En till fråga... ponera att jag ändå bestämmer mig för att riva... kan man lägga panel som trossbotten (jag tror att det heter så) där bjälklaget är synligt och man "fäller in" panelen mellan bjälkarna. Man minskar tjockleken på golvet och höjer taket något... Blir inte bjälklaget mer instabilt i sån konstruktion jft med typ spontat källartak?
 
demoex skrev:
Danne, menar du att putstaket är kvar och sedan glespanel/ gipsskivor på det? Förutom besväret och dammet, finns det fler fördelar alt nackdelar med att göra så?
Exakt så. Jag skruvade bara glespanelen rätt genom putsen (som ju är lika hård som 3 A4 ark ungefär), och sedan ett lager gips.
Fördelar är ju lätt att hitta, jag fick ett platt tak och jag fick elen gömd samt takhöjden sänktes bara 4cm ungefär, det kunde jag leva med för jag hade typ 215 :) så himla mycket dammade det inte. Jag började riva lite i ett annat rum och fy vill jag inte göra om, där kan man snacka dammigt.
 
demoex skrev:
En till fråga... ponera att jag ändå bestämmer mig för att riva... kan man lägga panel som trossbotten (jag tror att det heter så) där bjälklaget är synligt och man "fäller in" panelen mellan bjälkarna. Man minskar tjockleken på golvet och höjer taket något... Blir inte bjälklaget mer instabilt i sån konstruktion jft med typ spontat källartak?
Om du river så långt så tänk på att du får hela bjälklaget tömt på spån också, Det känns väl ärligt talat otroligt överjobbat för att höja taket ett fåtal centimer..
 
Min ursprungliga plan var att göra just så, för att slippa bygga de cm som krävs om man läktar och gipsar på bjälkarna, men detta gick inte hos mig, för längs med bjälkarna sitter läkt som i sin tur håller upp trossbotten, och den läkten satt väldigt ojämnt och gjorde det omöjligt att få en snygg panel som du kallar det. Enda alternativet hade varit att riva trossbotten och bjälklagsfyllningen, vilket gick fetbort (eftersom det i mitt fall består av sand och slaggprodukter). Det fick bli att läkta på bjälkarna, så nu bygger väl taket lika mycket som innan, lite lite mindre kanske.
 
Danne031 skrev:
Om du river så långt så tänk på att du får hela bjälklaget tömt på spån också, Det känns väl ärligt talat otroligt överjobbat för att höja taket ett fåtal centimer..
Det blir nog så, det ligger (sparsamt med) spån i golven i andra delar av huset samt på vinden. Huset är som bekant gammalt och trots att jag inte ser några direkta läckor så har fukten en förmåga att slå sig ned just i golven. Det vore en välgärning att följa Gaias råd och byta spån, sikta med kalk... så slapp man kanske den diffusa lukten av unk sommartid. men visst, det kanske är bättre att jobba uppifrån.
 
MMR skrev:
längs med bjälkarna sitter läkt som i sin tur håller upp trossbotten...Det fick bli att läkta på bjälkarna, så nu bygger väl taket lika mycket som innan, lite lite mindre kanske.
Verkar vara samma konstruktion här, fast med spån som fyllning, vi snackar max 10cm spån. Men den längsgående läkten (asså jag är verkligen rudis :p) verkar ha en utjämnande funktion för de brädor, som ligger vinkelrätt under. Det ligger nåt mörkt typ tjärpapp eller liknande emellan och det går inte att inspektera utan att riva hål i den, så jag är inte 100 på hur det ser ut.
 
Hur säker är du på 10cm? :) Vårt bjälklag är typ 8tum och knökfullt med spån (byggt -54), och jäklar vad mycket det blir när det ramlar ner i backen, en svart sopsäck per kvadrameter ungefär (har rivit 2-3kvm av helt andra skäl).
Jag tror att pappen spikade man innan planken för att hindra spånet från att sippra ner och smutsa ner där man inte putsade eller satte masonit eller något annat som spärrar.
 
Danne031 skrev:
Vårt bjälklag är typ 8tum och knökfullt med spån.
Säg att jag skulle tömma utrymmet där, kan jag använda annat material för isolering i bjälklaget i ett så gammalt hus? kan det vara bra att byta till ickeorganiskt material och slippa ev mögel? Jag mätte en bjälke på ett ställe, där man hade grejat med avloppsrören i köket, 23cm (blir väl ca 9tum) så är det fullt med spån så blir det en del på de 50-60 m2 jag tänker åtgärda.

Är det nån som vet vad spån kan kosta (säkert billigare än de 70kr per bal jag betalar för strö till marsvinen:D)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.