Planerar ett maskinhalls bygge och tänkte bygga färdiga väggblock på backen och sedan resa upp dessa med traktor.

Lite funderingar som jag kom på.

Monterar ni syll på plattan som ni sedan skruvar fast vägg blocken i? Blir ju en "syll" på varje block, dvs så man får som dubbla lager "syll".

Hur gör man med vindtätning? Lever man med att skarvarna på blocken är utan vindtätning eller hur gör man?

Hur breda block kan man göra, har traktor till att lyfta dem på plats så vikten är nog inte så känsligt. Tänkte mest vad som är lämpligast format att arbeta med.

Antar att man bygger sig en "jigg" för att tillverka blocken i så de blir exakt lika hela tiden.

Någon som har lite bilder och tips på hur man bygger väggblock?
 
Jag har byggt väggblock som var 11m långa utan problem, se bara till att skarva hammarband och syll på olika ställen. d^_^b Det räcker med en syll. Vad skall du använda för typ av vindskydd skivor eller duk? Ett alternativ är att sätta vanlig tätningslist på dom stående reglarna i skarvarna. Jag la bara upp några stockar i våg som underlag, Var bara noga med att möta diagonalen.
 
Ola78
Håller med Matti, det räcker med en syll. Har du plats så skruvar du genom syllen ner i betongen, men om du ska klä skivor innan blir det ju svårt :D då får du göra som vi gör på mitt jobb när blocken monteras. Vi har ett specialvinkeljärn(kommer inte på vad det heter) men det bultas i plattan och sen skruvar man väggen i det. Glöm inte syllpappen bara så det inte vandrar upp fukt i väggen. Ska du ha vindpapp som vindskydd så gör du som så att du drar ut den ca 20 cm utanför blocket och sen lägger det omlott på pappen på nästa block. Efter det så spikar du en klämlist i lämplig dimension och spikar på i skarven för att täta duken mot väggen ordentligt. Tänker du ha skivor släpper du den ena skivan 20 mm utanför och nästa börjar 20 mm in på nästa vägg, då blir det automatiskt tätt.
 
7X2,50 reste vi på två man utan problem så 11 meter är klart görbart.
VI byggde hela blocket på marken och fäste syllband också.
Korsmätningen är som sagt viktig och när den är bra så sätt ett antal strävor som låser blocket innan du lyfter upp det.
Ett tips är att du fäller in en regel på högkant precis under hammarbandet. Ihopskruvad med jsut hammarbandet så får du en rejäl förstyvning av hela konstruktionen och ett stadigt fäste fär väggreglarna i toppen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.