Jag har en något fuktig källare som inte är inredd och aldrig kommer bli det. Pga icke fungerande självdragsventilation i märker vi nu på sommaren att dålig luft kommer upp i bostaden från källaren.
Jag har planer på att installera FTX-system men det exkluderar källaren som för övrigt är i princip ouppvärmd. Kan man lösa problemet tillfälligt med någon slags frånluftsfläkt och friskluftsventiler i källaren. Förslag på lämplig produkt mottages gärna.
Tack på förhand
 
Jag hade dragit ner ett frånluftsdon i källaren från nya FTX'en och kompletterat med en avfuktare (billig kondensavfuktare) för att slippa fukten på sommaren.
 
FrittDrag_II skrev:
Jag hade dragit ner ett frånluftsdon i källaren från nya FTX'en och kompletterat med en avfuktare (billig kondensavfuktare) för att slippa fukten på sommaren.
Jag förstår. FTX:en kommer inte på plats de närmaste två åren och NU vill jag ha en lösning "quick and dirty", om det går.
 
H
Om du sätter en fläkt som blåser ut källarluften och öppnar friskluftsventilerna så får du faktiskt ändå fuktigare i källaren. Den varma fuktiga sommarluften kommer att kondensera mot de kalla källarväggarna. Avfuktare är effektivt.
Är det dålig dränering som är orsaken till fukten så kanske den varaktiga lösningen finns i bättre dränering.
 
Avfuktare blir nog det bästa lösning för sommar som vinter. Stäng alla ventiler och avfukta.
gaia
 
Jag kör med en Woods avfuktare och frånluftsventilation som går när luftfuktigheten ute är lägre än i källaren. Ligger runt 60-65% luftfuktighet alltid. Huset är från 1914 med orginaldränering...
 
Är det inte dags att angripa problemet vid källan, dvs dränera om huset?
 
  • Gilla
Mario11211
  • Laddar…
Många gånger är det ju verkningslöst att dränera gamla hus som har (nästan alltid) oisolerad platta på sand. Fukt kommer alltid krypa upp underifrån istället så det är en chansning att lägga pengar på en riktig dränering.
 
Jag har kollat och planerade att gräva upp de 3 sidor som är åtkomliga men gav upp. 2 sidor ligger direkt mot trottoaren och kortsidan hade källartrapp där man murade igen dörrhålet och lät allt annat vara kvar, samma skit på långsidan som jag grävde upp idag pga av servisbyte, där var den gamla entrén som är borta men hela fundamentet till trappan är kvar 1 m ner i marken. Vidare så tror jag inte på att ändra på husets förutsättningar, källaren är och ska vara en källare inte ett hemmaspa. Anledningen till avfuktaren är dels att slippa den muggiga källardoften samt att ta all fukt från tvätten på höst/vinter.
 
Consensus skrev:
Är det inte dags att angripa problemet vid källan, dvs dränera om huset?
Skulle eventuellt gärna dränera men mitt hus är från 1920, har flera glasverandor och byggnadsdelar som står på plintar runt om källarväggarna. Det skulle alltså inte bli riktigt fullständigt och problemet skulle troligen vara kvar på flera ställen. Källaren är och kommer alltid vara oinredd eftersom takhöjden inte tillåter annat. Dock finns där en gammal bakugn och vedspis sosm jag gärna skulle kunna elda i så småningom.
Jag undrar vad jag utöver dränering kan göra åt lukt och fukt?
"Knallhatten", vad har du för ventilationssystem? Hur tycker du att det fungerar? Vad kostar det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.