Tjena!

Garagebygget börjar ta sig, så nu är det dags o titta på detaljerna!
Det är ett fristående garage med rätt stor gårdsplan och lång infart, o jag vill gärna lysa upp så mycket som möjligt med en lampa.

Jag är ute efter en typ gårdslampa/stallampa med så bra ljus som möjligt såklart.
Men jag vill även ha den med skymmningsrelä o rörelsedetektor, o det verkar göra allt lite svårare. Har inte lyckats hitta något liknande ens.

Så nu hoppas jag på er hjälp. Är det någon som vet vart jag kan hitta en sådan lampa? Eller får man helt enkelt koppla in någon extern sensor eller nåt? Helst inte. Eller någon annan sorts lampa kanske? Det måste iaf se något ut, halogenarmatur passar inte riktigt in.

Här är lite den modellen jag är inne på, men inget bestämt, så har någon en bra ide tar jag gärna emot den!
http://www.byggfabriken.com/uploads/tx_byggfabriken/store/750-141.jpg

MVH Robban.
 
Kraven lysa bra och rörelsesensor lutar annars åt några hundra watt halogen. Men det kanske finns snygga halogenarmaturer, och halogen finns ju med E27-gänga fast inte så höga effekter.
Vad finns för krav på driftsekonomi och användning (hur ofta kommer den tändas och hur länge förblir den tänd)?
Bra ljus får man annars från högtryckslampor (kvicksilver mm) men dom har ett par minuters uppvärmningstid, utom Osrams blandljuslampa som tänder snabbt när den är kall men inte varm... Finns bl.a hos Elfa.

Separat skymnings och rörelsesensor kan vara en bra ide genom större utbud och då den kan styra flera lampor.
 
Idag finns det både snygga och energieffektiva utomhuslampor som är LED, med vanlig E27 sockel. Finns med 25W, att jämföra ungefär med en 200W "vanlig" lampa. Gillar personligen inte s.k. lågenergilampor, då dessa tar tid på sig att uppnå full styrka, LED däremot lyser med full styrka direkt. Men en stor nackdel med LED är priset, dessa lampor kostar ofta över tusenlappen, men då håller de istället i evigheter (ca 50 000 timmar). Kontrollera även att lampan klarar ned till -30°C.
 
Blockhammar skrev:
Idag finns det både snygga och energieffektiva utomhuslampor som är LED, med vanlig E27 sockel. Finns med 25W, att jämföra ungefär med en 200W "vanlig" lampa. Gillar personligen inte s.k. lågenergilampor, då dessa tar tid på sig att uppnå full styrka, LED däremot lyser med full styrka direkt. Men en stor nackdel med LED är priset, dessa lampor kostar ofta över tusenlappen, men då håller de istället i evigheter (ca 50 000 timmar). Kontrollera även att lampan klarar ned till -30°C.
Vad säljs det 25W LED-lampa i Sverige som motsvarar 200W ?

Philips har en 8W E27 som motsvarar 40W glödljus och kommer i september med en 10W som motsvarar 60W glödljus.

I övrigt har jag bara hittat 13W LED som ska motsvara 100W glödljus.
http://www.earthled.com/evolux-led-light-bulb.html
 
När vi höll på att räkna på gatubelysning så skulle det in 28W LED där det sitter 125W HG och 40W LED där det sitter 250W HG idag. Kommer dock inte ihåg fabrikat.
 
Pojkar pojkar, ni missförstår problemet! Frågan är inte hur effektiva lampor det finns, prio ett är ju att lampan passar in i miljön! En sprillans ny superdupermega led med sensorer hit och dit ser ju, ursäkta språket, fan ut i en klassisk gårdsmiljö. På ett nybyggt modernt hus med underliga vinklar - fine, men inte på tex ett fint gammalt Bullerbyhus.

El Gringo, skulle det funka att komplettera med någon fristånde lampa?
 
En byhatt med LED-lampa med E27 gänga. Om det ska vara tidstypiskt och ekonomiskt kanske =)
 
Finns LED lampor med 25W eller 36W att få tag på, men jag kan hålla med om att de inte är de vackraste på jorden, med de är funktionella.
 
  • instalacion_farola.jpg
  • LEDstreetLamp24WE40.jpg
Hej igen!
Tack för alla svar, o ursäkta att jag inte svarat tidigare, men bygget lockar mer än datorn... :D

Själva glödlampan i sig löser sig nog tror jag, inget jag funderat på en gång, men självklart vill jag ju slippa starttid på den då den ska tändas när jag kommer hem, så får nog kolla på led o sånt sen.

Det kan tänkas komma till fristående lampor ja, men inte än på ett tag då jag tänkt o "massera om" hela området runt garage o infart rejält. Kanske nästa år som tidigast? Men det blir nog snarare punktbelysningar då o inga rörelsevakter, så problemet återstår.
Är jag verkligen tvungen o att ha en separat rörelsedetektor? De sätter ju in dem i allt nuförtiden, någon borde väl gjort en sån som jag vill ha med? :)
 
Visst finns det, men urvalet är begränsat. Gå t.ex till storel och bläddra i katalog 77.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.