Milkshaken skrev:
Fråga dina kompisar på statoil och Q8 varför inte dieseln jäser över längre för... Fråga oxå varför bensinen inte luktar bensin längre....
Själv hävdar jag att det är tillsatserna i produkterna som är boven i dramat... Dessa är aggressiva mot packningar, munstycken och övrig metall....
Vilka är dessa tillsatser som är aggressivare än bensinen i sig själv? Var kan jag läsa mer om detta och hur stort är problemet? Dvs hur mycket mer aggressiv är bensinen med tillsatserna jämfört med "som det var förr"?

Sen, hur många kan förvara bensin helt svalt, och fuktfritt.... Inte många som har en jordkällare, och förövrigt skulle jag inte vilja förvara bensindunkar i en jordkällare ihop med livsmedel...
När det gäller kylan tror jag inte att det är ett större problem. Ett av svaren var att man kan ha otur om bensinen förvaras varmt. Dvs normalt (ej otur) spelar det inte någon roll. Det andra svaret nämner inte ens värmen som en faktor.

Fuktfritt är naturligtvis mycket svårare. Här måste man anskaffa en besindunk med packning. Men tar man den investeringen - säkert uppemot 100 kr - så har man också ett praktiskt förvaringskärl. Ska man inte förvara bensinen särskilt länge kan man ju fortsätta ha bensinen i sin vanliga vattenkanna.


Om det är sådana krav att det måste vara svalt, och helt ogenomträngligt, då tycker jag att bensinbolagen skulle bjuda på den sortens förvaring... Typ någon kylväska gjord för bensin..... Overkill,,, javisst.... men ändå...
Absolut! Och hur är det med mejerierna? Jag menar - om det nu ska vara sådana krav på att man ska förvara mjölken kyld och fri från starka lukter, borde då inte mejerierna bjuda på den förvaringen? Jag skulle gärna ta ett kylskåp modell inbyggnads så att jag kan ha en kökslucka på. d^_^b
 
Redigerat:
Milkshaken
Vem fan har bensinen i en vattenkanna???????

jag frågade tjabo om tillsatserna som gör att det inte luktar bensin längre och varför inte Dieseln jäser över längre ...
Du får avvakta hans svar.
 
Hej!
Det finns ingen bortre gräns som man direkt kan säga att nu fungerar inte bensinen längre. Det är precis som du skriver viktigt att lagra bensinen i en tät behållare då det annars riskerar att avdunsta de lättaste kolvätena vilket gör att maskinen/motorn kan få svårt att starta. Jag brukar också säga att okulärbesiktning (dvs titta på den i en ren glasflaska) är en underskattad analysmetod. Tänk dock på att det är en brandfarlig vara klass 1 och den skall behandlas som en sådan dvs undvik statisk elektricitet och andra tändkällor. Om bensinen i glasflaskan är vad vi brukar kalla " klar & blank" så skulle jag använda den. Dvs den får inte vara grumlig, innehålla partiklar eller ha fasseparerat.
Tänk också på att vi har olika ångtryck på bensinen under sommar och vinter och om man försöker starta snöslungan med bensin från sommaren mitt i smällkalla vintern så kan det vara svårt.

Hoppas att jag svarat på din fråga.


Med vänlig hälsning
XXX
Svenska Petroleum Institutet
Nybrogatan 11
114 39 Stockholm
Tel: 08-667 09 48


jaso skrev:
Fuktfritt är naturligtvis mycket svårare. Här måste man anskaffa en besindunk med packning. Men tar man den investeringen - säkert uppemot 100 kr - så har man också ett praktiskt förvaringskärl. Ska man inte förvara bensinen särskilt länge kan man ju fortsätta ha bensinen i sin vanliga vattenkanna.
Torde räcka med en 50kr bensindunk från biltema, gummipackning.
Milkshaken skrev:
Fråga dina kompisar på statoil och Q8 varför inte dieseln jäser över längre för... Fråga oxå varför bensinen inte luktar bensin längre....
Lukt och diesel är ointressant för mig så det får du ta reda på själv.
Själv hävdar jag att det är tillsatserna i produkterna som är boven i dramat... Dessa är aggressiva mot packningar, munstycken och övrig metall....
Sök på toulen och xylen.
 
