L
Hej, bra tråd. Jag undrar samma sak nästan och detta är något jag har funderat länge på !!

För ca 15 år sedan hade jag en kompis som byggde en västkuststuga bredvid sin fars hus ute på landet.
De byggde den isolerad för åretruntboende och med ett litet kök. Huset blev på ca 65 kvm med tegeltak osv.
De sa att det kosta dem ca 250 000 att bygga detta. Avlopp drog de till den befintliga brunnen. Vatten från brunnen. De är snickare och gjorde mycket på egen hand.

Senare har jag kollat och har hittat en prefab stuga. Det är ett komplett "fritidshus på 65 kvm" klart att monteras. Jag antar att man måste bygga grunden först och jag är osäker på om montering ingår.
Denna byggsats kostar 240 000 kr. Oisolerad Men det går att köpa till isoleringssats för inte så mycket..

Då jag inte har någon god ekonomi tycker jag att det verkar utmärkt. Min plan är därför att bygga detta. Jag planerar att använda en gjuten platta att ställa huset på och sedan bygga på inredning osv efterhand när jag får råd. Fördelar med detta är att jag inte behöver börja renovera ett gammalt hus som kanske har kostat mig 1 miljon. Och jag behöver inte ett så stort hus. Jag kan placera huset var jag vill, i vilken stad som helst osv. Jag är inte beroende av att det finns hus till salu där jag vill bo.. Men nu känner jag att det kan finnas fallgropar. Ett problem är att tomter är så dyra. Ett annat att det säker är en massa andra dolda avgifter.

Är detta rimlig att göra? Det verkar bli mycket billigare än ett riktigt hus . Men vad kan vara nackdelarna? Är det någon som har gjort liknande?
 
Ju mer ni klarar av att utföra själva. ju billigare blir det. Sök efter timmerbyggare så kommer du billigare undan, han gör stommen i grovt timmer så slipper du isolering och snyggare blir det än ett prefab-hus. Vi har uppfört ett timmerhus och jag ligger på 260000 i dag och då har jag bara innertak på nederplan kvar. Skall tilläggas att tomt och murad grund fanns redan ;) Ni har säkert bekanta som kan hjälpa till som i sin tur känner andra som kan annat om ni inte själva löser det. Man klarar av mycket själv idag tack vare internet.
 
Lolight skrev:
Hej, bra tråd. Jag undrar samma sak nästan och detta är något jag har funderat länge på !!

För ca 15 år sedan hade jag en kompis som byggde en västkuststuga bredvid sin fars hus ute på landet.
De byggde den isolerad för åretruntboende och med ett litet kök. Huset blev på ca 65 kvm med tegeltak osv.
De sa att det kosta dem ca 250 000 att bygga detta. Avlopp drog de till den befintliga brunnen. Vatten från brunnen. De är snickare och gjorde mycket på egen hand.

Senare har jag kollat och har hittat en prefab stuga. Det är ett komplett "fritidshus på 65 kvm" klart att monteras. Jag antar att man måste bygga grunden först och jag är osäker på om montering ingår.
Denna byggsats kostar 240 000 kr. Oisolerad Men det går att köpa till isoleringssats för inte så mycket..

Då jag inte har någon god ekonomi tycker jag att det verkar utmärkt. Min plan är därför att bygga detta. Jag planerar att använda en gjuten platta att ställa huset på och sedan bygga på inredning osv efterhand när jag får råd. Fördelar med detta är att jag inte behöver börja renovera ett gammalt hus som kanske har kostat mig 1 miljon. Och jag behöver inte ett så stort hus. Jag kan placera huset var jag vill, i vilken stad som helst osv. Jag är inte beroende av att det finns hus till salu där jag vill bo.. Men nu känner jag att det kan finnas fallgropar. Ett problem är att tomter är så dyra. Ett annat att det säker är en massa andra dolda avgifter.

Är detta rimlig att göra? Det verkar bli mycket billigare än ett riktigt hus . Men vad kan vara nackdelarna? Är det någon som har gjort liknande?

Med en gjuten platta drar nog ikostnaderna iväg skulle jag tippa. Skillnad mellan en krypgrund och en gjuten platta för ca 65 kvm, 25.000 kr? Bara en gissning så bättre vetande får säkert möjligheten att kommentera detta.

Är det inte bökigt att fixa själv med isolering? Inköp, frakt, skära till och montera? Är det inte så kostsamt för oss som privatperson är det nog inte heller så kostsamt för de som tillverkar stugor i byggsatser. Jag menar att det du kapar kanske inte så stor kostnad på det?
 
