Hua...!

Vi har fått betala 30 000 till vår KA. Måste nog kolla upp lite bättre vad som ingår i det beloppet!

Han verkar visserligen väldigt kunnig och har lång erfarenhet men vi känner att han verkar ta på sig lite väl mycket jobb. Hoppas han klarar alla bollarna i luften.

När jag ringt och frågat något har jag givetvis alltid fått svar men det känns alltid som att han är väldigt stressad och inte riktigt har tid för mig.

Detta har jag givetvis påpekat och menat att det är inte mitt problem att han tar på sig för mycket jobb. Jag har betalat honom en summa pengar för att han ska sköta det som förväntas av honom.

Nåja, vi har inte kommit så långt ännu. Allt är inskickat för bygglovet så vi får väl se hur det blir när det börjar på riktigt.

/Dougie
 
isso skrev:
Det är väl bättre att vara sin egen ka man låter väl inte andra fuska på sitt eget bygge,bygger i lösvirke och hade inte några problem att bli godkänd av byggchefen på kommunen trots att jag aldrig jobbat "inom bygg".
Nu förstår jag inte riktigt, det är ju för din skull man anlitar en KA som kan just sånt med Byggfusk. Att du har byggt ditt hus och varit egen KA kan du ju få sota för själv sen om du byggt fel eller gjort någon tabbe. Det är ju för att du inte skall få problem med huset i framtiden som man anlitar en KA, dom har ju koll på att huset byggs enligt PBL etc. Jag skulle aldrig våga vara min egen KA.
 
Nja det beror ju på vilken KA du får tag i, men om du har koll på tätskikt och fukthalter i grunden osv osv osv så har du ju ingen anledning att anlita en KA.

Tyckte du skrev i tidigare inlägg att du aldrig hållt på och jobbat inom "bygg".

Men du kanske ändå har koll på bjälklag, täktskickt, fukt och antal spik i takstolar etc etc så :)
 
två stålmän som slåss, här gäller det att hålla sig undan... ;D
 
Hehehe :) LOL
 
Jaja .. men 15-20.000 i själva sammanhanget när man bygger är NADA pengar tycker jag .. den tryggheten vill iaf jag inte vara utan.
 
Men får man verkligen hjälp av sin KA på riktigt?

Om de åker ut på tomten och tittar på att din schaktbotten ser bra ut, så kan det ju ändå vara så att de har fuskat med att vibbra ordenligt. Däremot om man är där varje dag soch ser hur det har gått till så tror jag nog att det ger betydligt mer än att lita på en KA. Nu är jag lite bränd efter att ha fått problem med min KA, men jag tycker mig ana att de flesta har egentligen inte fått så mycket hjälp egentligen.
 
Vi var också egna KA, men vi jobbar också båda i branschen, plus att jag var mycket närvarande som hantlangare/städare.
Jag skulle nog som total lekman engagera en KA, men göra klart redan från början hur man vill ha det.
Sedan är det inget som säger att man inte själv kan få vara engagerad...

Det är svårt att läsa ritningar, och alla de eventuella fel och misstag som begås är inte självklart att man ser...

Men har man egna kunskaper så är det klart att man kan vara KA...
 
From: kvalitetsansvarig
Sent: den 20 april 2004 20:36
To: byggherre
Subject: SV: Besiktning av schaktbotten, andra gången.

Det låter som en kraftig tillrättavisning.
Enligt avtal så gör jag en  enda  schaktbottenbesiktning.

Jag har gjort två?  Och det gnällde jag inte för.
Mina besiktningar är verifierande och jag har inte förpliktigat mig att
samordna tider eller ha någon annan vid besiktning.

Är Ni inte nöjda med mitt arbete kan Ni givetviss omedelbart byta
kvalitetsansvarig omedelbart vilket jag rekommenderar.  För när jag
känner på mig att jag gör mer än  jag har betalt för och dessutom gnälls
det då bådar det för värre problem i framtiden. Bäst att  hitta en
kvalitetsansvarig som man  har bättre förståelse för.

Med vänlig hälsning

KA


-----Ursprungligt meddelande-----
Från: byggherre
Skickat: den 20 april 2004 15:37
Till: kvalitetsansvarig
Ämne: SV: Besiktning av schaktbotten, andra gången.

Jag skrev i mail första mail (se nedan) att vi ville närvara vid besiktningen. Jag nämnde det två gånger i brevet och tycker inte att det går att misstolka. Mailet var en förfrågan om när besiktningen skulle ske,
inte en uppmaning att besiktiga.

Att nästa gång ringa när du kommer dit känns inte som om det räcker, vi
vill veta när du tänker åka dit så vi kan vara närvarande vid besiktningen.

Angående punkt 2 i ditt mail så förstår jag inte vad du menar utan skulle
uppskatta en tydligare förklaring.

