Ska lägga golvvärme på befintliga golv (gammal råspont i äldre hus), alltså glesa ovanpå och lägga plåtar.
VVS-aren föreslog 16mm rör med cc250 men överallt jag läst står det cc200 för 16mm så jag blir lite tveksam nu. Dessutom hittar jag bara plåtar för 16mm som är 180-190 breda och då blir det ju mycket som inte täcks om man lägger cc250.

Som gles hittar jag bara råspont som är 17x95 men då blir det ju jobbigt med cc200. Slå ihop 2st och sen 30mm mellanrum ger cc220 men även där känns det som om mycket av golvet inte får plåt.

Är det nån nackdel att istället lägga 20mm med cc300? Blir mycket lättare med glesen då också, 120x21 med 30mm mellanrum. Bygghöjd har jag gott om.

Tänkte köpa gles imorgon så jag är tacksam för alla synpunkter..
 
Redigerat:
C
20mm slang -> mer vattenvolym -> bättre gångtider, bättre driftekonomi, jämnare temperatur från din värmepump, om du nu har sån.

Möjligen något ojämnare värme i golvet, men med plåtar tror jag inte att det är nåt som märks.
 
H
Har precis avslutat en installation av golvvärme på 106 kvm. Det blev LK och deras 16 mm system med frästa spår i golvspånskiva, cc 200 för att få en jämn värme.. Plåtarna täcker allt utom en spricka på 10 mm mellan dem. Har man så stora ytor som jag och inga element i övrigt så spelar det ingen roll om du väljer 16 eller 20, volymen är ändå för liten. Jag har även installerat en Nibe 2025 10 kW och installerat en volymtank på 200 l för att få en vettig volym. Mina 620 m ger c:a 120 l i volym vilket är för lite för en värmepump.
 
Hemmakatten
Vi har 20mm med cc160mm. Totalt 855m slang fördelat på 11 givare på 115kvm boyta. Dock består våra fasader till ca 40-45% av glasväggar och vi ville vara säkra på att undvika kallras framför fönsterväggarna. Vi fickhjälp av en VVS-ingenjör att dimensionera systemet. Vi har ingen värmepump utan en vattenmantlad pelletskamin kopplad till en 500 liters tank som även har slingor för varmvattnet.

Vad jag läst (tidigare år) är att husleverantörerna är snåla med att dimensionera värmen med följd att det under kalla vintrar inte blir tillräckligt varmt samt att VP:n för gå på högtryck (el)men att det ändå inte har hjälpt helt och hållet.
 
Betänk att plåten bygger lite och att du har tolerans på glespanelen, med 21 mm kan du få problem, bättre att gå på 28 som är rekomendationen.
Jag har lagt GV med 20 mm slang och c-c 300, inga problem med ojämn värme - men se till att plåtarna ligger dikt an mot golvsån/parkett annars får du dålig värmeledning. Om du har möjlighet så lägg inkommande slang mot yttervägg för att hindra kallras.
 
Vad skulle problemet vara med 21 mm? Rekomendationen 28 mm är väl för bärigheten när glesen är fribärande?
 
En 21 mm gles kan ju i praktiken vara lägre än 20 mm på sina ställen vilket gör att slangen kommer i kläm när den passerar reglar.
 
Här rör det sig om att lägga på befintligt golv så slangen kommer i så fall i kläm hela vägen, men pex är formbart så det saknar nog betydelse.
 
Vad tänker du lägga för golv uppe på glesen? Sitter i samma situation och vill inte lägga spån uppe på glesen utan tänkte lägga golvet direkt på. Vet dock inte vad man ska använda för golv för att inte få bekymmer då det blir mellanrum mellan glesen. (alltså inte ett heltäckande underlag för ev. laminatgolv, parkettgolv eller vad det nu blir)
 
Marc E skrev:
Vad tänker du lägga för golv uppe på glesen? Sitter i samma situation och vill inte lägga spån uppe på glesen utan tänkte lägga golvet direkt på. Vet dock inte vad man ska använda för golv för att inte få bekymmer då det blir mellanrum mellan glesen. (alltså inte ett heltäckande underlag för ev. laminatgolv, parkettgolv eller vad det nu blir)
Det blir 14mm parkett i några rum och massivt ekgolv 22mm i vardagsrum, båda direkt över plåtarna. I kök och hall blir det först en golvgips sen klinkets.
Lägger du 16 eller 20?
 
Kommer lägga 20mm med cc300. Är lite sugen på marmoleum klick som ytskikt, så jag får väl kolla upp med dom om det kan fungera.
 
hokanp skrev:
Har precis avslutat en installation av golvvärme på 106 kvm. Det blev LK och deras 16 mm system med frästa spår i golvspånskiva, cc 200 för att få en jämn värme.. Plåtarna täcker allt utom en spricka på 10 mm mellan dem. Har man så stora ytor som jag och inga element i övrigt så spelar det ingen roll om du väljer 16 eller 20, volymen är ändå för liten. Jag har även installerat en Nibe 2025 10 kW och installerat en volymtank på 200 l för att få en vettig volym. Mina 620 m ger c:a 120 l i volym vilket är för lite för en värmepump.
??

nyfiken fattar inte vad du menar med för liten volym? Har en nibe fighter och ska byta ut alla element i källaren mot golvvärme ..klart volymen kanske blir mindre men...:S
 
H
Det cirkulerande vattnet ska uppfylla 10 l/kW effekt från värmepumpen. Kan bli problem med korta gångtider samt en mindre effektiv värmepump. Jag har satt in en VKS200 l för att bota detta. Står klart i Nibes manual.
 
Om man har 16 eller 20mm rör till golvvärmen har INGEN betydelse i frågan om gångtid på värmepumpen. Den som hävdar något annat får gärna räkna ut hur lång tid det tar att värma upp volymskillnaden 10 grader med en 7kw pump.
 
H
Ingen har sagt att det har någon större betydelse mellan 16 och 20 mm slang. Jag har sagt att man får för liten totalvolym med golvvärme. Skillnaden mellan 16 och 20 mm slang är 56%. Så lägger man 620 m som jag har gjort så har det ingen betydselse, jag MÅSTE har en större volym.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.