Fönsterkarmarna börjar bli murkna. Är det värt att skaffa enbart karmar eller köper man helt nytt inklusive glas? Fasta fönster med 3-glasrutor.
31427651.jpg
 
Köp komplett.
 
lyft ur glaset, trälaga karmen och sen tillbaks med glaset
 
Byt hela fönstret, ditt fönster har inget kulturvärde så det är lönt att laga.
 
kan ju vara en kostnadsfråga
 
det borde väl inte ta så lång tid att lägga in lite friskt trä i karmen. det är ju jobb att byta fönster också och kostar minst 3000 kr styck jämfört med 50 kr max för trä, spackel, olja mm.
 
håller med storkarp
 
Beställde faktiskt nya, hämtar imorgon. Tre murkna mindre fönster fick bli två lite större. Bra tanke dock att det kunde vara en kostnadsfråga. Hade själv "hoppats" att det skulle vara mer lönsamt att laga.;)
Dom gamla var stämplade med "88", om det betyder tillverkningsår vet jag ej, men dom är minst 15 år gamla i alla fall. 2400 kr stycket för kompletta fönster tyckte jag var okej. Lätt att byta då det är på markplan, och dom gamla visade sig vara murkna i hela undersidan av karmen. Kanske hade det varit billigare att bygga en ny karm/ram... Hur gör man det? Måste det vara en speciell typ eller duger vilka brädor som helst? Dom befintliga har ju en urfräsning längs med hela insidan som jag inte riktigt förstår meningen med.

Hur täta? Skum eller dreva? Dom gamla var väl inpackade av skum. Kan det vara orsaken till att dom murknar?
 

Inte för att jag vill racka ner på din ”olycka” med murkna karmar, men detta gör mej än mer glad över mina 90 år gamla fönster. Virket i bågar och karmar är ju helt fantastiskt segt, hårt och tåligt trots att det knappast är pedantunderhållet. Kanske är det värt också för dej att kolla på gamla material och metoder såsom exempelvis lindrev.
 
Att fönsterna murknar har inget med vilken sort av drev man använt.
70-80 tals fönster har kasst virke i sig.
 
Stefan Tall skrev:
Inte för att jag vill racka ner på din ”olycka” med murkna karmar, men detta gör mej än mer glad över mina 90 år gamla fönster.
Inga problem, det är inte jag som är skyldig till fuskbygget.;)
Visst har massor av gammal bra byggnadsteknik förbisetts genom åren. 70- och 80-talen kanske innehöll dom flesta "nytänkarna"...
 
Det har gjorts många misstag också under andra tidsperioder förr och senare. Eternit t.ex.

Bra sak dock med Eternit var att man förr kunde få sänkt taxeringsvärde med eternitfasad... om jag minns rätt.
 
det är inte alltid virket som det är fel på. Det kan vara en konstruktion så vatten kunde komma in men kunde inte torka ut och rottan blev ett faktum. Är dom nya likadana så upprepas historien igen... och fogskummet hjälper ju till att stänga fukten inne.
Mina 70 år gamla fönster är drevade med ..... kreaturpäls :)

Eternit skördade många offer vid utvinningen och tillverkningen men där den sitter monterat idag gör den ingen skada.
gaia
 
Plastfärg/akrylatfärg har många fönsters för tidiga död på sitt samvete.

Stefan Tall skrev:
Det har gjorts många misstag också under andra tidsperioder förr och senare. Eternit t.ex.

Bra sak dock med Eternit var att man förr kunde få sänkt taxeringsvärde med eternitfasad... om jag minns rätt.
Eternit är hälsofarligt vid hantering men rent byggnadstekninskt är det ofta ett utmärkt material. Som fasadbeklädnad är det underhållsfritt och stänger inte in någon fukt, en evighetsfasad. Nackdelen är att det är lite skört, lätt att spräcka en platta.
 
Mina 90 år gamla fönster har troligen varit utsatta för både ena och andra färgtypen genom åren, samt frånvaro därav. Men det jäkla virket kan man nog sänka i en sjö och fiska upp det i prima skick efter 90 år.

Eternit har jag också.. i källarens innertak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.