Hej,

Söker hantverkare för att lägga om tak och sätta upp hängrännor på friggebod (10 kvm), undrar vad det kan kosta. Har fått en offert på totalt 36.000 kr varav material 12.000 kr. Tycker det låter mycket och undrar om det kan vara rimligt. Taket ska vara takplåt av bra kvalitet.
 
Jag tycker det låter ofantligt dyrt. Jag har inte mycket att jämföra med, men min kollega anlitade plåtslagare för att byta tak från plåt till pannor. Det gick på 90000 kr inkl. material och det var ett tak på 250-300kvm med mycket plåtarbeten, vindskivor, stegar, bryggor, ränndalar, kupor, förstärkning av takstolar,, bärlina mm mm. Det var en vanlig svensk firma som funnits länge, med svenska hantverkare med normal lön, inga billiga polacker, och resultatet blev väldigt bra.
 
Vad är det för tak idag och vad krävs det för underarbeten?

Lite grovt kan man räkna med 100 kr m/2 för trp20 takplåt. Vindskivor ca 5-600. Samma pengar för nockplåt ungefär.
 
Det är takpapp som ska rivas och ny underlagspapp plus bärläkt monteras
 
Tycker det låter lite mycket då ja
 
Sinnessjukt dyrt.
Be dem speca upp vad av materialet som kostar de pengarna.
Jag har fått offerter på 20-23000kr för material vid min takomläggning. då snackar vi 140kvm. papp, läkt, pannor, vindskivor m.m.

Ska de dessutom ha 24000kr för arbetet? Det motsvarar ju minst 48 timmar? 4,8timme per m2 att pappa om?
/C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.