Vi har anlitat ett företag för att renovera badrum och kök. De vill ha betalt 15.000 för material före start, det känns rimligt tror jag. Men de vill ha allt utom 3.000 efter utfört arbete, men INNAN slutbesiktning, när vi betalar de sista 3.000kr. Ä rdetta normalt förfarande? Vi vill ju ta in en oberoende besiktningsman, och inte betala innan arbetet är godkänt. Hur har ni gjort? Snälla, alla era råd och erfarenheter mottages tacksamt!
 
Jag skulle aldrig förskottsbetala en firma för material eller jobb... det luktar dålig ekonomi tycker jag. Har du kollat upp dem hos Skatteverket? Finns F-skatt och sådant i sin ordning?
 
Vad som är normalt kan skifta men jag skulle inte gå med på det. Du ska inte betala mer i förskott än att du har återstående medel kvar för att de (eller om det skiter sig totalt - någon annan firma) skall kunna rätta till eventuella felaktigheter. För 3000 kommer de sannolikt inte lyfta många fingrar för att fixa ev. fel. 20/80 regeln brukar vara bra. 20% i förskott och 80% efter godkännande.
 
Tack för era svar! 20% kan jag tänka mej att betala i förskott, om ni anser att det är rimligt. Blev dock lite skraj när Bifuel ansåg att man inte ska betala nåt i förskott, vad anser ni andra??? Jag kan verkligen ingenting om sånt här, känns så osäkert... Samtidigt verkar killen seriös, jag ha kollat två referenser och de gav honom godkänt, en med beröm godkänt. Även de hade fått honom från Offerta. Skatteverket och försäkringspapper är i sin ordning. Mer råd tas tacksamt emot!!!
 
Den här listan är rätt bra, ffa. om att dokumentera och avtala om ALLT, det är bättre att vara oense före och bli överens än att skiljas som ovänner...
http://www.hsb.se/bokunskap/1_167
 
Se det så här.

Det gör ett fel vilket kräver en fullständig renovering av badrummet igen? Om de då vägrar så har du kastat 20% i sjön.

Betala aldrig först än det är godkänt av en besiktningsman.

Tänk på att det är skillnad mellan att få tätskiktet godkänt och få inredning godkänt. En besiktningsman kan inte bedömma tätskiktet när kaklet sitter på väggarna.
 
Om det är material de åsyftar så be isåfall om en specifikation och materialoffereing och köp materialet av dem, med leverans till dig! Det är ju således ditt och kan användas även om du behöver kicka ut den första byggaren.

Håller med resten att aldrig slutbetala innan besiktning,

Mvh,
//H
 
HannaMaria98 skrev:
Tack för era svar! 20% kan jag tänka mej att betala i förskott, om ni anser att det är rimligt. Blev dock lite skraj när Bifuel ansåg att man inte ska betala nåt i förskott, vad anser ni andra??? Jag kan verkligen ingenting om sånt här, känns så osäkert... Samtidigt verkar killen seriös, jag ha kollat två referenser och de gav honom godkänt, en med beröm godkänt. Även de hade fått honom från Offerta. Skatteverket och försäkringspapper är i sin ordning. Mer råd tas tacksamt emot!!!
Jag kan tänka mig att betala i förskott till en seriös aktör, speciellt om skriftligt avtal finns.
Däremot vill jag hålla inne majoriteten av betalningen tills en besiktning är gjord

/K
 
En seriös aktör tar betalt efteråt.
 
Materialkostnad kan väl vara ok att förskottsbetala, det blir ju trots allt ditt. MEN Största delen skall hållas inne pga det är ditt påtryckningsmedel till att entreprenören åtgärdar ev. brister i en slutbesiktning. Samt så skall det finnas ett skriftligt avtal som reglerar vad som skall göras och hur det skall göras och vad som gäller för att betalning skall erhållas.
 
Vad är totalsumman för hela arbetet? Jag håller med att man i största möjliga mån bör undvika att betala något i förskott, men är 15 000:- bara en liten del av hela summan så kanske det är OK om ni litar på firman. Däremot så ska ni definitivt inte gå med på att betala allt utom 3000:- innan en eventuell besiktning. Skriv ett kontrakt med ett färdigställandedatum med vite och sedan bokar ni in en besiktningsman så snart som möjligt efter det datumet direkt. Meddela sedan företaget att ni kommer att utföra en besiktning när jobbet ska vara klart enligt avtal och är det inga konstigheter så har de sina pengar några dagar efter slutfört arbete. Har de problem med det upplägget och fortsätter att hävda betalning av allt utom 3000:-, som bara är kaffepengar i sammanhanget, innan besiktning så skulle nog jag fundera en gång extra innan jag anlitar dem.
 
Tack för era svar. Den sammanlagda kostnaden beräknas till 52'650kr, varav 15'500 alltså skulle vara för material. I övrigt har jag förtroede för denne entreprenör, 08Bygg &Entreprenad.

Det verkar som att det finns många mycket kunniga personer på det här forumet! Finns det någon som skulle kunna tänka sej att titta på mitt kontrakt och projektbeskrivningen som jag har skrivit? Gärna någon som har god kunskap i hur man ska skriva? Skulle jag kunna få maila detta i så fall? Skulle vara jättetacksam!
 
Det är INTE normalt att man förskottsbetalar någonting överhuvudtaget på ett jobb för drygt 50 000. Om jobbet förväntas dra ut på tiden i mer än en månad så kan man tänka sig en delbetalning under tiden, men då bara för material som redan levererats till plats, och för faktiskt utfört arbete.

Beloppet 52 000 låter misstänkt lågt för en renovering av ens ett badrum, och orimligt lågt för renovering av både badrum och kök.
 
Jag håller med hempularen när det gäller förskottsbetalning på 15 000:- om totalkostnaden för jobbet är 50 000:-. vad ska de exakt göra för det priset om bara en förskottsbetalning på materialet är ca 30% av totalkostnaden. Sen att de vill att ni ska betala nästan allt innan en eventuell besiktning känns inte särskilt förtroendeingivande.. De flesta brukar ha 10-30 dagars frist innan en faktura ska vara betald så problemet borde överhuvudtaget inte existera om de fakturarar resten när arbetet är slutfört och ni ser till att göra en besiktning direkt när arbetet är klart. Om företaget på något skruvat sätt kräver full betalning - 3000:- innan en eventuell besiktning så skulle jag nog bli orolig på allvar.
 
Redigerat:
Som jag tidigare skrev, det luktar dålig ekonomi om detta. Om de inte ens kan ligga ute med 15000 och dessutom verkar ha lämnat ett orimligt lågt pris så verkar ju företaget inte så stabilt. Risk för konkurs? Då ligger ni ju rätt pyrt till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.