Vi är hyfsat händiga själva, men en del saker har vi vartefter bestämt oss för att andra gör bättre. Slipa trägolv, till exempel, är inte mödan värt att göra själv. Måla och tapetsera gör vi gärna, för det är kul och vi börjar bli hyfsat duktiga på det. Kakel satte vi i köket, men jag är kanske inte helnöjd, ser skavankerna men ser också att de "proffs" som gjort vårt badrum för tjugo år sedan knapptgjorde det bättre. Nu är det dags för klinker i hallen, det är en tvådelad hall där innerdelen får Marmoleum click (det lägger vi själva), men biten direkt vid dörren (ca 7 kvm) ska få klinker, som redan är inköpt. Är det värt att göra själv, eller är det bättre att anlita någon? Vad är era erfarenheter?
 
Med fokus på ordet "värt" skall ni absolut göra det själva. Kostnaden är ju noll. En hall är dessutom relativt enkel att lägga klinker i och med att det inte är ett våtrum. Det är dock viktigt att ha koll på underliggande konstruktion och är du osäker på detta är det bättre att lägga ut jobbet. Alternativer är att du läser ordentligt blanda trådarna här eller följer andra GDS-guider,
 
Rita direkt på underlaget var plattorna ska ligga sedan är det nog enklare än att kakla ovan en diskbänk.
Men se till att golvet inte bångnar (jag dubblerade golvåsarna då jag samtidigt sågade ner de på höjden för att rymma alla skivor och golvvärme)

Protte
 
Ett litet hallgolv är ett bra GDS-jobb om man vill. Lägg som sagt lite extra tid på att rita stödlinjer i golvet så kan du fokusera på att få plattorna på rätt höjd istället för att oroa dig för att det blir krokigt. Känn med handen över hörnorna på plattorna så vet du att höjden blir rätt. Om du "vågar" lägg några plattor åt gången och justera därefter, så går det lite fortare.

Jag tror att det vanligaste nybörjarfelet är att plattorna inte är i nivå med varandra och ett sådant golv är väldigt otrevligt att gå på.
 
Ok, så då river vi bort alla lager golv ovanpå betonggolvet och hoppas att det är någorlunda jämnt där, då. Med "värt" det menar jag kanske "blir det så bra att man kan vara stolt över det?" Vi slipade ett parkettgolv en gång, det kostade femhundra mindre än om vi lejt någon, och resultatet blev så vi skämdes för det, det var absolut inte mödan värt.
 
Värt? är ett relativt begrepp :) Jag har både slipat ek-parkett och lagt klinkergolv själv, även flytspacklat innan. Har nu också lejt bort kakling/klinkning och flytspackling i ett badrum.
Det går betydligt fortare för proffsen, speciellt flytspacklingen, men inte gör dom det snyggare direkt men säkert 3-4 ggr snabbare.
Lägga klinkers i en hall med betonggolv skulle jag definitivt göra själv.
 
Låter som ni har betonggrund? Om den är jämn från början kan det vara ett ganska enkelt jobb, om inte blir det lite svårare att antingen spackla först eller lägga olika tjocklek på fixen. Om det är stora plattor, tänk på att dubbellimma för att slippa framtida problem (gjorde misstaget själv, tyvärr).

Försöker göra det mesta själv, det bästa jag gjort var dock att lämna bort spacklingen av gipsväggarna. Gjorde en vägg själv men vilken skillnad i resultat o tidsåtgång. I ett nybyggt hus vill säga.

Kjell G
 
Vilken tur då att vi valt små plattor, tyckte att hallen var så liten att både stora och vanliga skulle se konstigt ut. Linoleumgolvet lades färdigt för en kvart sedan, och när vi slet bort mattorna såg vi att det ligger två lager linoleum under korkoplasten. Det blir svårt att få bort det understa lagret lim från betongen, bara, det verkar sitta hårt. Under Marmoleumgolvet nöjde vi oss med att riva loss korkoplasten, så blir det lagom höjd mot klinkersen sen (och så kunde vi utnyttja limmet som låg på linoleummattan, klistrade lite lagom mycket.

Lämna bort spacklingen skulle jag gladeligen göra, för att inte tala om slipningen efter en amatörmässig vägg. Vi fick en vägg gjord av brf när det visade sig att ytterväggen hade sprickor man kunde sticka handen igenom, och oj vilken skillnad mot det jobb vi lagt på de andra väggarna. Snabbare och bättre gjort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.