Hej funderar på några saker.
Har lust på en vettig handöverfräs. Har inga speciella projekt på gång. Ev fräsa "bead/nose" på ribbor till båtbygge & fräsa radier på olika skivmaterial.

1.Storlek på fräsens hylsa.
2. Effekt w

Har inte lust på 3-600:-kr alternativ inget förtroende på deras noggrannhet/kvalitet.
Vill gärna att det finns ett bra tillbehörssortiment och möjlighet att montera den i bord.

Har snokat runt en hel del här på forumet.
 
  • Gilla
avassi
  • Laddar…
Enligt min mening är DW621 en av de bästa maskinerna om man skall använda den både för frihandsfräsning och i bord. Större maskiner är lite klumpiga att använda för hand.

/Kent
 
Håller med Snickarboden, DW621 kan man få rätt billigt från UK. Här t.ex. men den har bara 1/4"-hylsa. Finns säkert billigare någonstans.

Festool OF1010 är ju ett dyrare alternativ, och den är inte heller riktigt så smidig, men mycket dyrare. Skenan kan ju vara kul om man köper setet.
 
OF1010 är inte helt klockren om man huvudsakligen sätta den i bord, men extremt skön om man ska profila kanter på skivor etc
 
DW 621K 2499:- DW 625EK 3399:- på Jula i Skara nu, vet dock inte om detta är rätt pris.
DW 621 fanns också utan väska för 2299:-
 
Som info så har DW621 möjlighet att ta både 6 och 8 mm fräsar, varför de skriver 1/4" har jag ingen aning om. 8 mm är ett måste och de fräsarna man bör satsa på, 6 mm är för klen axel.

Kan förresten rekommendera att prova 621'an med en hand, det går riktigt bra när man ställt fräsdjupet förstås. Vidare är höjdlåsningen och strömbrytaren på denna det bästa jag provat.

Det enda som är synd med den fräsen är att den inte tar 12 mm (för klen för det med) annars är den outstanding.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Som info så har DW621 möjlighet att ta både 6 och 8 mm fräsar, varför de skriver 1/4" har jag ingen aning om.
Antar att du menar mitt inlägg. Det är ju den engelska leveransen, där är ju 1/4" fortfarande vanligast. Sen går det givetvis att stoppa i
6 eller 8mm hylsa istället, jag menade inget annat.

Men det där med 12mm eller 1/2" är ju lite lustigt, för många frässtål är ju inte större i skären än 8mm-stål, så det borde ju gå, men det
kanske är i preventivt syfte så ingen drar igång en 4" panel raising bit i 621:an, det blir nog inte så roligt.
 
625:an är en mycket större maskin, en klassiker och slitvarg som bygger på Elu MOF177. Spontant känns fräsar med 38mm diameter lite i mesta laget för en 8mm fräs, men det går kanske med såna där. Kolla på Cobolts hemsida, jag minns inte adressen, där kan man ladda ner en jättekatalog.

Förr eller senare uppstår behovet av att ha flera fräsar. 625:an är väl en mycket bättre bordsmaskin än 621 även om den senare duger till väldigt många operationer också.
 
Bevaka blocket under någon månad, du hittar garanterat en maskin i nyskick för cirka 1500. Perfekt säger jag. Och nej, det måste inte vara stulna maskiner. Köpte själv en 621a på det viset, toknöjd.
 
Har nu haft min DW 625 ett par månader och kört med den några gånger. Måste säga att jag inte alls uppfattat vikten som ett problem, den känns snarare stabil när man kör för hand. Avsikten med köpet var att sätta den i ett bord, men jag är inte där ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.