HEJ!
Någon här som har någon erfarenhet av ovan nämda aggregat?
Rejält billiga och skulle kunna tänkas vara en budgetlösning? - Har ett 1.5plans hus med kallvind, och källare så det är ju lite meckigt att dra ventilation från vind ner i källaren, kan man då i stället köra två separata aggregat kanske det vore något?
Dock känner jag mig lite undrande över deras sätt att lösa tilluft på vind, de menar att man ska suga in luft direkt från vinden och på så sätt forcera ventilation på vinden, vad jag läst mig till är det ingen bra ide?
Vad tror experterna?
Mvh
 
Hur stort är ditt hus i m2?
Vilken av modellerna har du siktat in dig på?
 
Hmm, efter att ha läst mer så känner jag mig mer och mer skeptisk, ingen möjlighet till reglering av flödet (vad jag kan se), visst man kan ju styra det med antal volt man skickar på men det känns ganska primitivt....
Skulle nog vara två power eller ett ultra agg men mja... som sagt, verkar suspekt att suga luft direkt från vinden?
Huset är på 90m^2 * 2 plan (mark + källare) i källaren är det ett sovrum och ett badrum och div andra rum som inte känns lika viktiga att ventilera.
Sen känns det bättre med roterande agg som inte kräver avrinning?
 
Kom också på att jag inte sett något om sommar by pass vilket känns ganska viktigt en sommar som denna ;)
 
N
Har studerat detta och haft ingående samtal med FAHRenergy om allt möjligt och har faktiskt investerat i 2 st Power till mitt hus på 155 m2 + källare. Skall försöka förmedla en del här.

Detta är ett koncept där man skalat av allting som inte behövs (dyr inkapsling, fjärrkontroller och annat sånt) och enbart tagit vara på det väsentliga, som man sedan optimerat. Därför är priset lågt, men prestanda är fortfarande på topp. Lösningen är väl genomtänkt och mycket flexibel, speciellt i äldre hus.

Lång historia, men det jag har i mitt hus fungerar alldeles utmärkt. Möjligen kunde jag installerat ett aggregat till för att strikt följa boverkets krav. Nu ligger jag strax under deras riktlinjer för luftflöde per kvadratmeter. En installation med 3 Power ligger fortfarande under 50 papp, så det vore helt OK. Kompletterar nog senare.

Efter installationen har det varit igång konstant i nu 6 månader och jag har inte behövt ägna det en tanke, det bara fungerar. Luften är klart bättre i hela huset, radonet har minskat, och framförallt fukthalten i källaren är numera mycket lägre. Dessutom eldar jag ca 30% mindre än förut och har fått mycket jämnare temperatur mellan våningarna och över dygnet, vilket egentligen är det som märks mest.

Lite reflektioner på föregånde inlägg:

Sommarbypass? Det kan ordnas om man vill lägga pengar på sånt, men det går lika bra att stoppa apparaten mellan, säg 10.00 - 15.00, de väldigt få dagar då det är riktigt hett. Det har för min del i sommar handlat om 3 riktigt varma dagar då jag märkt att temperaturen sakta ökat i sovrummen, dock utan att gå över utetemperaturen. Jag öppnade fönstret i en halvtimme före läggdags, det funkade det också.

Varför skulle man ständigt behöva reglera flödet? Flödena justeras in vid installationen en gång för alla med hjälp av ventilerna och behöver sedan inte efterjusteras. Ett system som ständigt behöver justeras är ett dåligt fungerande system enligt min mening.

Avrinning finns, men behövs egentligen inte. Det är bara i subtropiska klimat som kondens är en riskfaktor med detta system. Det är ingen AC.

Jämfört med roterande växlare är motströms helt klart bättre, både driftsekonomiskt (2x18W för 2 st Power, kontra ca 280-320W för en roterande maskin) och underhållsmässigt.
 
N
Glämde ju kommentera det där med luftintaget från vinden.
Det är ju valfritt att göra så eller att ta luften direkt utifrån. Ingen som tvingar en att ta vara på spillvärmen i vindsutrymmet om man inte vill, eller kan. Gör man det inte, så har man i alla fall ett fullgott FTX-system, installerat enligt traditionella principer.

Det handlar inte om att "forcera" ventilationen på vinden, flödet finns förhoppningsvis redan, ordnat med vanliga gavel eller takventiler och fungerande med naturligt självdrag.
Har du inte detta luftflöde så har du eller kommer du att få mögel. Det där som en del skriver om att man skulle "dra in" mögelsporer och annat på vinden är bara trams, det är ingen som helst skillnad. Flödet måste ju finnas, och du väljer själv att låta luften bara passera vindsutrymmet på gamla vanliga viset, eller att styra det genom en värmeväxlare in i huset.

