Hej,

kan man koppla "tillvatten" till en diskmaskin på ett enkelt sätt till en sådanhär kran? (se bild). Vi bor i hyreslägenhet, så jag tänkte fråga värden också, men det kan ju vara bra att kolla med er först =)

Min första tanke var att sätta en T-koppling (med kran) mellan väggen och blandaren och sedan på något vis dra en ledning från T-kopplingen genom hålet i diskbänken, där blandaren normalt sitter, ner till en diskmaskin.

Vad tycker ni? Är det för knepigt i och med att blandaren sitter i väggen (vilket jag tycker är en korkad lösning, men det är ett gammalt hus). Finns det någon annan lösning? Bänkdiskmaskin funkar också.
 
  • kran1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tar denna också. Nej, den typen av blandare som jag tycker mig se har inte den funktionen du behöver.
Det finns bänkmonterade blandare där vattnet kommer underifrån med en extra pipa ner under bänken och ett "vred" på blandaren för att kunna stänga av ingående vatten till en diskmaskin men den här blandaren har dold rördragning (i väggen) och verkar sakna en extra utlopp för koppling till diskmaskin.

Du kan tyvärr inte göra det du tänkte med T-koppling, i regel får man ju inte ändra speciellt mycket i en hyresrätt. Finns det grannar som har diskmaskin? Om ja, hur har de kopplat in den? Finns det någon annanstans i köket, i något underskåp, där ni kan hitta en pluggad "inkommande"?

Rent teoretiskt antar jag att man skulle kunna koppla in en ny blandare som har ett extra utlopp för just diskmaskin men det är frågan vad värden säger om det.

Mvh / Azkel
 
Jo det går att göra som du tänkt och sätta in 2 st mellankopplingar mellan blandaren och väggfästet, en med avstick + ventil och en utan avstick. Du får nog även byta pip på blandaren för den kommer några cm längre ut från väggen iom detta och kanske inte träffar hon. Här har rinkaby dessa mellankopplingar http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=1143
 
Se där, jag ber att få backa, JerreEssberg kunde detta bättre än jag!!
Visste inte att det fanns en mellankoppling med stick, nu har jag lärt mig något nytt!!

Mvh / Azkel
 
Aha, tack för svaren. Jag kollade på de kopplingarna från Rinkabyrör innan idag, men var inte säker på att det var sådana jag behövde.

Då är min vidare fråga vad jag ska sätta mellan "T-kopplingen" och diskmaskinen? En slang eller någon form av rör? Kan man på något vis dra denna ledning genom hålet vari blandaren i vanliga fall sitter (det nere till vänster i bilden)?

Att pipen på blandaren kommer för långt ut är nog inga problem, men det kan man ju i så fall lösa i efterhand.

Jag får i vilket fall som helst kontakta hyresvärden (måste ju stänga av vattnet). Men det kan ju vara bra att komma med en lösning till värden direkt när man ringer. =D
 
Kan man men jag hade nog gjort så här istället:
Hittar inte på rinkaby men det finns 1/2" kromade stolpar med gängad täckbricka och kontramutter, typ denna men R15 i båda ändar. http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=487
Sätt en sådan i hålet och koppla dm-slangen på undersidan och en kort slang, (eller jag hade nog krökt till ett kromat 12 rör + halvkoppling) på översidan mellan ventilen och stolpen. Blir snyggare och tätt i hålet i diskbänken.
 
Typ en sådan gängad täckbricka ser ju superbra ut, den hade nog passat perfekt. Jag tror att din lösning kan funka riktigt bra. Nu gäller det bara att få ok från hyresvärden också. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.