Fein väger nog 3 ggr så mycket som Bosch. Med andra ord: den skakar inte så mycket i handen. Provade båda. En gång testade med att göra Boschen tyngre. Då jobbade den som Fein!
 
Om du bara vill komma billigt undan och inte har några tankar på att motivera ett maskininköp så rekommenderar även jag en japansåg. Jag har sågat en del laminat med en av mina japansågar utan att klingan har tagit allt för myckte stryk. Om den skulle ta slut kostar en klinga inte så mycket och själva sågen kostar mindre än en multimaskin.
 
Så feltänkt.,

Inbyggnadsspis och ugn + ny skiva är ju naturligtvis lösningen
=>
Ny Stickis behövs för att såga snygga innerhörn för spisen
Ny Sänksåg för den nya skivan både i hålet o för kapning
Ny Multimaskin (Fein/Bosch) för finliret
 
Redigerat:
Johan_Pettersson
Jag upplever inte att Bosch:en skakar, dock kör jag aldrig på full effekt med den.
Ett sådant inköp och du har en maskin som bara fantasin sätter gränser för vad du kan kapa.
Har kortat ett gammalt eternitrör som satt precis i ett hörn och var svåråtkomligt, det hade varit bra mycket svårare utan Boschen-
 
Man skulle ju annars kunna tänka sig att borra ur hål för tassarna med ett tillräckligt stort borr och lämna resten av golvet intakt.
 
Den metoden gör ju det minst sagt spännande för den som ska flytta fram spisen nästa gång ;)
 
Hmm, du har ju rätt i att det kan bli lite kinkigt att dra fram spisen, men jag har faktiskt lite svårt att se vad det skulle vara för skillnad mot att såga ur golvet, vilket gör en kraftig kant som inte syns när spisen är på plats. Två hål efter varandra kan ju också göra att man kan dra spisen en liten bit om nu det hjälper. Vår 100 cm breda spis drar man inte så lätt fram även på jämnt klinkergolv utan att lyfta den lite underifrån (inga hjul).

Det som jag egentligen menade var att det kan ju finnas alternativ till sågen...
 
Jag har hjälpt en bekant att få fram kyl och frys som stod på ett parkettgolv som hade hål (om än kvadratiska) för fötterna och hjulen (hjul i bakkant). Det var ett helvete rent ut sagt. Problemet yttrade sig i att man var tvungen att lyfta skåpen något i bakkant vilket inte är så lätt... Har man ett slätt golv under spisen och endast en kant i framkant så kan man lyfta upp och dra fram spisen så mycket att framfötterna hamnar uppe på golvet. Bakkant är då inget problem eftersom där är slätt golv. Skulle du i samma veva försöka drå så mycket i spisen att du ska få hjulen i bakkant att komma upp ur sina hål får du definitivt jobba mer.
 
Låt golvet vara. Det är bäst. Att spisen ligger lite högre är bara fördel. Hustrun kommer att uppskatta det med tiden. Och att höja skåpen kan du göra senare.
 
Man behöver inte köpa allt hyr en kvalitetsmaskin dvs en fein såg finns hos de flesta uthyrare. Så blir resultatet bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.