Ja, som rubriken lyder...Har inget papp alls på varken garage eller hustak. Huset byggt 1987, Myresjöhus. Plyfaskivor med läkt och betong pannor som nu spruckit på ett flertal ställen. Tur att det fanns 20 extra pannor men de börjar ta slut nu:@.. Vad tänkte dom stackarna när det byggdes:O.. Plyfaskivorna blir blöta direkt och det syns från vinden. Verkar inte hinna rinna neråt alls dom gånger jag klättat upp och rivit undan pannorna av ren nyfikenhet.
Har iofs bra koll på det nu men utan denna tyska diciplin att inspektera innertaket efter blöta fläckar så hade det regnat i frukostkaffet för länge sen..

Blir väl till att byta allt snart, synd för pannorna är i fint skick ännu
 
Redigerat:
Låter ju inte rätt. Men det borde klassas som "dolt fel" så du kanske slipper ta hela kostnaden själv när du åtgärdar det.
 
Svårt att få det som ett dolt fel om det endast är att lyfta på pannan för att inse hur konstruktionen är......................

// Mats
 
Kan aldrig betecknas som dolt fel eftersom det enda som behövs är att titta in under pannorna för att upptäcka det.

Du kan ju alltid riva av taket och lägga på papp och sedan läkta om och lägga tillbaka pannorna.
 
vojma skrev:
Kan aldrig betecknas som dolt fel eftersom det enda som behövs är att titta in under pannorna för att upptäcka det.
Du har förmodligen rätt. Jag tänkte att det inte fanns någon anledning att misstänka ett sådant fel, och att det inte är en riskkonstruktion med tegeltak.
 
Konstruktionen används idag och har användts i säker 40år, pywooden är grönimpregnerad och står emot förhållandevis bra.
Takluckorna levereras läktade ock klara på varannan takstol blir omlottskarven fyra lager tjock därför blir taket inte rakt .Syns om man har skarpa ögon.
Inne på kallvinden besväras ofta plywooden av svartmögelpåväxt, orsaken är att varm luft kyls av och kondenserar mot yttertaket.Impregneringen är inte tillräckligt giftig för att ståemot och plywooden är mycket näringsrik. /MLj
 
Dolt fel har jag inte ens tänkt på.. När vi köpte huset blev huset besiktat och allt gjordes som man ska göra. Har läst igenom protokollet och där står inget om att taket saknar papp. Iofs har vi hittat tonvis med fel sen vi flyttade in, hus sättning, felaktiga plåtjobb(regnat in), murkna fönsterkarmar, ingen värme i huset(igentäpta rör till elementen pga brända värmare i pannan) osv osv osv..Har inte så mycket övers för besiktningsmannen. Kommer ihåg att vi klättrade på taket och lyfte bort en panna men han sa inget om att nått saknades. Jag var inte alls insatt i ämnet för att reagera men måste jag vara det, därför en lekmans besiktning eller??
Fråga; Är plywooden verkligen inpregnerad? Ser inte ut som det, kan väl inte vara det för vattnet ser ut att sugas in direkt och inte rinná vidare neråt.
Finns det chans att driva vidare detta som dolt fel?? Alla andra fel vi hittat och som rättats har vi fixat själv även om snickare/plåtslagare garanterat att det varit dolda fel. Visst har det varit extra kostnader men jag har läst att det är en lång process detta med "Dolda Fel".
 
Reste ett Myresjöhus 1992 då var plywooden gröntryckt.
Betongpannor är inte helt vattentäta när målningen är borta och ersatts av mossa och alger.
Plywooden ska bara ta upp vatten vid någon skadad panna och ev yrsnö.
Är taket väldigt platt och vad har du för läktavstånd./MLj
 
Vissa takpannor är godkända att lägga utan underlagspapp.
Dolt fel kan du aldrig få det till, eftersom det är så lätt att upptäcka vid en inspektion. Besiktningsmannen brukar alltid lyfta på några takpannor och kolla under dem. Det ingår i den normala besiktningen. Men det är som sagt inte ens säkert att det är ett fel.
 
Konstruktionen är det inget fel på man bygger hus så idag också. Möjligtvis utförande i ditt fall eftersom det läcker in.

Det finns riktig behandlat 4mm takboard och den står emot fukt under dina takpannor i väldigt många år.
Men är det trasiga pannor och det regnar rakt in så blir det nog problem oavsett material efter några år.

Även om det vore något fel i konstruktionen så skedde ju det när huset byggdes och lär knappast räknas som något dolt fel 20år senare.
 
Dolt fel kan ni glömma, det är ju inte ens ett fel. Jag samma sak på mitt hus från -74 och det funkar kanon. Självklart ska ju trasiga pannor ersättas direkt men det gäller ju alla tak.
 
Det är inget dolt fel. Det är fullt godkänt att bygga så även idag. Håll efter pannorna eller om ni är riktigt nervösa över taket så bytt pannor å läkt och lägg dit papp.
 
Jag har aldrig hört talas om att man lägger papp på undertak av board eller plyfa. Det ska se ut så som du beskriver.

Papp lägger man på undertakt av råspont.
 
Yttertak tar hand om regnvatten och boarden/pappen tar hand om kondensvatten. Trasiga pannor måste bytas.
Råspont och underlagspapp är helt klart bäst men oxå dyrare i material och högre arbetskostnad i byggnadsskedet.
För mig duger inget annat än råspont och papp.
 
H
Titta på ett hus från Älsbyn. De har bara plast under pannorna, ingen plyfa, råspont eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.