Vi har en el-uppvärmd bastu redan i dag men tänkte omvandla detta rum till spa. Vi tänker nu bygga en vedeldad bastu som står utomhus i kombination med en utomhusbadtunna. Frågan är om någon känner till ett aggregat som både kan serva bastun och badtunnan med värme på en gång genon en shunt? Det vore ju onödigt med två eldstäder!
/S
 
Så länge inte bastukaminen är vattenmantlad så går det inte. Det finns liksom inget att shunta :S
 
:( Shunt kanske var fel ord. Avstängningsventil kanske blir bättre. Det finns ju aggregat som bara värmer vattnet i tunnan men det är ju ett separat och fristående aggregat med egen skorsten. Jag är ute efter någon form av kombinationsugn som gör båda jobben där man kan stänga av kretsen till tunnan och bara värmer bastun.
/S
 
Stol skrev:
:( Shunt kanske var fel ord. Avstängningsventil kanske blir bättre. Det finns ju aggregat som bara värmer vattnet i tunnan men det är ju ett separat och fristående aggregat med egen skorsten. Jag är ute efter någon form av kombinationsugn som gör båda jobben där man kan stänga av kretsen till tunnan och bara värmer bastun.
/S
Det låter inte som nån bra idé, du får ju tokelda i bastun för att värma vattnet i tunnan? Och när du bara ska elda i bastun, då blir det väl problem att undvika kokning i slingan som går i kaminen och ut till tunnan? Det kanske finns nån lösning men nog tror jag att du undviker problem om du har två separata värmekällor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.