Ska köpa en ny diskmaskin och läser alla tester osv jag kan hitta.
Tillverkare uppger viss dB men hur är verkligheten?

Är det någon som köpt en ny maskin nyligen (2010) och kan tipsa om en bra, fullstor integrerad maskin som är tyst i verkligheten? Med öppen planlösning eller om man vill umgås i köket är detta nästan en viktigare fråga än om maskinen klarar 12 eller 13 kuvert.

Litar inte på tillverkarnas uppgifter =)
 
Redigerat:
Tusan, såg först nu att det finns en avdelning för vitvaror. Man kan inte radera eller flytta sitt inlägg va?
 
Köpte en Miele för ett par år sen (kan tyvärr inte modellbeteckningen).
Den får man i stort sett sätta örat mot för att ta reda på om den går eller inte.
 
Har just köpt en Bosch Super Silence på El-Giganten, den hörs inte alls, vi har sovrummet nära och stördes av vår förra (Electrolux) men den här får man gå å kolla på för att se om den är igång :)
 
Jag köpte en Siemens. Det som väsnas mest är när vattnet rinner i avloppet (inte maskinens fel). Ska du ha en riktigt tyst maskin så är det toppmodellerna som gäller och de kostar oftast 12000+ kr.
 
vad du än gör köp inte Electrolux...
 
_chrille_ skrev:
vad du än gör köp inte Electrolux...
För att?
 
min helinteg diskmaskin köpte jag från Gränsbygdens i Markaryd billiga o trevliga är den ÅF så jag rekommenderar dem. Modellen är Electrolux ESL 63010. Vansinnigt tyst i drift.

Jag vet att whirlpool har några diskmaskiner med "nattläge" som är mkt tysta också men har ingen personlig erfarenhet av dessa.
 
_chrille_ skrev:
vad du än gör köp inte Electrolux...
jag e supernöjd med min helintegrerade elux!
 
Alla "nya" normalstora maskiner är väldigt tysta... (måste koncentrera för att höra dem.) Däremot tror jag att ju mindre maskinen blir desto mer väsnas den ( mindre ljuddämpande material?).

Mvh
Klasson
 
ja min elux är 60cm. Vet ej hur de mindre 45cm låter men kan tänka mig de har högre ljudnivå.

Tjejen har bänkdiskmaskin som är 7-8 år gammal och den låter en massa, man kan knappt vara i köket. Den har bara ett enda vägglager (i metall) så det förklarar oväsendet
 
Vi har byggt om till en mer öppen planlösning, och har beställt en Husqvarna QB6530i tror jag den heter. Bara 39 db (tom 37 med ett visst program). Leverans om en dryg vecka. Hoppas den är så bra och tyst som den verkar.
 
Vi har IKEAs modell (whirpool?) och jag märker den inte förutom tömning/fyllning om man har den på under dag/kväll men däremot fick jag gå upp och stänga av den en natt när sambon hade satt på den innan vi la oss! nu ligger vårt temporära sovrum iofs nära köket.
 
Vi har denna från ASKO och är jättenöjda!
http://www.hemexperten.se/produkt/101953
Vi sitter ofta i köket när vi har gäster plus att vi har öppet mot vardagsrummet och man märker knappt maskinen förutom vid tömning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.