Vår gräsmatta är fullkomligt invaderad av allehanda ogräs, men det är tre sorter som dominerar. Kan du namnge dessa?
 
  • IMG_3069.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3334.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kallar dem groblad (vänster), revsmörblomma (uppe till höger) och krusskräppa (nere till höger), men jag vet inte om det är rätt, så det ska bli intressant att se om någon som verkligen kan detta berättar hur det ligger till.
 
Ja den till vänster är groblad (Plantago major, jättebra till sår som blivit lite infekterade). Sedan är det en typ av skräppa (Rumex) nere till höger (vad för typ är svårt att säga då plantan är ung). Plantan till höger gissar jag på är en ung planta av gråbo (Artemisia) men jag ser inte riktigt.
 
Tack för hjälpen mulpac och Ophelia! Groblad, någon form av Skräppa och Gråbo ser ut att passa beskrivningen.

Nu återstår bara att bli av med eländet. Jag har visserligen ryckt och ryckt i dagar, men det kommer ju ständigt upp nytt... Gråbon har en väldigt kraftig "stam" så den är ganska lätt att rycka, men Skräppan men sin vita morotsliknande rot är värre att få upp utan att kapa roten.
 
Skräppor och gråbo borde inte överleva regelbunden klippning, inbillar jag mig. Groblad är värre eftersom de är såpass lågvuxna, i alla fall bladen. Men det är kanske idé att göda på gräsmattan så att gräset får lite fart och kan konkurrera bättre?
 
Finns inte många (om ens några) gröna växter som överlever nedklippning. Gällande groblad så har de ett ganska ytligt rotsystem vilket medför att den, på mekanisk väg, inte är så väldigt svår att få bort. Viktigt att man ger sig på den innan den fröar av sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.