Har suterränghus.
Det finns ett kombinerat elpanne- och tvättstugeutrymme. Pannan står i ena hörnet och kan lätt avskiljas från resten på lämpligt sätt.

Men betonggolvet ser ju för tråkigt ut med sin gröna, slitna färg. Det finns en golvbrunn och en duschkabin.

Vill alltså klinkra och göra en allmän uppfräschning.
Vad behöver jag tänka på?
Eller är det som att inreda vilket våtrum som helst?

Trä finns inte i anslutning till någon del av utrymmet.
 
Jag skulle försöka få bort färgen så man inte får plattstläpp pga den, den kan även vara tät vilket inte är bra.

Åtminstone köra med en stålsopkvast så det lösa släpper.

Sen är det väl i stort sett bara att klinkra på om det är slätt annars bör man nog flyta det innan.

Man kan ha lite tätskikt i anslutning till golvbrunnen men annars är det obra i källarutrymmen bättre att det får andas.
 
Tack!
Så blir det bra om jag gör så här?

1. Skrapa bort allt löst (färg och smuts) och tvätta rent.
2. Primer
3. Tätskikt runt brunnen. Har läst att man kan ha "brunnsmanschett". Var får man tag på sånt?
4. Fästmassa
5. Klinker
6. Fogmassa
 
Såg nu att man kan köpa brunnsmanschett på Biltema för 60 kr :D
 
Vad har du för brunn? Hur gammal är den?
 
Brunnen kan behöva bytas. Tror att det är krav på att byta äldre brunnar, för att försäkringen ska gälla om du får fuktskador. I sammanhangen inte en så stor kostnad. Kolla med försäkringsbolaget.
 
Brunnar äldre än 1990 ska bytas vid renovering av våtutrymme...
 
Oj, det visste jag inte. Tror den är från 1980 då huset byggdes.
 
Men är det gjutet betonggolv i en källare? Då kvittar det kanske med gamla brunnar och manschetter för betongen tål ju väta en hel del, du har ju bara målat idag.
Se till att primern ärr diffusionsöppen så det inte blir tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.