apotekarnes
Hej.

Jag har rivit bort dragreulatorn på min vedpanna och ersatt den med en branddörrsmagnet som håller luckorna uppe. Om pannan blir för het har jag en termostat som släpper ner magneten och stänger luckorna. Problemet är bara att den termostat jag hittade på Rinkaby rör bara går att ställa till 90 grader, så vid eldningens slutfas stänger ibland termostaten ner pannan lite för tidigt. Jag behöver nu hjälp ett hitta en dykrörstermostat som kan bryta vid minst 95 grader. Är det nån som vet var man kan få tag i en sådan?

/Henning
 
Kan du använda en rökgastermostat istället? Kolla på rinkabyrör best.nr 2924
 
apotekarnes
Jag är inte så sugen på att använda en rökgastermostat. För det första vill jag inte ha en hel rulle rör som hänger framför pannan. För det andra vill jag inte att termostaten ska gå att ställa över 100 grader då den utgör pannans enda skydd mot kokning.

Det måste finnas termostater som är avsedda till att användas som kokningsskydd för pannor. Frågan är bara om de finns att köpa för oss vanliga eller om man måste be en röris beställa.
 
Kan du inte öppna den och justera lite då?
 
Drifttermostaten till min panna är graderad upp till 95, kapillärrör förvisso. Det är en Calmar så den borde ju gå att köpa löst från Trebema.
Köpte även en termostat från "MB Energiteknik" eller nåt till min gamla panna, också kapillärrör.
 
Hej
CTC har eller har haft en typ draglucke regulator som stänger primärluckan när veden brunnit färdigt !
Den lösningen borde gå att utföra på vilken draglucke regulator som helst,

Tips att prova
Så här kan en enkel lösning se ut..( funkerar på så sätt att när dragarmens vinkel lyfter kedjan, i kedjans ända som ligger löst på dragarmen när veden närmar sig utbränd öppnar regulatorn luckan mer och får tillföljd att öglan glider ner och stänger dragluckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.