Vill dela med mig av en ny erfarenhet ifrån semestern och besök hos några vänner i Norge. Efter egen renovering är man ju helt förstörd så man fnular omkring och tittar på lösningar och konstruktioner. I stort verkar våra grannar ha liknande sett att bygga och underhålla, men en sak vi alltså stötte på var fiskoljan.

Våra vänner i Norge är också i renoveringsträsket av en fantastisk "disponentvilla" ifrån sekelskiftet. Det intressanta var att fasaden under efterkrigstiden behandlades med just fiskolja, vilket var den billigaste oljan under den tiden, och just fiskoljan reagerar med färg så att det uppstår blåsbildning liknande solblåsor och som tydligen är oerhört svårt att bli av med.

Jag har alldrig hört om att fiskolja använts i Sverige. Möjligtvis kanske detta fenomen finns runt våra äldre fiskecentrum, någon som vet?
 
Jag hade aldrig hört talas om det men en Googlesökning med Fiskolja trä ger en del träffar. Bl a en sida från Beijer Bygg.
 
Oj se där,

"Grundning omfattar vanligtvis två behandlingar – penetrerande grundolja och grundfärg, vilka båda i regel är lösningsmedelsburna. Grundoljan, som till exempel kan vara kemiskt behandlad fiskolja, är djupverkande och minskar fuktupptagningen" (http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=11799)

Det hade jag ingen aning om. Är det alltså vanligt med fiskolja i grundolja?
 
Enligt min pappa användes den vätska som sillen låg i , "silaspa", till att spä ut rödfärgen med.
Detta var på 30 - 40 talet.
 
I fiskesamhällena i Bohuslän, innan man började måla husen vita, förekom det att man strök väggarna med sillolja.
 
petgus skrev:
Enligt min pappa användes den vätska som sillen låg i , "silaspa", till att spä ut rödfärgen med.
Detta var på 30 - 40 talet.
Mina föräldrars förra hus hade rödfärg från 40-talet. De ville absolut inte ha rött så den "gamla" delen av huset var full med blåsor i den nya färgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.