Y
Förra året så var det rena skogen vid huset, stora ung-träd som sågades ner... Det som var grovt nog kunde jag dra bort med traktorn, sen stannade det upp något och vips, nu har det växt hur mycket som helst...

Hur gör man med dessa som inte är stora nog att kunna bindas och drasupp?

Jag vet inte var, men jag har nog riktig rundup som man kan jacka och ge dem en dos utav men faen det är ju så många...

räcker det att hugga dem under marknivå eller växer de upp pånytt iaf?

bild0077.jpg
 
Redigerat:
sådana har jag också på tomten, desto mer man klipper dom ju mer växer dom. mina har säkert växt 1,5 - 2 meter i år på sina ställen
 
Har dom taggar?
 
Y
nej inte mina iaf
 
Det är Rönnsumak. Ta död på några stycken skott, med round up och alla kommer att dö. De hänger ihop med rötterna.
 
Finns inget grönt som kan överleva om man hela tiden tar bort det ovan mark. Är du ihärdig så kommer det att försvinna om du är på och klipper/rycker bort det gröna som sticker upp.
 
Och sådana träd betalar jag dyrt för på plantskolan. En av mina favoriter.
 
Y
du kan få mina gratis om du hämtar dom ;)

Rönnsumak är ett vackert träd – men ack så levnadsglatt! Ser man inte upp har man snart en hel rönnsumak-skog. Tar man bort moderträdet så blir det fart på rotskotten. Om man inte orkar gräva, gräva och åter gräva (och vem gör det?) så måste man vara tuff. I handeln finns ett pluggpreparat mot rot- och stubbskott. Det verkar genom medlet Roundup, som fungerar så att det tränger in i växtens alla delar så att den dör. Pluggarna måste användas direkt efter trädfällningen. Hur man använder dem står på förpackningen.

Små nyuppkomna rotskott i gräsmattan kan ni tills vidare hålla efter med gräsklipparen.
//Lisa Winnerlid
 
Yrrol. Hade du bott närmare hade jag absolut kommit och hämtat träden. Jag sköter min inköpta rönnsumak med stor omsorg och vattnar minst 3 gånger i veckan :)
 
Y
Nu har jag slått i 10 pluggpreparat i den stammen jag tror är moderskeppet...

Men så tänkte jag köra det rådet om att ta några skott och spruta roundup.

Dock vet jag inte exakt vad det innebär. Ska jag bara nypa några löv, eller den översta 5cm sträckan på varje växt eller hur funkar det?

--

känns ju som gott hopplöst projekt, kanske lika bra att ta hit en grävare å gräva bort halvmeter ner och fylla med ny jord, haha
 
Klipp skotten jäms med marken och pensla med koncentrerad Roundup.
Alt. klipp ner alla skott jäms med marken och därefter med gräsklipparen en gång/vecka tills allt är borta.
 
Annat alternativ om man har tid och vill vara miljövänlig, klipp jäms marken och lägg svart plast på marken i två år då ruttnar /steks de bort. Sen kan man börja om
 
Yrrol skrev:
Nu har jag slått i 10 pluggpreparat i den stammen jag tror är moderskeppet...
Vänta o se effekten först. Du kan ske inte ens behöver spruta.
 
Y
jasså så hela växten räknas som skott, aja, då får jag låna med mig en kling-rustad trimmer och börja...

Fast detta att pensla känns ju bra stönigt nu när det är så många... fast det kanske är såpass flytande så man kan köra det i en spruta i koncentrerad form också... gräsmattan lär ju inte återhämta sig på några år men.. :)

de som sålde pluggarna sa att det skulle dröja läänge innan pluggarnas effekt blev synlig.. hon nämnde även att förr använde man salt..
 
Det kan vara så att alltihop hänger samman med gemensamt rotsystem. Jag skulle vänta till våren och se hur mycket av detta som kommer upp.

Jag kan säga att jag satte sådanan pluggar i en lönnstubbe som har retat mig med många stubbskott, och det tog inte mer än ett par veckor innan effekten syntes. Sedan ytterligare någon månad innan skotten var helt döda. Jag satte mina visserligen på våren när man får som bäst effekt p.g.av all sav som cirkulerar i växten.

Är själv ingen förespråkare av roundup, men använder det bland. Tycker pluggarna är att föredra framför besprutning, eftersom giftet håller sig i växten. För att sprutning ska fungera ska växten ha mycket bladmassa och befinna sig i tillväxtfas, vilket skulle tala för att du i så fall gör det på våren.

PS. Salt! Tar inte död på en sådan här växt! Däremot förstörs jorden av saltet q(;^;)p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.