Jag skall till att bygga upp en stödmur till min ute terrass, vars gamla stödmur har rasat (byggt på gamla telestolpar). Muren är ca 9m lång och kommer att ha som högsta nivå 2.50m och lägsta nivå 0,5m. Hälften av muren kommer att ligga direkt på berg medans andra hälften på mark med en blandning av jord/sten.

Jag tänkte om det fanns någon där ute med kunskaper om murning med (murblock) alt gjutning av stödmur som skulle kunna komma med tips vad som skulle vara den bästa lösningen.

Jag har tittat på att mura med murblock i L-block form mot marken (efter att packat med makadam) och armera i varje skift samt borra armeringsjärn i berget och trä igenom murblocken. Men en godvän menade att det inte skulle klara av marktrycket som skulle uppstå, utan ansåg att jag skulle bygga en gjutform och gjuta upp stödväggen istället med betong.

Har försökt hitta information ute på nätet men inte funnit exakt de jag söker. Finns det någon därute som kan komma med råd?

Vet någon vad kostnaden är för att beställa en betong bil och pumpa upp betong till en form?
Har ni tips på bra leverantörer av betong/bil är det också välkommet

//Rådlös :S
 
Förklara vad du menar med "mura med murblock i L-block form mot marken ". Menar du att du skall sätta L-stöd? Om du menar att du skall mura med murstenar så är förfarandet inte helt rätt, men en bit på vägen. Om du skall sätta L-stöd så kan jag förklara hur du skall göra. Jag rekommenderar dig att välja ett prefabricerat alternativ.
 
Hej tihimas, Jag skall försöka förklara hur jag hade tänkt gå till väga.

Jag hade funderat på att använda murblocken, men första skiftets murblock(stenarna) placeras på tvären intill varandra, som en sula eller själva foten till ”L’et”. Jag funderade på att lägga dubbla rader som sedan sammanfogas med bistål (armerings järn). Där efter bygger jag upp själva stödmuren längs den ena sidan av plattan (närmas terrassen) för att skapa ”L-blocks formen”.
Grusbädden hade jag tänkt lägga på ca 60cm djup med ca 150mm tjock makadam lager som komprimeras. För att förbättra dräneringen tänkte jag placera en dräneringsslang ovanpå dräneringslagret, bakom själva muren.
Tänker jag rätt eller…..?
 
Jag tror att det starkaste du kan mura är traditionellt, med halvförband. L-sulan gör ju ingen nytta när den inte är gjuten ihop med muren. Det är ju aldrig fel att lägga ut nät från 5:e skiftet och sedan var 3:e. Nätet dras horisontellt ut i fyllnadsmassan och fylls över. Makadam bakom muren och runt dräneringsröret och varva upp med fyllnadsmaterial och makadam så att du har obruten makadamränna upp till ytan. Padda inte nära muren.
 
En som inte är inne i alla fackuttryck, vad menas med ”traditionell halvförband”?
Och vilken typ och storlek av nät rekommenderas att lägga ut i fyllnadsmassan och hur fäster man nätet på bästa sätt i muren/fyllnadsmassan?
 
Oj vad konstigt texten blev i tidigare inlägget. :S

När jag läste i paddningstråden under rubriken Duk, hur man bör göra för att få ett bra resultat när man skall padda och komprimera massor blev jag lite osäker om jag har tänkt rätt. Jag hade tänkt gräva ned ca 60cm och lägga en markduk mot jodmassorna innan jag lägger på ett lager makadam som sedan skall paddas ihop. Markduken hade jag tänkt sedan dra upp längst murens baksida och skilja jordmassorna från dräneringsmaterialet som ligger mot murväggen.

En fundering till.
När det gäller fyllnadsmassor så finns det en massa olika sorters och storlekar, vad är bäst för mig att använda som dräneringsunderlag under muren och längs murväggen?

Ps. paddningstråden var fantastisk bra, rekomenderas till andra att läsa Ds.

//JP
 
Bya-sten_helsten_halvforband.gif Halvförband.

Har du fall mot framsidan på muren så skall du ställa den på ett icke dränerande material.
Har du fall bakifrån muren, som fortsätter från muren på framsidan så kan du ställa den på ett dränerande material. Det räcker om du använder ett dränerande material i översta lagret av fyllningsmaterialet. 0-63 i botten av schaktet. Jämna av med några centimeter 0-30. Gör avdragningen för muren i ett par centimeter antingen 0-8 kross (icke dränerande) eller 4/8 (dränerande). Dräneringen bakom muren drar du bort någonstans och leder ut i en slänt, ett dike eller till ditt befintliga dagvattensystem.

Det är väldigt bra om du får tag i packningsbara mjukmassor att fylla med bakom muren och packa med padda. Börja längst ifrån muren och packa inte närmare än en halvmeter.

Angående nätet så skall det vara rostfritt och marksyrafast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.