M
Jag har ett projekt där gamla köksluckor i ek till underskåp skall återanvändas som lådfronter. En skåplucka skall fästas i en låda som har halva höjden av luckan och innanför finns ännu en låda.

Jag börjar få kalla fötter vad gäller infästning av front (ek) mot stomme (mdf). Kommer det att hålla med kex eller måste annan metod tas till och i så fall vilken? Tillgängliga maskiner är kexmaskin och handöverfräs (Domino uteslutet pga kostnad....).
 
Gör en front i MDF som lådans sidstyckens höjd och sen limmar du på ekfronten utanpå.
Möjligt du får anpassa lådornas djup en aning men det är väl mindre problem?

/Kent
 
M
Tackar för förslaget! Låddjup inget problem. Vilken tjocklek rekommenderas på mdf fronten?
 
13mm borde väl räcka. Den får ju stöd av lådfronten sen.
 
M
Tack, noterat :)
 
Vad jag egentligen menade var att jag utgår från att du limmar ihop dem och då stöder de ju varandra.
 
M
Mycket bra att du preciserade detta då detta är möjligt för detta projekt men ett annat projekt var tanken att bara skruva. Vid enbart skruvförband tex en skruv i varje "hörn" samt två skuvar, en upptill och en nedtill på mitten av lådfronten, vilken tjocklek kan tänkas behövas då?
 
M
7 månader senare är det dax att börja och många fler frågor dyker upp när man saknar erfarenhet och utbildning.

Tanken är att göra lådsidorna i furu/gran, botten, baksida och ev. front av spånskiva/melamin där front, baksida och botten kommer att ligga "innanför" sidorna. Normalt verkar det som botten alltid är flytande och aldrig limmas. Hur fel blir det om man limmar och kexar fast den?
 
Spontant tycker jag inte det borde vara ett problem. Spåret i sidstycken är väl inte sådär jättedjupt? Typ 1/3 av sidstycket kanske. Men om det nu inte verkar ok, kan du väl limma det i fronten och bakstycket, det är väl en medelväg som kanske räcker?
 
M
Limmar jag så är det för att undvika spåret i sidostycket, dvs enbart lim och kex.Om jag måste fräsa språr kan jag lika gärna göra en flytande konstruktion som verkar vara brukligt. Min oro är om rörelse i materialen pga av förändringar i temperatur och luftfuktiget kommer att kassera limfogen. Vad tror ni?
 
Gissar att bruket med flytande botten kommer från då man gjorde lådbottnar av massivt eller limmat virke. Med dagens skivmaterial är problemet betydligt mindre.
Att man idag ändå använder flytande botten är troligen för att det går fortare att fräsa ett par spår och det blir oftast snyggare med.

/Kent
 
M
Det låter bra! Då kör jag vidare.Vad gäller snygghet så kommer de sågade ytorna på botten (vit melamin) att ligga innanför sidostycken och front/baksida så det borde väl bli bra/snyggt också.
 
snickarboden skrev:
Gissar att bruket med flytande botten kommer från då man gjorde lådbottnar av massivt eller limmat virke. Med dagens skivmaterial är problemet betydligt mindre.
Att man idag ändå använder flytande botten är troligen för att det går fortare att fräsa ett par spår och det blir oftast snyggare med.

/Kent
En flytande botten får ett starkt stöd hela vägen och det riskerar inte uppstå någon glipa i botten där saker kan fastna eller trilla ner, samt om lådans sidor böjer sig lite ser det fortfarande bra och tätt ut.

Skall man limma utan spår blir kravet på fogen mycket större, inte hållfasthet, men avstånd. Sidor i gran kommer troligen att böja sig lite, inte så mycket att det ser fult ut, men så mycket att de kommer att dra i fogen från lådbotten. Vänder man dem så att böjningen går inåt riskerar man en lådbotten som "poppar".

Jag tror det är så enkelt att skälet till att vi än idag ser flytande bottnar med spår är att det är enklaste sättet att göra konstruktionen utan att få problem senare.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.