Jag satte nyligen upp hängrännor på min loge som har lutande fotbräda, använde mig av de ställbara krokarna och tyckte de var helt enastående! Gick väldigt fort och var snabbt och smidigt. Ställde in alla på rätt läge, drog en spik i var ände på brädan och satte murarsnöre mellan för att kolla fallet och sedan var det bara att skruva fast krokarna längs med snöret. I med hängränna och vips var det färdigt. Det som tog längst tid var nog att flytta stegen. =)
 
  • Gilla
para
  • Laddar…
Tack för alla svar.

Fortsätter med en kompletterande fråga. Vad är lämplig höjd mellan fotplåtens nedre droppkant och hängrännan? Är det bara en estetisk fråga eller har det praktiskt betydelse. Jag har märkt att om rännan kommer för långt in kommer vattnet vid riktigt ösregn att 'hoppa över' rännan och gå direkt rakt ut (på en annan byggnad jag tittat på). Har hört de som förordar att fotplåten går ned i rännan, samt de som inte tycker det är snyggt. Lite villrådig själv?
 
takfotsplåten bör sitta under pappen sen ränkroken på nedersta läkten obs helst en 2*4 att fästa skruven i tänk på snöras
 
1036 skrev:
takfotsplåten bör sitta under pappen sen ränkroken på nedersta läkten obs helst en 2*4 att fästa skruven i tänk på snöras
Takfotsplåten bör väl (gällande ett plåttak) sitta ovanpå nedersta läkten, annars syns ju läkten.

Snöras hanterar man på annat sätt.
 
C
Om takfotsplåten ska sitta under pappen och rännkroken ovanpå nedersta läkten hamnar väl iallafall rännan ovanför plåten, eller missförstår jag dig nu?
 
"Snäpprodukterna" är rena skräpet enligt mig iaf,det brukar ju ramla bort efter ett tag.
 
  • Gilla
Ibanez_patrik
  • Laddar…
cheetah1 skrev:
Om takfotsplåten ska sitta under pappen
Nej jag tycker ju inte det. Så gör man väl om man lägger ett papp eller schingeltak, knappast tak med läkt.

Självklart måste ju fotplåten leda vattnet ner i rännan ju och därmed ska det droppa/rinna från takplåt => fotplåt => ränna.
 
Såhär blev det.

Justerade med kraftiga förborrade träklotsar under varje kort krok. Kanske bökigt, men jag hade redan fått levererat material och satt takplåten, så placering uppe på undertak var omöjligt. Utseendemässigt får jag dessutom en ränna som är rak i förhållande till takfoten i djupled, så att säga. Framtiden får utvisa om det var klokt eller inte.
 
  • Ränna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.