(Däremot, om man redan har mögel på vinden, kanske det inte är så smart att styra ner vindsluften i huset innan man har ventilerat/torkat/städat där uppe.)


Efter att ha hört (och noga funderat igenom) alla argument har jag valt att ta uteluft genom vindsutrymmet och på så sätt dra nytta av den förvärmning av friskluften som det innebär.
På köpet har jag då minskat fukthalten även på vinden, kollat med flera mätningar. Det minskar den framtida risken för mögel/fukt och kan inte vara fel.
 
Notify skrev:
Har studerat detta och haft ingående samtal med FAHRenergy om allt möjligt och har faktiskt investerat i 2 st Power till mitt hus på 155 m2 + källare. Skall försöka förmedla en del här.

Detta är ett koncept där man skalat av allting som inte behövs (dyr inkapsling, fjärrkontroller och annat sånt) och enbart tagit vara på det väsentliga, som man sedan optimerat. Därför är priset lågt, men prestanda är fortfarande på topp. Lösningen är väl genomtänkt och mycket flexibel, speciellt i äldre hus.

Lång historia, men det jag har i mitt hus fungerar alldeles utmärkt. Möjligen kunde jag installerat ett aggregat till för att strikt följa boverkets krav. Nu ligger jag strax under deras riktlinjer för luftflöde per kvadratmeter. En installation med 3 Power ligger fortfarande under 50 papp, så det vore helt OK. Kompletterar nog senare.

Efter installationen har det varit igång konstant i nu 6 månader och jag har inte behövt ägna det en tanke, det bara fungerar. Luften är klart bättre i hela huset, radonet har minskat, och framförallt fukthalten i källaren är numera mycket lägre. Dessutom eldar jag ca 30% mindre än förut och har fått mycket jämnare temperatur mellan våningarna och över dygnet, vilket egentligen är det som märks mest.

Lite reflektioner på föregånde inlägg:

Sommarbypass? Det kan ordnas om man vill lägga pengar på sånt, men det går lika bra att stoppa apparaten mellan, säg 10.00 - 15.00, de väldigt få dagar då det är riktigt hett. Det har för min del i sommar handlat om 3 riktigt varma dagar då jag märkt att temperaturen sakta ökat i sovrummen, dock utan att gå över utetemperaturen. Jag öppnade fönstret i en halvtimme före läggdags, det funkade det också.

Varför skulle man ständigt behöva reglera flödet? Flödena justeras in vid installationen en gång för alla med hjälp av ventilerna och behöver sedan inte efterjusteras. Ett system som ständigt behöver justeras är ett dåligt fungerande system enligt min mening.

Avrinning finns, men behövs egentligen inte. Det är bara i subtropiska klimat som kondens är en riskfaktor med detta system. Det är ingen AC.

Jämfört med roterande växlare är motströms helt klart bättre, både driftsekonomiskt (2x18W för 2 st Power, kontra ca 280-320W för en roterande maskin) och underhållsmässigt.
* Ständigt reglera flödet va nog inte det han syftade på, utan mera om det gick att sänka flödet när man justerar in systemet. Och det gör det. Står i manualen att det finns 4 lägen.

*Avrinning finns och bör kopplas om du får påfrysning på växlaren vintertid.

*Det där med att ta uteluften på vinden skulle jag inte rista in i några stenar. Men vi är alla saliga i våran egen tro.;)
Vi har nog diskuterat det innan i en tråd, och det var inte så självklart som man kan tycka.
http://www.byggahus.se/forum/ventilation/122669-tilluft-tagen-pa-vinden.html
 
N
Tjoa skrev:
* Ständigt reglera flödet va nog inte det han syftade på, utan mera om det gick att sänka flödet när man justerar in systemet. Och det gör det. Står i manualen att det finns 4 lägen.

*Avrinning finns och bör kopplas om du får påfrysning på växlaren vintertid.

*Det där med att ta uteluften på vinden skulle jag inte rista in i några stenar. Men vi är alla saliga i våran egen tro.;)
Vi har nog diskuterat det innan i en tråd, och det var inte så självklart som man kan tycka.
[länk]
Man justerar aldrig in flödena i ett ventilationssystem genom att minska varvtalet på fläktarna.
Det gör man genom att strypa eller öppna til/frånluftsdonen (=ventilerna). Det är den enda justering som behöver göras.

