Hej!
Behöver en lite större kompressor (minst 300 L/min) och har tyvärr inte tillgång till 3-fas, men har fått tag på en honda 6.5hk gräsklipparmotor och funderar på att köpa block och tank löst.
Har kollat på:
Kompressorblock B5900 5,5 hk
Horisontal tryckluftstank med hjul 100 l/11 bar

Behöver dock en 12v tryckströmbrytare, remskiva till motorn kan jag få tillverkat till rätt pris d^_^b

Vad tror ni om en flyttbar bensindriven kompressor, är det någonting mer jag behöver förutom diverse nipplar och en reduceringsventil ? Kanske bra att köra på två direkt och ha dubbla uttag ?
Bättre sida att handla grejerna på ?

//Jonas
 
Ska du köra bensindrift behöver du ett block med avlastning dvs som lyfter ventilerna och låter motorn gå kontinuerligt.
 
Sitter någon sorts slirkoppling till den utgående axeln, motorn kan stå på tomgång utan att den driver. Tycker det borde räcka ?
 
Göran.W
På ac pumpar på bilar sitter en koppling som nog går att använd som fri kopplar kompressorn och tillåter motor gå kontinuerligt vid uppnått tryck.
 
Ok.. hur fungerar den kopplingen ? Elstyrt ? :)
 
Göran.W
Japp drivs med 12 volt så det ända problemet bör vara att få den att passa på kompressor blocket.
Stoppa ner huvudet i en bil med ac och be någon slå till och från ac:n så ser du hur kopplingen funkar.
 
K_arlstrom skrev:
Sitter någon sorts slirkoppling till den utgående axeln, motorn kan stå på tomgång utan att den driver. Tycker det borde räcka ?
Är säkert en centrifugalkoppling och det borde funka, MEN antingen får du göra som Fotografen skriver (det är enklast) eller så måste du ha lite mer prylar så du när du uppnått maxtryck(arbetstryck) i tanken öppnar en dumpventil mellan tank och block (glöm inte att ha en backventil också) samt ställer motorn på tomgång. När undre trycket är uppnått så skall motorn hinna varva upp innan ventilen mellan block och tank stängs. Detta gör du enklast med ett relä med tillslagsfördröjning. Motorn orkar inte starta blocket trycksatt nämligen...
 
...kör du med AC-kopplingen så behöver du ju inte höja och sänka motorvarvtalet även om det är enkelt fixat med ett gyro till en radiostyrd bil och lite styrning...
 
Hmm,.. jo det är sant ! Relä med tillslagsfördröjning skrivs upp! Ska även gå att koppla elstart på motorn, på något sätt (kostar säkert mer än jag ger för hela motorn :p )
Ett gyro till rc-bil lät mycket bättre än en solenoidhistoria som jag först tänkt mig, ska jag komma ihåg !
 
Med tanke på priserna på grejerna så är det kanske lika bra att köpa tex en Verkstadskompressor DA CT 4/380/100, plocka bort elmotorn och sätta dit en bensinmotor, kostar 4495 och då är all rördragning med backventiler och sånt klar. Tryckbrytaren är väl dessutom helt mekanisk så den borde väl också gå att använda även för 12v? Har du 12v ut från motorn borde det gå att koppla en solenoid till gasreglaget som går via tryckbrytaren...
 
Hmm det där var MYCKET billigare än 5.5hk versionen..
Vad jag förstår så är tryckströmbrytaren till för att styra elmotorn, och bryter därmed strömmen, hittar dock ingen lös för 12V just nu, borde inte kosta allt för mycket :)
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=49 som ska drivas till att börja med, sen kommer väll hus och spikpicka och allt det.. men just nu är det till garaget, gärna mutterdragare och sånt. fri avgiven luft 380L borde kanske ge 300 vid 6bar.. borde inte bli så mycket väntande då iallafall :)

EDIT: om dom inte menar 6 bar som brukar vara standard ?
 
K_arlstrom skrev:
...
Vad jag förstår så är tryckströmbrytaren till för att styra elmotorn, och bryter därmed strömmen...
Precis, strömbrytare, har ingen elektrisk funktion förutom att bryta strömmen, den skiter med andra ord i om det är 3, 12 eller 400 volt, till och frånslag styrs med hjälp av fjädrar. Skillnaden mellan 380 och 230v tryckbrytare brukar vara antalet kontakter.
 
Hmm kan nog vara sant, får köpa och testa !
Först se hur det går med motorns egna koppling/växellåda och blir det inte bra får jag åka på skroten och köpa en från en AC :)

Tack för alla synpunkter och tips !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.