Vi ska köpa en kamin och står mellan täljsten och gjutjärn. Vilken kamin är mest effektiv för att behålla värme. Har hört att om man ska ha täljsten så ska man upp i minst 500 kg och det har vi inte plats till. Vi ha kollat på kaminer i 150-200 kg klassen.
Efter vinterns el priser och kyla så tycker vi att det kan vara en bra idée att ha en kamin så att man inte står där med rumpan bar och elen gå för vi har el uppvärmd villa på ca 98 kvm.

Alla svar är uppskattade
 
tyvärr så räcker inte 200kg långt...men visst det värmer ett tag (några timmar)... men att behålla värme så e nog täljstenen vinnare....
 
  • Gilla
Titti65
  • Laddar…
som sagt så har vi ett rätt litet hus 50 kvm nere och 45 uppe så vi behöver ju inte en super stor kamin. Hur stor skillnad är det mellan gutjärn och täljsten.
 
Har ni inte plats till en täljsten kan ni istället köpa en gjutjärnskamin och för pengarna ni sparar köper ni en luftvärmepump.

Jag har 130 m2 med direktverkande el. 2007 installerade vi en kamin, se länk, och vi kapade 3000 kW/år, men istället så gick det åt 7m3 ved denna vintern (brukar dock gå 4-5m3 en normal vinter). Så man får elda bra mkt för att spara pengar.
Nu var min hustru mammaledig i vintras så kaminen gick istort sett hela tiden. Hade det inte varit så hade vår kostnader denna vinter sprungit iväg. Nu har jag tröttnat på att elda konstant så jag installerade en luftvärmepump. Inte för att spara jättemycket pengar, utan för komforten och att slippa hålla på med veden på somrarna samt att slippa elda hela tiden.

Jag tror att kombinationen kamin och luftvärmepump är genial. Väljer du däremot en täljstenskamin så behöver du ju inte elda lika mycket.
Det finns idag mkt fina värmepumpar från 13-14000 inkl installation.

Kaminen;
http://www.camina.se/index.php?page=457836f55ad7d&link_id=455c6dfe00a09&lang_id=0
 
Redigerat:
gjutjärnskaminen ger värme fortare än täljstenen-det tar tid för stenen att bli varm! gjutjärn håller värme bättre än plåtkamin.men försök att ta en kamin som är för typ 150+ kvadrat-jag har en liten plåtis på övre våning som är upp till ca90 kvad. uppvärmning och nere en större på upp till 200 kvad.och det är en enorm skillnad -skulle haft en likadan uppe oxå.....
 
Redigerat:
vi har en luftvärmepump men den gav inte så mycket i vintras när det var nere i -25. Det lutar åt att det blir en gjutjärnskamin för jag tycker personligen att dom ser bättre ut. Men hur mycket håller en täljstenskamin värmen om den bara är en kamin på ca 200- 250 kg
 
Skaffade en Handöl 54T till förra huset. I grunden en gjutjärnskamin men med tunnare yttre av täljsten. Passade bra för oss då det blev lite "mjukare" värme men samtidigt ändå rätt snabb uppvärmning. Hade LVP också så det var inte vår huvudkälla för uppvärmning dock.
 
En gjutjärnskamin kan eldas hela tiden utan att behöva svalna
täljstenskamin bör dock inte eldas kontinuerligt utan behöver svalna annars är det risk att den spricker
stenen klarar inte den stora värmerörelse som uppstår
men visst mera massa håller värmen längre=längre tid att värma
finns kaminer som kombinerat G-järn /sten T.ex. Kedddy (har en sådan själv =fungerar bra)
går dessutom att klä med kakel för utseende +lättare att hålla ren.
 
Tack för alla svar. Hur mycket ved kan det tänkas behövas för en "normal" vinter om man har kaminen som huvud värme källa och luftvärmepumpen som hjälpvärme. Tänkte köpa in ca 4 m3.
 
Lägg du på 2 m3 så är du säker iallafall. Men visst, en mildvinter kanske du klarar dig på 3 m3. Samtidigt är det ju väldigt mysigt så hur man än gör brukar det gå åt mkt ved...
 
4 m3 låter lagom för en vinter om du mest eldar på kvällarna samt lite mer på helger.
 
tror nog vi har hittat kaminen nu. Kollade på en Jötul F400. Någon som vet om den e bra eller så
 
Generellt är inte lätta kaminer lämpade till varmhållning. De ger för mycket värme när man eldar och kallnar fort när elden slocknar. En kakelugn, rörspis eller täljstensugn som väger något eller ett par ton går att ha som primär värmekälla även om det innebär en påtaglig arbetsinsats. Kaminer i gjutjärn eller plåt samt täljstenskaminer som bara väger ett par hundra kg är utmärkta att snabbt värma upp ett kallt rum med, men eldar man timme efter timme så blir det för varmt i rummet om man inte stryper elden. Stryper man elden så att det brinner långsamt är det skadligt för både miljön och skorstenen. Vad jag vill säga med detta är att om ni inte har plats för en tung kamin så skaffa det ni har plats för, men vänta er inte att den skall fungera som primär värmekälla.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.