huset beläget. Ligger det på gammal sjöbotten och inte på berg är det nog ingen större risk för markradon. Ligger det på berg kan du undersöka om aktuell kommun har en karta över områden med förhöjd risk för markradon (t ex Brunkebergsåsen norr om Stockholm).

Byggradon
2) När är huset byggt? Ett stort antal radonhus byggdes på 1960-tal och tidigt 1970-tal (man använde radonhaltig lättbetong). Hus på 1980-talet och framåt lär inte ha byggradon. Kolla med mäklaren om huset innehåller lättbetong. Frågar du en radonfirma snällt kan de kanske följa med dig ut med en geigermätare och med den omedelbart ge dig en mellan tumme och pekfingerindikation på radonbidrag från väggarna.

Med ovanstående kanske du bättre kan ringa in om just ditt hus kan vara ett radonhus.

Lycka till med köpet!
 
Beape: Nej, det är inget bra sätt att gissa. Ska man ändå lägga tid/pengar på något så är en korttidsmätning MYCKET bättre än att försöka gissa mha kartor och annat!
Varje byggnad är unik och att gissa mha andra kringliggande byggnaders värden etc är kass.
En kortidsmätning är mindre bra en en långtidsmätning, men mycket bättre än övriga gissningsmetoder.
 
Humulus skrev:
Ska man ändå lägga tid/pengar på något så är en korttidsmätning MYCKET bättre än att försöka gissa mha kartor och annat!
Varje byggnad är unik och att gissa mha andra kringliggande byggnaders värden etc är kass.
En kortidsmätning är mindre bra en en långtidsmätning, men mycket bättre än övriga gissningsmetoder.
Kan bara hålla med. Har själv bott i ett område med radonhus och där skiljer sig värdena stort till och med mellan grannar.

(vi knackade loss betongbitar och använde som krita på asfalten när jag var barn... :x)
 
Humulus skrev:
Beape: Nej, det är inget bra sätt att gissa. Ska man ändå lägga tid/pengar på något så är en korttidsmätning MYCKET bättre än att försöka gissa mha kartor och annat!
Varje byggnad är unik och att gissa mha andra kringliggande byggnaders värden etc är kass.
En kortidsmätning är mindre bra en en långtidsmätning, men mycket bättre än övriga gissningsmetoder.
Humulus, i en ideal värld finns inga gissningar. I den bittra verkligheten tvingas vi göra kvalificerade gissningar varje dag.

Om TS hade affären i sin hand skulle hon självklart göra en långtidsmätning under vinterhalvåret under gynnsamma villkor. Hon kanske inte är så lyckligt lottad?

Att basera beslutet endast på en korttidsmätning under den varma perioden är i sig en gissning - osäkerheten är mycket stor och man måste anta/gissa att inte säljaren hängde ut mätdosorna i uteförrådet eller lät dörrar och fönster stå på vid gavel under mätningen (om mätningen sker före tillträdet). I värsta fall lever TS i god tro om att allt står rätt till (precis som en bekant till mig gjorde) tills hon en dag ska sälja och den nye ägaren lyckas pressa in en långtidsmätning som avslöjar korttidsmätningen som ren bluff.

Att i sin bedömning bortse från att vissa objekt är mycket osannolika att ha radon (t ex 2000-talshus byggt på gammal sjöbotten) och likt förbannat försöka kräva in en radonmätning i avtalet även om detta riskerar affären känns inte så smart.

Vad är det då för risker TS tar om hon inte lyckas få in en radonmätning in sitt avtal? Byggradon och/eller markradon. Av dessa är byggradonet knepigast att komma till rätta med. Markradon kan man med få undantag få ner med radonsugar. Byggradon kan sänkas med mekanisk till- och frånluft, vilket är betydligt dyrare än radonsug, och som inte alla hus är lätta att bestycka med. Jag är därför mer orolig för byggradon än för markradon, och att få med sig en radonsaneringsfirma ut till huset för att eventuellt kunna avfärda byggradonet med Geigermätare går snabbt, billigt och betydligt mer pricksäkert på var byggradonkällan finns än en korttidsmätning under fel säsong.

TS hur är byggt 1989 så risken för byggradon är mycket liten. Visst, en gissning, men hyfsat kvalificerad (även om varje byggnad är unik finns det regler kring vilka material som är tillåtna att använda - radonhaltig lättbetong var inte tillåten att använda 1989). Vill TS finns ju alltid alternativet Geigermätare. Visar nålen nära noll mot alla väggar och golv kan man göra en ännu mer kvalificerad gissning om att byggradonet är försumbart. Återstår markradon. Kan TS få in en korttidsmätning i avtalet är detta självklart bättre än ingen mätning alls (förutsatt att man kan utesluta att det skett något konstigt under mätningen). Skulle säljaren inte tillåta detta skulle nog jag vara beredd att ta risken för markradon eftersom radonsugar är relativt enkla och billiga att sätta in om olyckan skulle vara framme.

Jag skulle i vilket fall genomföra en långtidsmätning kommande vinter även om jag redan köpt huset för att få svart på vitt, och med detta som underlag kunna söka bidrag till radonåtgärd om man nu råkade ha mer markradon än vad gissningar eller osäkra mätningar indikerade. Byggradonet kan man och ska man dock ha järnkoll på före avtalsskrivandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.