Redigerat:
H
Det tråkiga är att Shell, Q8 eller Statoil inte svarar på vad som finns i deras bränsle, de vill inte. Det finns så mycket skit i dagens drivmedel. Har transporterat drivmedel för Shell och Q8 på de tiden blyfri bensin kom. Tillsatserna är inte att leka med. Ett stort problem är fortfarande att få smörjning i bränslet. Förr hade man bly men nu är det kemikalietillsatser. Då det gäller dess hållbarhet så kan kanske bensin hålla 5 år och du förvarar det i ett slutet kärl samt att du har fyllt kärlet ända upp så att lättflycktiga ämne inte kan förgasas. Efter det att du har öppnat och stängt kärlet så håller full kvalitet kanske max 3-5 månader. Detta vet även bolagen om men de kan ju inte säga att deras produkt är dålig eller blir dålig. Förr i tiden så pratade man mycket om att bensinen blev angripen av en bakterie och kunde då bli grumlig i färgen. Diesel innehåll mycket parrafin förr i tiden och den var då känslig för kyla. I vissa fall så var Diesel och eldningsolja samma sak. Fotogen var en tillsats som användes för att få dieslen att tåla kyla. När det gäller vatten så kan detta komma med då du tankar, men i mycket små mängder. Vatten används som ett steg i tillverkningsprocessen och finnns hela vägen fram till depån. Efter depån så ska det ha lagt sig på cisternens botten och tömts ut. Vet en som lastade Diesel på en depå. Efter 10 minuters färd så ringde depån och bad honom vända om. Han hade bara fått vatten då oljetankern låg i hamnen och fyllde på cisternen. Man hade glömt att höja svivlen.

Sedan kan ju alla läsa instruktionerna som medförljer t.ex. en gräsklippare. Gräsklipparen skall tömmas från bensin under en längre tids förvaring t.ex. under vinterförvaring. Ingen som känner igen denna skrift??
 
Om man helt frankt funderar på vad den ovan nämnda Lars Olaussen tycker om bensin och lagring får man endera fråga honom eller googla på hans namn, och är man en lat surfare som jag är så tar man frasen; Lars Olausson, Produktspecialist - AB Svenska Shell som sökfras, precis som Mattias anger sin källa. Det visar sig att den gode L O uppenbart är den på Shell som svarar på insända frågor av den här typen, antingen har han svarat gång på gång eller också har hans svar kopierats runt i massor av exemplar, precis som jag nu gör.

Första träffen går till http://www.classichonda.se/klubben.php?id=2 där L O och en annan bensinbolagsföreträdare svarar. L O skriver faktiskt 3-5 mån, men utreder också att det handlar just om att bensinens lättare komponenter avdunstar och att det kan hanteras genom att förvara bensinen i slutna dukar (då kan ju inte dunstningen försvinna, min anm). Han påpekar dessutom att bensin som står i förgasare och fordonstank *inte* är att betrakta som förvarad i slutna tankar. Får bensin indunsta tillräckligt länge blir enligt L O en utfällning av sk additiv kvar vilket kan ställa till problem i förgasaren.

Av detta kan man då bland annat dra slutsatsen att man inte bör låta bensinen stå i klipparen över vintern eftersom man då riskerar att sammansättningen förändras med påföljande risk för motorstörning. Däremot kan man inte dra slutsatsen att samma bensin blir dålig av att förvaras i en tät dunk bredvid klipparen över vintern.