Forshaga skrev:
Ju mer ni klarar av att utföra själva. ju billigare blir det. Sök efter timmerbyggare så kommer du billigare undan, han gör stommen i grovt timmer så slipper du isolering och snyggare blir det än ett prefab-hus. Vi har uppfört ett timmerhus och jag ligger på 260000 i dag och då har jag bara innertak på nederplan kvar. Skall tilläggas att tomt och murad grund fanns redan ;) Ni har säkert bekanta som kan hjälpa till som i sin tur känner andra som kan annat om ni inte själva löser det. Man klarar av mycket själv idag tack vare internet.
Passar inte timmerstugor bättre i den norra delen av landet? Detta är på Öland och jag tycker inte en timmerstuga gör sig i en miljö annat än i fjällen. Det är inte heller "my cup of tea" som dom säger. :)
 
garet skrev:
Kanontips! Då plockar jag också hem elmaterialet själv. Jag har dragit en del rör och dosor i väggar och tak när jag renoverade köket. Men när man inte har stenkoll är man ju lite rädd för att man drar något tokigt så elektrikern bara skakar uppgivet på huvudet när han kommer och bara ska dra all el.
Bra ide.
Glöm dock inte kolla med elektrikern att det är ok först - vissa elektriker vill inte alls veta av det, andra är det ok med men bara om materialet är ok (att köpa på tex Ö&B brukar inte gå hem - och jag förstår varför med tanke på hur mkt värre det är att montera) - och stäm av ev elritning om du får (för elektrikern alltså) sätta rör och dosor själv så det inte blir en massa fel som dom får sätta om (vilket betyder merkostnad)

/K
 
Hur ser den reviderade kalkylen ut?
 
garet skrev:
Är det inte bökigt att fixa själv med isolering? Inköp, frakt, skära till och montera? Är det inte så kostsamt för oss som privatperson är det nog inte heller så kostsamt för de som tillverkar stugor i byggsatser. Jag menar att det du kapar kanske inte så stor kostnad på det?
Huruvida du sparar några pengar skall jag låta vara osagt för det vet jag inte men själva arbetet med att skära till och montera vanliga skivor är så busenkelt så jag tror mina kräk till katter hade klarat det med lite övertalning.
 
Skivor =biligare i inköp men tar längre tid.
Spruta=dyrare men går mycket fortare.
 
Själv har jag satt upp en 25+15(loft)kvm stuga i timmer. Den saknar vatten, avlopp och el. Grunden byggde jag för 30k. Totalt kommer min stuga hamna på 400'000sek. Troligtvis ett par loppor över....

Men då hade jag inga verktyg eller för den delen någon kunskap heller.

/Christian
 
kamilenski skrev:
Hur ser den reviderade kalkylen ut?
  • Stuga i moduler ca 60 m2. Med innerväggar, betongtakpannor, tillvald god isolering? (tak 195, golv 170, vägg 145) 2-glasfönster, dörrar: 450.000kr?
  • Fabriksmålad fasad: 0 kr? Jaja, jag gör det själv :(
  • Transport och resning inkl arbetskraft: 20.000kr?
  • Krypgrund och framdragning av vatten,avlopp,el inkl hantverkare: 120.000kr?
  • Luftsol, luftvärmepump, el-elemen, frostvakt, täljstenskamin, vvb, installation: 50.000kr?
  • Kök inkl vitvaror. (el&vatteninstallation i övrigt installerar jag själv) 30.000kr?
  • Badrum inkl porslin, dusch, tvätt. (el&vatteninstallation i övrigt installerar kompis) 30.000kr?
  • Snickare från start till nyckelfärdigt för allt utom finsnickeri som jag som lekman kan fixa. 20.000kr?
  • Elektriker för all eldragning och anslutning inkl dosor, rör, central. (med mycket tillgängliga dosor ute som inne som önskemål) 20.000kr?
  • VVS instalatör för all dragning och anslutning. Toa, dusch, tvättställ, tvättmaskin, vask, vattenutkastare. 30.000kr?
  • Altan, stor. Kanske 30 m2. Endast material, jag bygger den med farsan. 10.000kr?
  • Material till det jag färdigställer själv. Tapeter, panel, färg, virke, lister, golv: 25.000kr?
Nu drar jag över med 100.000 kr mot vad banken anser att jag har råd att belåna mig, surt.
 
