Jag kan omöjligen vara den första med detta problemet. Har sökt på forat, och tom frågat på beijer (där jag köpt taket, du vet med reklamen nu bjuder vi på våran kunskap eller nåt) ingen som kunnat ge ett vettigt svar. Så jag skapar en egen tråd. Hur får man hängrännan i våg i när man har fotbrädan spikad direkt på takstolarnas avslut, dvs så att den lutar 90 grader i förhållande till taklutningen?

Jag kan själv tänka mig två alt, båda mer eller mindre bökiga.

1) Man sätter kilformade träklotsar under varje fästpunkt för krokarna så att krokens övre ände är i lod.

2) Man bockar krokarna i någon bockmaskin i samma lutning som taklutet, i mitt fall 20 grader.

Jag har bifogat en liten paintskiss på problemet.
 
  • Hängrännekrok II.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde det inte finnas krokar för ett "lutande" hängbräde?
 
Det finns en väldigt bra ställbar rännkrok på Byggmax. Jag använde den när jag satte rännor på vårat uterum. Helt underbar.
 
Tack för era svar, det var snabbt.

feffe6804 skrev:
Det finns en väldigt bra ställbar rännkrok på Byggmax. Jag använde den när jag satte rännor på vårat uterum. Helt underbar.
Från bilderna på hemsidan kan jag inte riktigt se om det går att justera något annat än höjdled på denna krok, går det verkligen att bocka/vinkla ut krokens J från brädan?
 
Jag det går utmärkt. Det finns många inställningsmöjligheter med den kroken. Jag fick lite fel vinkel från början och fick ta ner rännan och vinkla om kroken lite, typ två hack.
 
Jag använde Byggmax ställbara till min friggebod som har 20 graders taklutning. Inga problem!
 
Byggmax regnvattengrejor tycker jag är riktigt usla. Bara smäck.
 
C
Precis som att det finns snäppkupa, och snäppsvep så finns det även snäppkrok, vilken är ställbar, precis som nämns ovan.
 
Johan Gunverth skrev:
Krokarna skall inte sitta på takfotsbrädan. De skall spikas i underlagstaket eller nedersta läkten och innan dess krökas i rätt vinkel och rätt höjd. Annars blir det nödlösningskroken som nämns ovan.

[länk]

Blir det inte svårt med fotplåten som ska sitta ovanpå läkten då? Dvs att kroken blir i vägen för fotplåten.

Dessutom blir det bockning. Kräver väl något specialverktyg, eller att man går till en plåtis, eller? Borde alltså se ut något sådant här, om man får till det bra. Den stora fördelen som jag ser det, är att man också får en rak hängränna i förhållande till fasaden. Annars innebär ju varje justering i höjdled också en justering i sidled, ju brantare tak, desto mer i sidled också .
 
  • Hängrännekrok III.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
norrbottenstorpet skrev:
Blir det inte svårt med fotplåten som ska sitta ovanpå läkten då? Dvs att kroken blir i vägen för fotplåten.

Dessutom blir det bockning. Kräver väl något specialverktyg, eller att man går till en plåtis, eller? Borde alltså se ut något sådant här, om man får till det bra. Den stora fördelen som jag ser det, är att man också får en rak hängränna i förhållande till fasaden. Annars innebär ju varje justering i höjdled också en justering i sidled, ju brantare tak, desto mer i sidled också .
Helt rätt. Det går oftast att hyra en krokbockare på byggmarknader, annars kan du måtta till dem och låta plåtisen fixa det. Titta i PDF:en från Plannja så ser du hur det skall monteras.
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.