3 358 läst · 14 svar
3k läst
14 svar
Kompressorblock och tank
Verktygstokig
· Norrbotten
· 825 inlägg
Hej!
Behöver en lite större kompressor (minst 300 L/min) och har tyvärr inte tillgång till 3-fas, men har fått tag på en honda 6.5hk gräsklipparmotor och funderar på att köpa block och tank löst.
Har kollat på:
Kompressorblock B5900 5,5 hk
Horisontal tryckluftstank med hjul 100 l/11 bar
Behöver dock en 12v tryckströmbrytare, remskiva till motorn kan jag få tillverkat till rätt pris d^_^b
Vad tror ni om en flyttbar bensindriven kompressor, är det någonting mer jag behöver förutom diverse nipplar och en reduceringsventil ? Kanske bra att köra på två direkt och ha dubbla uttag ?
Bättre sida att handla grejerna på ?
//Jonas
Behöver en lite större kompressor (minst 300 L/min) och har tyvärr inte tillgång till 3-fas, men har fått tag på en honda 6.5hk gräsklipparmotor och funderar på att köpa block och tank löst.
Har kollat på:
Kompressorblock B5900 5,5 hk
Horisontal tryckluftstank med hjul 100 l/11 bar
Behöver dock en 12v tryckströmbrytare, remskiva till motorn kan jag få tillverkat till rätt pris d^_^b
Vad tror ni om en flyttbar bensindriven kompressor, är det någonting mer jag behöver förutom diverse nipplar och en reduceringsventil ? Kanske bra att köra på två direkt och ha dubbla uttag ?
Bättre sida att handla grejerna på ?
//Jonas
Ska du köra bensindrift behöver du ett block med avlastning dvs som lyfter ventilerna och låter motorn gå kontinuerligt.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 825 inlägg
Sitter någon sorts slirkoppling till den utgående axeln, motorn kan stå på tomgång utan att den driver. Tycker det borde räcka ?
Verktygstokig
· Norrbotten
· 825 inlägg
http://www.kagabtools.se/produkter/...kter/visa-produkt/rocky-580/49!categoryId=151 är vad jag tänker på ! dock till ett mycket lägre pris..
Verktygstokig
· Norrbotten
· 825 inlägg
Ok.. hur fungerar den kopplingen ? Elstyrt ?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 081 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 081 inlägg
Japp drivs med 12 volt så det ända problemet bör vara att få den att passa på kompressor blocket.
Stoppa ner huvudet i en bil med ac och be någon slå till och från ac:n så ser du hur kopplingen funkar.
Stoppa ner huvudet i en bil med ac och be någon slå till och från ac:n så ser du hur kopplingen funkar.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 825 inlägg
Tack för tipset !
Någon som har erfarenhet av biltemas största block ?
http://www.biltema.se/sv/Orphant-product-pages/Kompressorblock/ Tyckte det stod att det kostade 2700:-, och jag slipper frakten ! Dock så verkar dom inte ha några tankar ?
Någon som har erfarenhet av biltemas största block ?
http://www.biltema.se/sv/Orphant-product-pages/Kompressorblock/ Tyckte det stod att det kostade 2700:-, och jag slipper frakten ! Dock så verkar dom inte ha några tankar ?
Är säkert en centrifugalkoppling och det borde funka, MEN antingen får du göra som Fotografen skriver (det är enklast) eller så måste du ha lite mer prylar så du när du uppnått maxtryck(arbetstryck) i tanken öppnar en dumpventil mellan tank och block (glöm inte att ha en backventil också) samt ställer motorn på tomgång. När undre trycket är uppnått så skall motorn hinna varva upp innan ventilen mellan block och tank stängs. Detta gör du enklast med ett relä med tillslagsfördröjning. Motorn orkar inte starta blocket trycksatt nämligen...K_arlstrom skrev:
Verktygstokig
· Norrbotten
· 825 inlägg
Hmm,.. jo det är sant ! Relä med tillslagsfördröjning skrivs upp! Ska även gå att koppla elstart på motorn, på något sätt (kostar säkert mer än jag ger för hela motorn )
Ett gyro till rc-bil lät mycket bättre än en solenoidhistoria som jag först tänkt mig, ska jag komma ihåg !
Ett gyro till rc-bil lät mycket bättre än en solenoidhistoria som jag först tänkt mig, ska jag komma ihåg !
Med tanke på priserna på grejerna så är det kanske lika bra att köpa tex en Verkstadskompressor DA CT 4/380/100, plocka bort elmotorn och sätta dit en bensinmotor, kostar 4495 och då är all rördragning med backventiler och sånt klar. Tryckbrytaren är väl dessutom helt mekanisk så den borde väl också gå att använda även för 12v? Har du 12v ut från motorn borde det gå att koppla en solenoid till gasreglaget som går via tryckbrytaren...
Verktygstokig
· Norrbotten
· 825 inlägg
Hmm det där var MYCKET billigare än 5.5hk versionen..
Vad jag förstår så är tryckströmbrytaren till för att styra elmotorn, och bryter därmed strömmen, hittar dock ingen lös för 12V just nu, borde inte kosta allt för mycket
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=49 som ska drivas till att börja med, sen kommer väll hus och spikpicka och allt det.. men just nu är det till garaget, gärna mutterdragare och sånt. fri avgiven luft 380L borde kanske ge 300 vid 6bar.. borde inte bli så mycket väntande då iallafall
EDIT: om dom inte menar 6 bar som brukar vara standard ?
Vad jag förstår så är tryckströmbrytaren till för att styra elmotorn, och bryter därmed strömmen, hittar dock ingen lös för 12V just nu, borde inte kosta allt för mycket
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=49 som ska drivas till att börja med, sen kommer väll hus och spikpicka och allt det.. men just nu är det till garaget, gärna mutterdragare och sånt. fri avgiven luft 380L borde kanske ge 300 vid 6bar.. borde inte bli så mycket väntande då iallafall
EDIT: om dom inte menar 6 bar som brukar vara standard ?
Precis, strömbrytare, har ingen elektrisk funktion förutom att bryta strömmen, den skiter med andra ord i om det är 3, 12 eller 400 volt, till och frånslag styrs med hjälp av fjädrar. Skillnaden mellan 380 och 230v tryckbrytare brukar vara antalet kontakter.K_arlstrom skrev:
Verktygstokig
· Norrbotten
· 825 inlägg
Hmm kan nog vara sant, får köpa och testa !
Först se hur det går med motorns egna koppling/växellåda och blir det inte bra får jag åka på skroten och köpa en från en AC
Tack för alla synpunkter och tips !
Först se hur det går med motorns egna koppling/växellåda och blir det inte bra får jag åka på skroten och köpa en från en AC
Tack för alla synpunkter och tips !