Hej,
Efter 5 års drift har min Munters Homedry börjat bråka nu i sommar. Den stänger av sej och blinkar rött, som ska betyda övertemp. Har fått krypa ner i underjorden och starta om den ett par ggr i veckan.
Detta hände även direkt med den första jag hade, se den stängda tråden http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/14378-vilken-avfuktare-i-krypgrund.html , men denna som jag fick i utbyte har som sagt gått problemfritt i fem år nu.

Har försökt hitta ngn som kan göra service på den, men det är svårt i semestertider. Är det någon annan som haft liknande problem ?
Kan det vara rotorn som blivit smutsig o tätt ? Går det att göra rent eller byta själv ?? Dyrt att byta tro ???
/A
 
om det finns luftfilter i din homedry så kanske är den igensatt och ska rengöras/bytas. Börja med det ....
gaia
 
Jovisst, det är gjort varje år. Och det var rätt så svart nu.
Man undrar ju lite hur mycket som kommit in i maskinen och hur det ser ut där efter fem år. Men det kan väl inte vara värre än att ta isär o kolla.....
/A
 
Hmm, man ska nog inte försöka dammsuga rotorn själv.
Väldigt skör o mjuk yta på materialet.
Får nog skaffa ny rotor, eller skicka in hela klabbet för service.
Ringde o kollade med Hemmabutiken vem som sköter service, dom ska återkomma....
/A
 
  • DSCN0106.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oh shit. En ny rotor går på 4.000.-
Jag provar att vända på den o köra igen.
/A
 
Nä, nu ger jag upp. En AceTec PD-250 beställd.

Munters maskinen avfuktar OK, men nu går den bara 10min i taget, sedan blinkar det rött.
Mätte våtluftstemperaturen i dränhålet i rörkröken och den ligger stadigt på 45grader i flera minuter. Sedan helt plötsligt drar det iväg, 47, 49, 51 och då börjar röda lampan blinka, övertemp. Maskinen börjar stänga av sej med en nedkylnings-fläktning, men tempen sjunker inte under denna fas.
Om jag startar om den med en gång efter att den stannat helt kan man se att tempem sjunker snabbt till 45 grader igen.
Måste vara ngt mysko fel med termostaten, kan kanske vara så enkelt som ett klibbande relä.
Men som sagt, jag ger upp. Orkar inte bråka med den mer. Ngn som behöver skrot-delar från en sönderlagad Homedry ? Eller vill försöka fixa till den ?? Extremt billig just nu, passa på.
/A
 
Snacka om snabb service !
Acetec maskinen anlände idag från LFS (Ljungby Fuktkotroll o Sanering),
Bara lite mer än 24 timmar, och då är Posten inblandad. Hade förväntat mej och blivit lovad att ha den hemma på måndag.
Installation i morgon.
/A
 
  • DSCN0118.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Acetec-en installerad o igång.
Märker ingen större skillnad i ljudnivå. Var lite skraj att den skulle väsnas mer än Homedry, men inte då.
Innan start låg RF på ca 86% och är nu nere i 72%. Inställd att stanna på 60%. Vi får se hur det ser ut i morgon.
/A
 
Hur funkade den sen? Fick du klarhet i vad det var för fel på homedry'n?
 
Har inte bekymrat mej mer om Homedry. Vet inte vad sin var det egentliga felet,
Men AceTec-en har gått klanderfritt i snart ett år.
 
Ok. Tråkigt med homedry'en, munters är ju ett bra märke annars. Hade du ingen garanti kvar på den? Hur mycket fick du ner fuktigheten, med gamla o nya? (Funderar på en beggad homedry 11y)
 
Jo, jag trodde också Munters var ett bra märke. Men som sagt, den första Homedry'n bråkade direkt o byttes ut på garanti. Den andra gick i fem år, sedan blev det samma/liknande problem att den stannande med övertemp-varning. Litade inte riktigt på den längre, ville inte satsa tusenlappar på service. Ingen garanti efter fem år heller. Borde kanske ha bråkat med Munters o krävt "goodwill"-service.

Satsade istället på en ny AceTec...Funkar fint, håller fuktigheten på ungefär samma nivå runt 60%.

Du kan få den gamla Homedry-en billigt om du vill... Jättebilligt. Hör av dej med ett PM om du är intresserad..
/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.