om jag minns så stod det i värmebaronens reklamblad något om
"bekväm sotning framifrån" ..... som inte alls är så enkel som tråden påvisar
gaia
 
Hej.
Jag måste bara fråga vad ni har för rökgas temp när det blir så mycket tjära? Och vad har ni för ved?
 
@Andreas_Hansson. Ett bra tips, men jag har tagit vad jag har haft tillgängligt.

@Gaia. Jo det står väl nåt sånt, men det beror väl kanske på eldaren som har lite för fuktig ved, men det är ju enkelt att komma åt tuberna.

@bybackarn. ingen aning om temp men jag får väl sätta dit en ny termometer där. Blandved stor andel löv, antagligen lite för fuktigt för den pannan, samma ved funkade bra i en ctc v35 tidigare i höstas.
 
Jag frågar bara för att jag monterar sådana pannor och ingen har klagat på ditt problem. Änn ska man väll till lägga!!
 
Jo det är väl så att man orkar inte klaga, det ger ju värme dock inte så mycket som det borde, men iofs så är ju pannan nu typ 12 år.
 
Idag så fick jag tuberna ganska plåtrena. Höll nog på 1-2 timmar med den grova koppborsten från biltema, man får böja ut borsten lite efterhand som man har fått väck lite beläggning. Borrmaskinen fick jobba ganska hårt.
 
Hur är det med co:s sotarrens ... mår keramiken dåligt av den eller är det bara att köra på ??


MVH tobias
 
Vet inte något om COs sotrrens.

Har ej kollat vilken rökgastemp det är på pannan.

Här kommer nåt foto på det jag använder för att sota. Man måste ha borsten på det hållet för att kunna få in den i tuberna, man får prova sig fram på hur mycket man kan böja ut borsten så man får tillräcklig avverkning.
85_bild045_1.jpg
85_bild043_1.jpg
 
se där ja.. jag har gått över till manuell sotning igen.. drar en gång eller två innan jag startar varje brasa så hinner det aldrig bli någon tjock beläggning.. jag kör med ca 250g rökgas temp och eldar mest spillvirke och engångs pall/embalage och till vanlig klyvd granved som legat minst 2år.
 
Tobbefonsterfixare skrev:
s eldar mest spillvirke och engångs pall/embalage och till vanlig klyvd granved som legat minst 2år.
känns skönt att man inte e ensam...:D
 
prova att elda lite zinkspån eller aluminium kan också fungera hjälpligt...
 
Eller med vettig ved? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.