De fyra lägena finns där för att man skall kunna dra ner flödet när det inte behövs,t.ex. vid lång tids frånvaro då huset står tomt. Att göra det för att spara ström är inte relevant när apparatera bara drar 18W på fullfart.

Påfrysning förekommer enligt FAHRenergy inte överhuvudtaget inne i dessa maskiner, inte ens i vårt klimat. Inte heller kondens. Det är testat i praktiken under 3 års tid med kontinuerlig drift i 8 olika installationer i Västra götaland.
Kondens kan bara bildas utanpå intagsröret och där bara om man tar luften direkt utifrån, i detta fall skall röret kondensisoleras. Tar man friskluften genom vindsutrymmet behöver man inte fundera på det alls.

Vilket leder till frågan om intag via vinden eller ej. Det är så klart inte skrivet i sten, eftersom det inte finns två hus som är exakt lika vare sig i byggsätt eller funktion. Men nog är det så att om man envisas med att göra som man alltid har gjort, så blir funktionen aldrig bättre än med traditionella system. Det kan löna sig att tänka efter en extra gång. FAHR-systemet kan monteras på traditionellt sätt vad gäller intaget, och då får man alltså "bara" det normala energiutbytet i växlaren. I det fallet blir det förstås billigare i drift än vanliga system, och billigare i inköp och montering.

Men, man väljer själv, lämpligen efter att ha hört alla argumant för/emot, och funderat igenom hur det funkar i ens eget hus.. Om man är tveksam hjälper ju Sveokon/FAHR gärna till, så ring dit o fråga!


Nåväl, Jag är i alla fall mer än nöjd med min installation och har inte upplevt några konstigheter hittills.
 
Notify skrev:
Man justerar aldrig in flödena i ett ventilationssystem genom att minska varvtalet på fläktarna.
Det gör man genom att strypa eller öppna til/frånluftsdonen (=ventilerna). Det är den enda justering som behöver göras.

Så om du har ett aggregat som vid max varv ger 100l/s och du behöver 60l/s,så stryper du allt på donen eller?
Eller skulle du varvat ner aggregatet till 65l/s och sen justerat in det?

Bara för att du behöver köra dina aggregat på max varv för att få ut flödet behöver ju inte alla andra göra det.;)
 
Redigerat:
N
Tjoa skrev:
Så om du har ett aggregat som vid max varv ger 100l/s och du behöver 60l/s,så stryper du allt på donen eller?
Eller skulle du varvat ner aggregatet till 65l/s och sen justerat in det?

Bara för att du behöver köra dina aggregat på max varv för att få ut flödet behöver ju inte alla andra göra det.;)
Hmmm, bra frågeställning. Om jag säger så här, köpa för stora aggregat kan man ju också göra, om man har gott om pengar :cool:, men jag hade nog dimensionerat eller åtminstone gjort en "kvalificerad gissning" först, istället för att köpa ett aggregat med 40% överkapacitet :wow:. Sån är jag....

Jag tycker det är ganska smidigt med ett koncept där jag kan välja 1,2 eller 3 aggregat (eller flera), beroende på hur mycket luft jag behöver, och hamna ganska nära det reella behovet redan från början, så att det bara behövs en liten finjustering av flödena. Då har jag inte betalat för något jag inte behöver, jag har inte driftskostnader för något jag inte utnyttjar, och jag har inte vare sig kostnad eller besvär med en stor installation som inte utnyttjas fullt ut d^_^b.

Både energikalkyl och slutnota på installationen bekräftar den tankegången.
---------------------------------------------

Jag tycker också att det är ganska bra att man kan "prova" med ett billigt aggregat för att se och lära sig,och sedan komplettera med mer. Illa vore om man investerade ca 100 papp på ett ventsystem som man sedan upptäcker kostar lika mycket att driva som det återvinner.

I mitt hus, som är ett stabilt plankbygge från 30-talet, hade det också varit relativt besvärligt (läs dyrt) att dra rör från ett enda aggregat till alla verkanspunkterna. Jag ser det som en stor fördel att slippa förstöra huset med en massa kanaler.
 
F
Jag kikar efter en avfuktare för mitt källarförråd. Enligt Sveokons reklamblad så skulle FahrEnergy göra samma sak billigare. Jag är ytterst tveksam till att den skulle sänka den absoluta fuktnivån i min källare som håller 17,5 grader just nu och RH 89% när det är 24 grader ute.