I avd vidare spekulation tycker jag personligen det verkar synnerligen rimligt att bensin av idag inte luktar som bensin gjorde för 30 år sedan, produkten kan ju ha förändrats. Bland annat genom att vi tack och lov inte längre har blytillsatser vilket mycket kraftigt reducerat samhällets blyutsläpp i miljön. Dessutom tror jag bensenhalten reducerats, vilket även det vore en välsignelse med tanke på hur otrevliga egenskaper bensen har. Bara för att nämna två positiva förändringar av bensinprodukten.
 
Väldigt bra skrivet Andhof!

Sedan skulle jag vilja tillägga att det är fullt möjligt att göra en bensin som tål lagring osv, men det finns ingen som är beredd att betala för det.
 
Att bensin är en färskvara är vi väl alla överens om.Vill man lagra bensin(eller 2taktbränsle)
längre tid så finns ju BRIGGS & STRATTON fuel fit,addativ for 2&4 stroke engines.
Den gör att man kan lagra soppan i upp till 24 månader.
Min personliga åsikt är att om man inte använder redskapet(gräsklippare,motorsåg,röjsåg
etc)på 2mån.bör man köra tills den stannar av bränslebrist.Då slipper man de flesta
bränslerelaterade problem.Glöm inte heller att då byta bränslefilter o rengöra tanken.
Tillsatsen finns i de flesta butiker som säljer trädgårdsmaskiner.
 
Är det så stora skillnader på motorer? Jag har en 25år gammal StigaTurbo och en 5 år gammal Klippo, båda med B&S, som ställs in på hösten i ouppvärmda utrymmen med minusgrader och har aldrig tomkörts eller tömts. Man behöver bara dra några gånger extra på våren och de körs på vanlig 95.
Sedan har jag en Stihl röjsåg som körs på miljöbränsle och samma sak där.
Eller är det bara jag som har tur att det fungera år från år.
Vågar knappt säga att Stigan har aldrig fått ett oljebyte utan den behöver bara lite påfyllnad av 1-2dl ny olja/år.
 
Anders du är inte ensam. Jag har ibland varit med om att ha startproblem då bensinen stått i tanken på en gräsklippare över vintern. Har bensinen stått i tätslutande dunk kan den vara många år utan att ställa till problem. Kanske är det olika för olika motorer, men jag tror att bensinen måste stå länge i en icke gastät behållare för att vålla startproblem. Det är i alla fall min erfarenhet. Den som vårdar sin motor ömt löper mindre risk att drabbas av problem. Den som vanvårdar sin motor klarar sig dock också utan problem många gånger. I våras startade min gräsklippare på första rycket med bensin som stått i tanken över vintern. Hur många år den dessförinnan stått i dunk har jag ingen aning om.

Erik
 
Jag tror inte att det är så att du har haft tur. Om de står i mörka svala utrymmen så lär inte den bensin som finns i "systemen" påvärkas, möjligtvis att du får minimalt med kondens i tanken men den lär försvinna nästa säsong.

Det jag vet är att de tillsatser som man har ersatt blyet och annat med inte är att leka med. Jag har själv kört en del olika komponenter till raffen med kemtankers och även den färdiga bensinen till mellandepåer där de sedan kör den på väg till konsument. Innan packningar och lastutrustningen anpassades för de nya tillsatserna läckte det i flänsar efter en lastningsoperation. Vi hittade en hel "innerslang", dvs den delen innanför armeringen, i en av våra lasttankar ombord efter att vi lossat klart och inspekterade tankarna.

Bensinen, eller rättare sagt dess komponenter, påverkas väldigt snabbt negativt av solljus (UV). Har egen erfarenhet då vi vid ett tillfälle fick halva lasten underkänd. Testkillen tog prover från ena sidan och satte dem i solen och gick sedan för att ta resten av proverna. Labbsvaret kom efter ca 1 timme och visade att halva lasten, dvs 12 000 m3 var kass, oktantalet var för lågt. Efter lite snackande togs nya prover med flera närvarande och denna gång vart lasten godgänd. Jag passade på att fråga vad som kan ha hänt och fick svaret av labbansvarig att produkten är känslig för UV ljus och att det händer att det som tar prover inte har läst på.

