Till din anläggning funkar tillochmed en vedolux, men dom är rätt så dyra, samma pris som aritermen.
Skulle tro att du har bättre verkningsgrad i aritermen faktiskt..

Tror faktiskt att den bästa pannan för din anläggning är Ariterm VEDO, den verkar lovande och har
bättre verkningsgrad än 35+aren "Omvänd förbränning", den passar dig mycket bättre än 35+
och är modernare..
Helt klart en panna jag tycker du ska titta närmare på..
Jag skulle nog ta en VEDO före en Vedolux..

Men har du planer på att skaffa större acktankvolym så måste du välja panna utefter det..
 
Tack för tipset!

Nej skaffa större accktank har jag inga planer på, då detta funkat bra hittills.
Vad anser du är största nackdelen med "den gammla teckniken " som 35+ har. är?
Inbillar mig att det är väldigt litet underhåll på den?
För det har den gammla haft.
Men helt klart går utvecklingen frammåt så jag kanske är för konservativ?
 
Nackdelen är väl att du får sämre verkningsgrad...

Anledningen till att det är "lite" underhåll på den är för att den saknar turbulatorer, så det går 8min snabbare att
sota tuberna, men å andra sidan får du elda mera ved som producerar mera sot eftersom verkningsgraden sjunker..

Dessutom blir det mindre sot av en panna med omvändförbränning med rätt förutsättningar..

Säger än en gång, med 35+ så kan du inte ens lägga i ett fullt ilägg för att ladda dina tankar, så du kommer nog
ångra att du tog en panna med 120L vedutrymme tror jag..
 
Att det skulle bli problem pga. att vedutrymmet är för stort, kan jag inte tro, det lär man sig hur mycket man får lägga inn vid varje tillfälle då.
Och vintertid så kan det nog inte vara något bekymmer när man samtidigt förbrukar värme.
Detta skulle betyda då att antalet ilägg blir minimala, vilket gör eldningen bekvämare känns det som??
Om det vidare kan åtgå mera ved, är kanske svårt att förutse? pga. sämre verkningsgrad, frågan om det är märkbart?
 
Du har ju redan bestämt dig verkar det som..

Jag och flera med mig har sagt vad vi tycker om dina planer, och nu är det nog upp till dig
att fatta ett beslut, du har fått många bra tips och tankar..

din 35+ är inte en dålig panna och eftersom du haft en tidigare så vet du hur den fungerar.
Men att köpa dendär rökgasfläkten tycker jag inte du ska göra, har du tillräckligt lång
skorsten med bra drag så är den värdelös enligt min mening. Den är nog knappast billig heller..
 
Väldigt tacksam för alla tips, såklart.
Fläckt eller inte det är frågan, snackat med två som monterat utan fläckt, och de säger att den är "trögare" än deras gammla vanliga arimax, så det är därför man kunde tänka sig att det skulle vara bra med fläckt, för att ställa in varvet så det blir det rätta undertrycket i skorstenen???
Men bestämt mig har jag verkligen inte gjort, tyvärr.
Önskade att jag gjort det.
 
Rätta undertrycket ställer du med din dragbegränsare, som är att rekommendera till en
underförbränningspanna, som vill ha så jämt drag som möjligt.. (gäller även dom med omvänd förbränning), förutsatt att du har lång nog skorsten..

Jag var själv i din sits att välja panna för ca 6 månader sedan, så jag vet hur det är..
 
Skorstenen är ca: 11m men bara 14x14 fast bor väldigt öppet o fritt, så draget känns bra.
Trots att arean är i minsta laget.
Vad valde du för panna, och blev du nöjd?
 
Jag köpte en Fröling S4, fick ett hyfsat bra pris så jag slog till på den..
Men den är inte installerad än, så utvärderingen av den får vänta..
 
Ok.
Hoppas verkligen Du blir nöjd med den, ingen man byter omigen, annars skulle vara hemskt om man blir missnöjd, inte minst om man varit nöjd med den tidigare pannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.