805 000, för en stuga på 60 kvm tycker jag låter väldans dyrt ska jag säga.
 
bränski skrev:
805 000, för en stuga på 60 kvm tycker jag låter väldans dyrt ska jag säga.
Exakt, men du ser kostnaderna svart på vitt. Kommentera gärna vilka kostnader som ser orimliga ut. Jag önskar nå 700.000 kr när allt är klart och jag sätter nyckeln i dörren. Jag tycker inte vore orimligt att nå.
 
garet skrev:
  • 1. Stuga i moduler ca 60 m2. Med innerväggar, betongtakpannor, tillvald god isolering? (tak 195, golv 170, vägg 145) 2-glasfönster, dörrar: 450.000kr?
  • 2. Fabriksmålad fasad: 0 kr? Jaja, jag gör det själv :(
  • 3. Transport och resning inkl arbetskraft: 20.000kr?
  • 4. Krypgrund och framdragning av vatten,avlopp,el inkl hantverkare: 120.000kr?
  • 5. Luftsol, luftvärmepump, el-elemen, frostvakt, täljstenskamin, vvb, installation: 50.000kr?
  • 6. Kök inkl vitvaror. (el&vatteninstallation i övrigt installerar jag själv) 30.000kr?
  • 7. Badrum inkl porslin, dusch, tvätt. (el&vatteninstallation i övrigt installerar kompis) 30.000kr?
  • 8. Snickare från start till nyckelfärdigt för allt utom finsnickeri som jag som lekman kan fixa. 20.000kr?
  • 9. Elektriker för all eldragning och anslutning inkl dosor, rör, central. (med mycket tillgängliga dosor ute som inne som önskemål) 20.000kr?
  • 10.VVS instalatör för all dragning och anslutning. Toa, dusch, tvättställ, tvättmaskin, vask, vattenutkastare. 30.000kr?
  • 11. Altan, stor. Kanske 30 m2. Endast material, jag bygger den med farsan. 10.000kr?
  • 12. Material till det jag färdigställer själv. Tapeter, panel, färg, virke, lister, golv: 25.000kr?
Nu drar jag över med 100.000 kr mot vad banken anser att jag har råd att belåna mig, surt.
Jag tror ungefär såhär:
1. CA boden Mebi Mesand 60kvm grundpris 169 000 kr lägg till isolering, frakt, tak (varför pannor och inte plåt eller shingel ?) samt material för innerväggar och du torde hamna på säg 250 000 kr
2. Ja gör det - gör du det dessutom innan modulerna sätts ihop så är det rätt lätt (inga stegar osv)
3. Transporten kostar ca 5000-15000 kr. Resning är väl 3-5 man 1-3 dgr (säg 15000-20000 kr) -men samla ihop ett gäng och gör det själv annars vettja - det är faktiskt inte så svårt om man bara måttar och väger in den första moduel ordentligt :)
Du måste även ombesörja avlastning - jag anlitade den lokala bonden som hade en hjullastare för en tusenlapp :)
4. Kanske rimligt ? Om tomten medger det så kan du överväga plintgrund - blir billigare och är mindre känslig för fukt.
5. Skall du inte installera ngt själv så kan detta bli lite i underkant- bara en luft-värmepump värd namnet går ju på 15' - men jag vet inte vart det kan landa faktiskt...
6. Köp ett begagnat kök på blocket: Kostar 5-10 kkr med hyfsat fina vitvaror. Annars går nog ett Ikeakök, mkt litet, med en ugn och en kylfrys att pressa in på 30 kkr iof
7. Om du inte inkluderar kakel eller våtrumstapet etc så funkar noig den summan - annars kan du få läga till lite beroende på installatör. Jag byggde allt själv med kakel från ett konkursbo - det gick väl på ca 5000 kr för ca 4.5 kvm
8. Hantverkare är det som är dyrt. En snickare tar väl ca 200-300 kr/h minst, och en del av tiden kan vara transportid- beroende på vart stugan ligger kan det kosta en del. För allt från start till nyckel, utom resning och finlir, så kanske det tar två snickare ca två veckor 'a 8h + 2h transport - vilket skulle ge 40000 - 60000 kr
9. Kan gå - min el på 45 kvm, enkel el, gick på 13 kkr - som sagt diskutera villkoren först och få ett godkännande på egeninköpt material samt elritning.
10. Det bör funka, och inlkludera lite rör och kopplingar - dock inte porslin, vvb etc förstås
11. ok
12. Denna punkt kan springa iväg - men det är du själv som får hålla i plånboken och tex inte köpa tapeter för 700kr rullen :)

/K
 
garet skrev:
Exakt, men du ser kostnaderna svart på vitt. Kommentera gärna vilka kostnader som ser orimliga ut. Jag önskar nå 700.000 kr när allt är klart och jag sätter nyckeln i dörren. Jag tycker inte vore orimligt att nå.

tycker att 450 för 60 kvm hus, i färdiga moduler är as dyrt! räkna på det i lösvirke, inte så svårt...
 
Håller med ovanstående talare, det lät väldigt dyrt.
Anlita nån byggkonstruktör att räkna fram mängder på material o köp in själv. Sen kan du anlita en snickare som hjälper dig att spika ihop väggarna, garanterat billigare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.