Men visst går det att lagra, länge, under rätt förhållanden. De beredskapslager som jag har varit med att tömma har inte tömts för att kvaliteten sjunkit utan för att det är en del av serviceintervallen samt att en del skulle avvecklas.

Jag har inte heller haft några problem med att låta diverse motorer och maskiner stå med bränsle, bensin och diesel, kvar över vintern, inte heller med de reservdunkar som står mörkt, svalt och är täta.
 
Det du säger är att förvarar man maskinerna svalt/kallt så att du minimerar avdunstningen så fungerar det i praktiken att låta dem stå med bensin i tanken. Däremot i uppvärmda utrymmen så är risken större då det sker en avdunstning, rätt uppfattat? Låter som en tänkbar förklaring varför det kan skilja.
 
Milkshaken
jag envisas med att lägga mig i igen.... Om det förvaras rätt så JA:... men det är knappast rätt att förvara i en bensintank till klippare, fräs, eller slunga.... Bensinen reagerar frätande på dessa komponenter när dom aktiveras... det blir beläggningar i rör och förgasare.... Använd neutraliserare om ni ska förvara ett objekt en längre tid.... Hos mig har det funkat alldeles utmärkt.... Motorn känns pigg och efter lite "fetablandning" så går maskinerna suveränt bra....
 
AndersS: Ja, så har jag tolkat det baserat på information och erfarenhet från tanksjöfarten och här hemma.

Milkshaken: Visst är det så att "bensinen" idag är mer aggressiv vilket de flesta motortillverkare etc har kompenserat för då det inte är samma material i packningar, slangar etc idag.

För de flesta handlar det om att vinterförvara kräsklippare, utombordare trimmer etc och det handlar om 4, max 6, månader och den skada som bensinen eventuellt hinner göra TROR jag är mindre än den som de flesta av oss åsamkar genom försummat underhåll.

Självklart är det aldrig fel att konservera motorerna men men...
 
Visst e de färskvara men inte så illa som många vill ha det till..
hehe.. sommarbilen står i garaget från 1'a oktober till siste mars (6 månader!) och den har då inga problem varken att starta eller ha en utmärkt motorgång.
Bensinen i dunken till gräsklipparen står ju nästan lika länge.. aldrig haft problem där heller.
Låt bara bli att öppna tanklocket eller locket på gräsklipparen.. för att vara ännu "säkrare" så tanka upp nästan fullt.. samma gäller dunken så blir det minimalt med utrymme för luft och risken för kondens minimeras.
När man ser att dunken "sväller" lite kan man lossa lite snabbt på locket o släppa ut gaserna (för egen skull så att dunken inte går sönder).

Har tillomed 15 månader gammal metanol blandad med 15% nitro och 10% aerosynth olja som står i en transparent flaska och utsätts för solljus dagligen och detta kör jag igång mina rc-helikoptrar på.. inga problem.
 
Redigerat:
Howdy alla bensinfantaster!
Kör Alkylatbensin i alla småmaskiner inklusive Paramotor. Shells V-Power är en bra produkt som inte har någon metanol eller etanol iblandat. Dock har W-Power en sämre hållbarhet gällande oktantalet. Alkylatbensin håller oktantalet lååång tid. Vi i flygklubben kör alkylatbensin i flygmotorerna för att säkerställa oktantalet samt ev. ånglås som tenderar uppkomma på högre höjd. Alkylatbensin har som sagts ingen inblandning av metanol eller etanol. Alkylatbensin ger heller inga avlagringar i förgasare eller ledningar. Visserligen är den lite dyrare att köpa.... men mycket miljövänligare samt skonsammare för hälsan och att man kanske slipper leukemi.
Hälsningar Esa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.