Hej!!

Har en hel del mark, funderar på att stycka av en del och sälja tomter.

Vilket tillvägagångssätt?

Sälja styckvis privat?
Sälja styckvis via mäklare?
Sälja en större yta, eller enstaka tomter till husföretag?

Tänkte sälja äng/åker med BRA läge, kanske i storlek 2-5000 kvm / tomt.
Kan tänka mig att sälja en tomt här & en där så de som bygger får känna att de slipper grannar, eller i "klump" tomter bredvid varandra. Vilket är attraktivast för en köpare?
Hur stor tomt vill en köpare ha?
Har aldrig bott på " i kvm mätt tomt" så för mig är det svårt att veta...
Det har alltid varit mätt i hektar..

Om jag går via husföretag hur går det till, vad får man ut? Tar dom massa emellan
Om tomten säljs till "familjen" som bygger huset för tex 400 000:- vad får jag?

Jag är ute på svag is då jag inte kan ngt om detta!!

Behöver ALL hjälp jag kan få!!

Detta ligger ca 1,5 mil fr Västerås city

Vilket pris är rimligt att begära?

Alla svar tas tacksamt emot!
 
Innan du ens funderar pa sadana detaljer kan det vara vart att ta reda pa om det ligger inom eller utom detaljplanerat omrade, och vilka planer stadsarkitekten/planeringsenheten i Vasters kommun har for omradet. Det kanske ar sa att dom inte alls vill ha en massa villor dar. Tank ocksa pa att du antagligen far ut mer stalar for flera sma tomter, men dom blir ocksa svarare att salja och det kommer att kosta dig mer att fa dom i saljbart skick, jag tanker pa vagar, vatten, avlopp, brunnar, avgifter, skatter, tillstand, planer, ev. maklararvoden etc. Och om du saljer sag tre av fyra tomter kan det bli tungt att fa den sista sald om den ligger daligt till.

Priserna hittar du enkelt pa hemnet, kolla pa vad andra liknande tomter kostar. Det ar ocksa enklare att salja mindre tomter om du har forhandsbesked pa bygglov. Det brukar locka fler besokare i annonserna om man redan fran borjan kan saga typ max. 200kvm byggyta pa tva plan plus garage etc.

Personligen, i ett sadant lage hade jag snarare satsat pa att salja det i en eller tva avstyckningar som hastgardar (dessa kan vara minst ca. 7000kvm verkar det som, men garna minst en hektar).

En annan grej du kan gora ar att stycka av och bygga nytt hus till dig sjalv och sedan salja det gamla och resten av tomten. Bara en tanke alltsa.
 
Instämmer med Tokyoboy att du först ska höra med kommunen och mest pengar får man för flera mindre tomter men det innebär också mer arbete och högre kostnader för dig.

Vad gäller kvadratmeterstorlek på tomt så tror jag 2000 kvm räcker bra. Vet visserligen inte hur tomterna brukar vara i Västerås men 2000 räknas som riktigt stort i Uppsala/Stockholm (i alla fall om det inte är långt ut på vischan).

Jag vet ju inte hur stor den totala ytan du vill sälja är men en idé kan ju vara med att antingen sälja några tomter till ett husföretag så du får in lite pengar till att söka förhandsbesked och ordna vägar till de övriga tomterna. Och då kanske du och husföretaget kan samarbeta med vägarna också. Så kan du sen sälja de andra tomterna på egen hand till ett lite högre pris. Genom att anlita t.ex. Hemverket så får du ut tomterna på Hemnet till ett billigt pris.

För mig som nyligen köpt en tomt så känns det mycket mer attraktivt att köpa en tomt där jag själv kan välja husleverantör. Vår tomt var ursprungligen till salu genom Myresjöhus men då tog vi reda på vem som ägde tomten och ringde och erbjöd 30 000 till om vi kunde köpa den direkt genom honom istället.
 
Du är på svag is! För att få någon ekonomisk betydelse i jämförelse med befintlig markanvändning måste projektet påverka stamfastighetens värde och övriga framtida markanvändning. Styckar du av tomter lite varsomhelst som russin i kakan kommer du att blockera fler och fler framtida avstyckningar, och få allt svårare att få befintlig markanvändning (jordbruk?) att funka i praktiken.

Dessutom kommer byggnadsnämnden troligen inte att bevilja mer än ett ytterst begränsat antal bygglov med stöd i utomplanebestämmelser. Vill du exploatera i stor skala tvingas du ta en formell planprocess fram till ordnad detaljplan.

Om du inte som fastighetsägare tidigare bevakat dina intressen i samband med kommunens översiktsplanering är det hög tid nu. Kolla hur gällande översiktsplan berör din mark!
 
Tack för era bra svar.

Vad gäller bygga eget hus är det inte aktuellt, har ett stort gammalt hus som absolut inte ska göras ngt med. Sedan är min mark på några hundra hektar så mig berör det inte så mkt hur & var tomterna ligger, har många bra lägen som inte kommer beröra fastigheten avsevärt, har ett bra vägnät över egendomen.

Men jag är mycket tacksam för de svar jag fått, Kommer ta kontakt med kommunen.

Andra ideér tas tacksamt emot fortfarande.

Undrar fortf om man ska gå via ett husföretag eller sälja styckvis privat.
 
Redigerat:
Låt oss anta att marknadsvärdet för byggklar tomtmark med färdigt gatunät giltig detaljplan är "100 x". Isåfall är marknadsvärdet av råmark någonstans runt ett (1) enda x. Det låter som guld med täljkniv. Men mellanskillnaden beror på faktiska kostnader.

Ju längre sträcka du själv driver projektet dess större värde får du att förhandla om. Och dess FLER kan du förhandla med. Mycket få byggföretag och husleverantörer klarar av att driva exploateringen från ax till ätbar kaka. De flesta står och hänger kommunerna i kjolarna. Några få aktörer är så stora att rollerna är ombytta.

Du kan troligen fixa avstyckning av ett par, tre eller upp till en liten handfull tomter med enskild VA-lösning i marginalen av jord- och skogsbruk. Men sen tar det garanterat stopp. Man måste ordna kollektivt/kommunalt VA-verk. Man måste ta detaljplan. Och den dagen kommer du att ångra att du inte tog hela projektet i samlat grepp, därför att den dagen måste du ta en massa hänsyn till de redan färdigbildade bostadsfastigheterna, som du annars hade sluppit.
 
  • Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
Mycket bra i senaste inlägget, men förhållandet 1:100 är för stort. En tomt inom detaljplan här jag bor kostar runt 1 miljon, men aldrig om bonden 1 km bort säljer 1000 kvm mark för 10 tusen kronor.
 
Okey, men fem, tio kronor kvadraten är vanliga siffror när man resonerar blivande vägmark. Och förstklassig åkermark tillskansar du dig för 100 Kkr/hektar. Täckdikad och klar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.