Hälsningar byggherre




> -----Ursprungligt meddelande-----
> Från: kvalitetsansvarig
> Skickat: den 20 april 2004 15:25
> Till: byggherre
> Ämne: SV: Besiktning av schaktbotten, andra gången.
>
>
> Jag åkte ut där imorse , sedan jag fick Er post. Jag skriver rapport
om
> detta. Nästa gång jag kommer ditt kan jag ringa Er.
> Det är inte mycket att se:
> 1. slänten mot infartsvägen riskerar att rasa
> 2. Ni bör återfylla med andra massor som mothåll där huset skall stå
> annars kan makadam som Ni fyllde på  rasa mot grannen.
>
> Annars ser jag inget särskild.
>
> Mvh KA
>
> -----Ursprungligt meddelande-----
> Från: byggherre
> Skickat: den 20 april 2004 08:12
> Till: kvalitetsansvarig
> Ämne: SV: Besiktning av schaktbotten, andra gången.
>
> Återkom när du vet när, vi vill som sagt gärna närvara.
> Hälsningar byggherre
>
>
>
>
> > -----Ursprungligt meddelande-----
> > Från: kvalitetsansvarig
> > Skickat: den 20 april 2004 07:45
> > Till: byggherre
> > Ämne: SV: Besiktning av schaktbotten, andra gången.
> >
> >
> > Jag kommer idag och kollar upp det.
> > Mvh KA
> >
> > -----Ursprungligt meddelande-----
> > Från: byggherre
> > Skickat: den 19 april 2004 10:43
> > Till: kvalitetsansvarig
> > Ämne: Besiktning av schaktbotten, andra gången.
> >
> > Hej!
> >
> > Den första grunden är nu klar att börja bygga en form på och jag uppfattade inte riktigt
>> om det skulle besiktigas nu, eller efter att formen är byggd.
> >
> > Så om besiktningen skall ske innan formen byggs så kan man göra det nu, och isåfall vill vi gärna vara med vid själva besiktningen. Annars kommer arbetet med att bygga formen troligtvis att påbörjas i slutet av veckan och
> > det beräknas ta några dagar.
> >
> > Återkom om hur ni vill göra och vi vill närvara vid besiktningen när den än sker.
> >
> > Hälsningar byggherre
> >
 
Ovan var min mailkonversation jag haft med min KA. Vi tog honom för att han verkade engagerad och mycket kunnig. Kunnig är han säkert, men däremot engagemanget är jag mer tveksam till.

Den schaktbotten vi pratade om i mailet hade ex.vis ingen plast för att täta mot radon (vi bygger i högriskområde) och inga rör under singeln för att man senare ev. skall kunna sätta en fläkt för att blås ut radon, något som verkar vara mer eller mindre standrad när man radontätar. Vår grundkille har löst det på ett annat sätt som väl får duga på den här plattan (vi har flera) men det hade ju inte skadat om någon annan hade tänkt på det när vi glömde bort att kolla det.
 
Jag måste bara tillägga att jag och KA inte har varit osams tidigare (jag har bara pratat med honom en gång tidigare på byggsamrådet) och anledningen till att jag blev lite skarp var att besiktningen som gjordes innan utfördes av hans fru (också aktiv i firman) och då hade vi fått veta att KA själv skulle göra det på eftermiddagen. När grävaren väl gått för dagen och ingen dykt upp så ringer jag igen (alltid frun som svarar) och säger att vi vill veta om det blir någon besiktning (vi var jättesent ute så för vår del hade det varit ok om det inte fungerat) för om inte måste grävaren vänta med att fylla på singel. De lovar då att återkomma och på morgonen dagen efter ringer frun och säger att hon var där på kvällen innan. Vi tyckte det var lite konstigt, tidigare har det aldrig pratats om att någon annan är KA själv kan besktiga och dessutom hade det ju varit bra om besiktningen skedde på dagtid när grävaren var där. Men eftersom vi var så sena med att be om besiktn. så sa vi att de kanske var en engångsföreteelse. Nästa gång vi har kontakt är mailet innan, men det är anledningen till att jag kanske svarar lite irriterat när jag inser att han besiktigat utan oss.

Om man vill ha ett bollplank som vi vill ha så underlättar det ju om manfår vara med när det besiktigas!

OBS, det är inte för att det är KAs fru jag har något emot henne (jag är själv kvinna och ingenjör) utan det konstiga är att någon annan än den man tecknat avtal med alltid svarar i telefon och dessutom gör besiktningar!
 
Sollentuna, ni har haft otur...

Men det är precis det jag menar med att tala om från början hur man vill ha det.
Han hänvisar ju till att han inte har samordningsplikt med någon vid besiktningstillfällena. Hade man redan i en kontraktsituation tagit upp detta hade det inte blivit samma problem i just det fallet. Dessvärre säkerligen i andra fall, eftersom han verkar lite kartig...
Det är trist att de inte riktigt förstår vad de tar på sig när de jobbar åt privatpersoner.
Man bygger åt sig själv, för sina pengar, med en stor personlig investering.
Det är inte samma sak som att vara KA åt valfritt byggföretag.
Och det skall de veta!
 
Vi tyckte nog att vi var ganska tydliga vid själva "upphandlingen" och sa att vi ville kunna ställa frågor och vara aktiva eftersom vi upphandlat alla tjänster separat och samordnar bygget själva. Det här med att närvara vid besiktningen nämnde vi däremot inte alls, det tog vi bara för givet att det var så det gick till!

Men KA vi anlitat vet jag har använts av flera på forument och han verkade verkligen jätteseriös med egen hemsida och allt så jag vet inte vad som hände. Troligtvis har han för mycket jobb helt enkelt och kan kosta på sig att vara otrevlig mot kunderna. Med den delbetalning vi har gjort så har det troligtvis lönat sig för honom att göra sig av med en del kunder och skaffa nya istället >:(.
 
Svar ja, jag kan bekräfta att han har alldeles för mycket att göra, vi har samma problem som ni med att "nåla fast honom" för ett möte. Han verkar altid besöka bygget när vi inte är där själva och påpekanden kommer alldeles för sent, därför skrev jag "Riv, rasera och gör om" i mitt tidigare inlägg. Vi orkar dessvärre inte byta och vår ordväxling har ännu (?) inte nått er nivå
 
kanske dags att hänga ut denne snart här på forumet så andra slipper gå på den minan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.