Hej,

Jag och min sambo har haft hantverkare hemma för att totalrenovera vår nya lägenhet.
Vi har skrivit ett kontrakt samt fyllt i hantverkarformuläret 09.

I detta kontrakt står det kort och gott att ett nytt kök ska monteras. Men nu efteråt påstår hantverkaren att fastskruvning av vitvarorna, och montering av handtag inte ingår. Luckor och lådor är dessutom inte injusterade.
Vet någon om detta ska ingå om inget annat står i kontraktet?

Nästa sak är att han vill debitera oss för alla VVS arbeten som utförts. I kontraktet står det inget om VVS arbeten alls i badrum. Men det står dock med under kök.Vi tror helt enkelt att det har missats under badet. Och det är frågan om en totalrenovering av hela badrummet och köket. När vi pratade med honom innan vi skrev kontaktet, visade han hur rören mm skulle dras, och enligt honom skulle allt ingå i priset. I kontraktet står det att inga blandare ingår, då vi skulle skaffa dessa själva. Så han visste ju om att alla rören skulle dras om.
Dessutom står det inte heller i kontraktet att VVS-arbeten i badrum tillkommer som extra arbete.

Det har inte tidigare varit något prat om detta. Men efter att vi har tagit dit en besiktningsman, då vi tyckt att även resten av det utförda arbetet i lägenheten inte varit hantverksmässigt (vilket även besiktningsmannen uppenbarligen också tyckte), har han sagt att detta kommer att debiteras.

Kan han egentligen debitera oss för detta?

Tacksam om någon visste mer än mig angående kontrakt.

Freddan-70
 
Naturligtvis ska injustering av luckor och lådor samt montering av handtag ingå i en köksmontering.

Personligen installerar jag alltid vitvarorna också men utför ingen inkoppling av el och vvs vilket ingår under respektive behörig hantverkares åtagande vilket jag också utförligt skriver i offerterna.

Svårt att säga vad som gäller när man inte ser helheten av ert avtal men det låter som offerten är undermålig och högst troligt har er entreprenör missat detta med vvs under badrummet.

Edit:
Slog mig precis att det var under kategorin "hantverkare" jag svarade vilket jag ju inte får göra men då får det plockas bort av moderator för jag anser det dock bara vara info till TS.
 
Redigerat:
T
Paul-Staffanstorp skrev:
Edit:
Slog mig precis att det var under kategorin "hantverkare" jag svarade vilket jag ju inte får göra men då får det plockas bort av moderator för jag anser det dock bara vara info till TS.
Din otäcking:wow:

Då kan du förvänta dig en varning alldeles strax som dimper ned i din inkorg:D

Sorry för OT!!!!
 
Nu vet jag inte om jag har missförstått detta med debitering. Som kund/beställare betalar man för en besiktning. Hantverkaren ska då åtgärda besiktningsanmärkningarna. Om det behövs en ny besikting tex om hantverkaren åtgärdat något större fel typ tätskikt eller dyligt så betalas den besiktningen av hantverkaren.

Om det står att ett nytt kök ska monteras så bör ju all montering ingå annars skulle det stå att handtag och ev justeringar är undantagna.
 
falegname
När det gäller köket så ingår montering av handtag och naturligtvis justering av luckor. Det normala är att även montering av vitvaror ingår dvs fastskruvning i köksstomme där det behövs t.e.x ugnar och diskmaskin.
Är en del vitvaror integrerade så är det liksom inget snack om saken.

I övrigt åker ni nog på att betala vvs-en i badrummet.

Det framkommer inte riktigt i din text om vvs-arbeten ingick i kontraktet angående kökdelen eller ej.

Lägg upp en kopia på kontraktet så får du nog säkrare svar.
 
Missade att skriva att hantverkaren tillhandahåller med underentreprenörer i VVS och el.

Freddan-70
 
I kontraktet står det följande:
Kök: Köksinredning utrives. Nytt kök monteras. Vvs monteras inga blandare ingår. Plattsättning ovan bänk ingår. Inga plattor ingår. Eldragning till detta inga armaturer ingår. Inget Ikeakök ingår. Alltså endast arbete i detta.
Badrum: Plattsättning av golv väggar med tillhandahållna plattor flytspackling samt våtrumsspärr enl. gällande våtrumsnormer. Hörnlist. Inga blandare ingår.
El: Elslingor sätts i badrum. Takspottar monteras 5 st. (utdrag ur elarbete)

Längre ned på kontraktet står det sedan:
Tillkommande arbeten görs endast efter genomgång med beställare påskriven beställningsorder.

Och vi har inte skrivit på något sådana papper överhuvudtaget då dom inte har sagt till om några extraarbeten.

Tacksam för svar.
 
Freddan-70 skrev:
I
Längre ned på kontraktet står det sedan:
Tillkommande arbeten görs endast efter genomgång med beställare påskriven beställningsorder.

Och vi har inte skrivit på något sådana papper överhuvudtaget då dom inte har sagt till om några extraarbeten.

Tacksam för svar.
Då känns det ju ganska så solklart att ni inte skall betala förr vvs i badrummet, ni har inte skrivit på några papper alltså har ni inte beställt något arbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.