Jag har köpt ett torp från 1850 talet som jag tänkte börja rusta upp så tidstypiskt som möjligt.
Har tittat lite på vilka leverantörer det finns av färg. Har hört bra om Gysinge och Ottosson, men att Kulturhantverkarnas färf är ojämn i kvalitéen. Men Engwall & Claesson skall ju börja tillverka deras färg.
Är det någon på detta forum som kan rekommendera mig vilket fabrikat som är bäst?
Tack på förhand
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Vad är det du skall måla med linoljefärg? På 1850-talet fanns det nog inte mycket färg överhuvudtaget i eller på torp!
 
På väggar matt. På mren kring spisen samt mina möbler
MVH
 
Allbäcks linoljefärg har jag använt mycket av. Lättarbetad och bra kvalité!
 
Gör din egen!!
Finns på nätet.

Bo
 
men så kul vill jag inte ha det. Är det ingen som testat ottossons och gysinges färger?
 
Jo, vi har kört både och.
Om du provar igen med ett annat inlägg i "byggnadsvårds" delen så går det nog bättre, där finns det ett hundratal personer som målar med linoljefärg.

Skillnaden är färgskalorna och namngivningen plus att Ottssons har torkmedel i sig och vill man ha det i Gysinges så får man tillsätta det själv (xerotin) och därmed kan man bestämma torkhastighet. Det finns även alternativ till xerotin som inte luktar så illa.
 
Tack så mycket för informationen :)
 
Om det är Gysinges matta du har tänkt använda, så tycker jag att det finns bättre och dessutom mer tidstypiska alternativ. Limfärg är både historiskt riktigt och vackert. Vill du absolut måla med linolja så finns emulsionsfärger som är matta, täcker bättre än "vanlig" linoljefärg och som dessutom är fria från otrevliga lösningsmedel (till skillnad från Gysinges). Wibo har en oljeslipfärg som jag har använt även till slutstrykning när jag önskat en matt yta. Täcker inte som emulsionsfärgerna, dock.

Gysinges färger är inga favoriter hos mig, jag använder dem bara som brytningsfärger. Det finns definitivt mer lättmålade färger som inte behöver spädas. Gysinges kan vara lite väl tjocka. Jag målar numera mest med Wibos färger, ibland Ottossons.
 
Hm, exakt vilka farliga lösningsmedel innehåller Gysinges linoljefärg ?
 
tallmilan skrev:
Hm, exakt vilka farliga lösningsmedel innehåller Gysinges linoljefärg ?
Det framgick kanske inte tillräckligt tydligt, men det var Gysinges matta linoljefärg som jag avsåg och den innehåller definitivt lösningsmedel (om den inte har gjorts om radikalt det senaste året).
 
K kurt skrev:
Vad är det du skall måla med linoljefärg? På 1850-talet fanns det nog inte mycket färg överhuvudtaget i eller på torp!
Linoljefärg har använts i många hundra år. Olja + pigment. Precis som i oljemålningar som förekommer sedan medeltiden. Inte fullt 1000 år vad jag vet - men länge! ❤️

Då jag målat med linoljefärg har jag haft goda erfarenheter av Engwall & Claeson och Ottossons.

Linoljefärg är enkel att använda: måla tunt, arbeta in färgen i trät så håller det länge.

Torp och stugor kunde vara mycket färgrika: Falu rödfärg, färgstarka tapeter…

Lycka till.
 
Notera att linoljefärg inte heller är hälsosamt att måla med. Det bildas diverse onyttiga aldehyder när linoljan oxiderar. Målarförbundet är inte överförtjusta i den ökade populäriteten för linoljefärg.
Finns det färg kvar från mitten av 1800-talet så är risken stor att den innehåller bly, i vissa fall höga halter (blyvitt). Bly förbjöds i utomhusfärg på 20-talet och något tidigare för inomhusfärg. Dock användes bly i olika typer av färg långt senare, t.ex. i blymönja och i metallicfärg. Blysickativ användes som torkmedel i linoljefärg tills inte för så länge sedan, men det är i små mängder. Det går att skicka in prov för analys innan man börjar slipa färgen.

Det låter som ett kul projekt. Lycka till!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.