Sen så undrar jag hur dom undviker frysning på den fuktiga frånluften om det är 8-10 minusgrader ute? Tveksam effektivitet eller?

Och är det verkligen billigare att köpa Fahr om man tex har en villa på 150-170m2? Ventbehovet i ett sånt hus borde vara runt 200m3/h. Om jag inte minns fel så betalade jag 24-25 kkr för mitt Renovent M300 med alla finesser som sommarbypass och en massa kul lull.
 
Notify skrev:
Hmmm, bra frågeställning. Om jag säger så här, köpa för stora aggregat kan man ju också göra, om man har gott om pengar :cool:, men jag hade nog dimensionerat eller åtminstone gjort en "kvalificerad gissning" först, istället för att köpa ett aggregat med 40% överkapacitet :wow:. Sån är jag....

Jag tycker det är ganska smidigt med ett koncept där jag kan välja 1,2 eller 3 aggregat (eller flera), beroende på hur mycket luft jag behöver, och hamna ganska nära det reella behovet redan från början, så att det bara behövs en liten finjustering av flödena. Då har jag inte betalat för något jag inte behöver, jag har inte driftskostnader för något jag inte utnyttjar, och jag har inte vare sig kostnad eller besvär med en stor installation som inte utnyttjas fullt ut d^_^b.

Både energikalkyl och slutnota på installationen bekräftar den tankegången.
---------------------------------------------

Jag tycker också att det är ganska bra att man kan "prova" med ett billigt aggregat för att se och lära sig,och sedan komplettera med mer. Illa vore om man investerade ca 100 papp på ett ventsystem som man sedan upptäcker kostar lika mycket att driva som det återvinner.

I mitt hus, som är ett stabilt plankbygge från 30-talet, hade det också varit relativt besvärligt (läs dyrt) att dra rör från ett enda aggregat till alla verkanspunkterna. Jag ser det som en stor fördel att slippa förstöra huset med en massa kanaler.
Frågan hur du skulle göra med injusteringen av aggregatet på 100l/s ner till 60l/s var mera en hint om hur man justerar in system. Men du verkar ju ha koll på det så jag ska inte argumentera mot dig, jag gör ju bara det var eviga dag så vad vet jag.;)

För övrigt håller jag nog inte med dig om att ditt system är bättre och billigare än ett system med 1 aggregat och roterande växlare.Men som jag sa innan. Vi är alla saliga i vår egen tro.
Det som räknas är ju att du är nöjd, och det kravet är ju uppfyllt.:)
 
Billiga kan man ju inte säga att de är. De verkar sakna filter?

Nu syns det ju på deras hemsida att de inte är proffesionella, så jag hoppas ni tar en del uppgifter där och i denna tråd med en nypa salt. Skulle va spännande värre att få höra hur de fick till iden att skriva om COP, men de kanske försöker konkurrera med luft-luftvärmepumpar.

Notera dock att grejorna nog funkar och gör det de gör, men de är det de är och inget annat.
 
Det här verkar vara riktiga lattjolajbangrejer. En FTX? 80% verkningsgrad? "Avfuktar", men behöver ingen avrinning? Tar uteluft från vinden?

Lycka till.

Aggregatet blir en isklump på vintern om det inte finns avrinning. Vart vattnet tar vägen när det tinar kan du bara spekulera om. Och att ta uteluft från vinden är som att be om allergiproblem. En kallvind är ett växthus för mögel vintertid och dessa sporer vill du dra in i bostaden?

Och flöden i en FTX reglerar man genom att (permanent) ställa in fläkthastigheterna på från och tilluftsfläktarna. Frånluftsdonen ställs också in, men mest för att balansera frånluften från husets olika "våtrum".

Och en FTX med roterande värmeväxlare drar inte 300 W. Min drar 50 W i kontinuerlig drift. Och det räcker med ETT aggregat. Jag räknar snabbt ut att min nya FTX av ett känt fabrikat med 40 år på nacken kostar mindre än två FAHR-aggregat av okänd tillverkning.

Är grejerna ens CE-märkta? Får de säljas i Sverige?
 
F
Tror att jag skall ringa och fråga hur bra en sån avfuktar min källare på sommarn.

EDIT: Fö ett riktigt snilledrag att göra en hemsida som ser ut som ser ut som om dom säljer mystiska svampar. Även om dettta skulle vara en bra produkt så har hemsidan gjort jobbet....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.