Hej

Bosch gröna serie har en sänksåg, PKS66AF, sprillans ny verkar det som. Jag hittar inga omdömen någonstans men är sugen på att köpa..

Den verkar ok, skena av hårdplast, men det borde inte spela någon större roll med tanke på att jag är hemmasnickrare.

Någon som har erfarenhet av denna?

ps, jag skiter i motvind, blir nog ingen Festool..
 
Har ingen erfarenhet av den, men på Boschs hemsida ser skenan ganska kort ut. Vet du hur lång den är? Att kunna kapa en fullskiva (på det korta hållet) känns ganska fundamentalt. Om inget annat bör du ta med en längre skena i kalkylen...
 
Jag såg den på bauhaus idag, uppskattar längden till strax över metern så du har en poäng. Jag ska kapa ett par dörrar, 90 breda så där fyller de sitt syfte..

Det jag är rädd för är glapp e.dyl.. typ "you get what you pay for"
 
Det är ju ingen sänksåg utan en vanlig cirkelsåg med styrskena.

Står även att skenan är 70cm (två stycken 35cm-skenor).
 
Enligt Bosch hemsida är det 2 skenor a 35 cm som kopplas ihop.......

Vill man ha 70 cm till kostar det 79€
 
Den har en styrskena, sågdjup och vinkel kan ställas.. Vad är skillnaden mellan den här sågen som Bosch kallar cirkelsåg och en vanlig sänksåg?
 
sennoblaster skrev:
Den har en styrskena, sågdjup och vinkel kan ställas.. Vad är skillnaden mellan den här sågen som Bosch kallar cirkelsåg och en vanlig sänksåg?
En sänksåg kan du höja och sänka klingan på, så att du t.ex. kan börja såga mitt på en skiva. Att den har styrskena har inget med sänksåg att göra.
 
Ok, det är lite min poäng, cirkelsågen jag menar har sågdjupsintervall på 0-66mm vid 90 graders vinkel. Det borde väl betyda att klingan är höj och sänkbar?
 
sennoblaster skrev:
Ok, det är lite min poäng, cirkelsågen jag menar har sågdjupsintervall på 0-66mm vid 90 graders vinkel. Det borde väl betyda att klingan är höj och sänkbar?
Givetvis är även cirkelsågars klingor höj och sänkbara, men du måste ställa in nivån innan du sågar och du kan inte börja såga mitt på en skiva. En sänksåg fäller du ner "on the fly".

Bosch PKS66A (cirkelsåg)
http://www.youtube.com/watch?v=gSJl7GVqUOA

DeWalt DWS520K (sänksåg)
http://www.youtube.com/watch?v=epnLxm7GzoA&feature=related
 
Så sant, det är ingen sänksåg, det är en höj och sänkbar cirkelsåg med styrskena. Fasen, jag trodde jag skulle komma billigt undan, blev tom lite imponerad av Bosch's reklamfilm (speciellt han som såg så nöjd ut efter kapet).
 
  • Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
Med en sänksåg kan man klara sig med en något kortare skena eftersom man kan börja snittet med att sänka ner sågen i materialet. Med en cirkelsåg behöver sågen startas utanför materialet. Det handlar om någonstans runt en decimeter till sänksågens fördel.

Exakt hur mycket längre skenan behöver vara än materialet är omöjligt att säga utan att veta hur sågen ser ut, men 700 mm låter oavsett vilket väldigt kort. Det kan nog också vara på håret att man fixar en 1250 mm skiva med en 1400-skena.

Sen måste jag säga att jag är skeptisk till skarvade plastskenor - det känns inte helt självklart att det blir rakt (själv har jag Festools prylar, och deras lösning är heller inte helt 100).
 
ThomasLindgren skrev:
Givetvis är även cirkelsågars klingor höj och sänkbara, men du måste ställa in nivån innan du sågar och du kan inte börja såga mitt på en skiva. En sänksåg fäller du ner "on the fly".
Det går att börja såga mitt i en skiva, vägg, golv, o dyl med en vanlig cirkelsåg. Det är bara att ta bort klyvkniven så att du kan sänka ner den mitt i materialet. Instickssågning tror jag det kallas i bruxen för min cirkelsåg.
 
Redigerat:
H
Köpte själv en Festool innan sommaren. Ja den är dyr men värd varenda krona. Mycket smidig och enkel att använda. Skulle inte satsa på någon billig lösning. Speciellt om du ska såga dörrar och liknande där man vill ha fina snitt.
 
sveaman skrev:
Det går att börja såga mitt i en skiva, vägg, golv, o dyl med en vanlig cirkelsåg. Det är bara att ta bort klyvkniven så att du kan sänka ner den mitt i materialet. Instickssågning tror jag det kallas i bruxen för min cirkelsåg.
Det går att göra med en sticksåg åxå, men sänksågen gör ett så mycket bättre jobb här.
 
Helt rätt det är så sjuk mkt roligare att jobba med en sänksåg än en Cirkelsåg och väljer du att investera i en sådan så var inte snål med skenorna köp ett par olika längder..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.