hej på er alla. har försökt hitta lite special info om ett lite fall jag sitter i.
det är så att jag har köpt en tomt med ett befintligt hus på, den tomten ska nu styckas i några delar, tre för att vara exakt. det blir en befintlig tomt och två nya.
mitt problem är infiltrationen. det går ett dike på min tomt, som vi ska släppa ut det rena vattnet i, via markbädd osv. allt det är ok enligt myndigheterna MEN diket slutar på en annans mark så miljö och hälsa i Uppsala vill att vi kontaktar personen för att han ska godkänna att vi får släppa på vårat vatten.
jag tycker det verkar kanon konstigt, varför begär man en sån sak?
är det någon som har råkat ut för samma sak eller något i samma region?

tacksam för hjälp!!!
Fredrik
 
Hemmakatten
Det är väl inte så konstigt?

Ert avloppsvatten (om än renat) kommer slutligen att hamna på annans mark. Om det vore jag som ägde den marken skulle jag vara tveksam pga att det finns en osäkerhet här att vattnet verkligen är rent. Det kanske är rent från början men efter ett antal år när bädden blir igentäppt kan orenat vatten komma in på "min" tomt. Dessutom kan orent vatten redan från början rinna ut i diket om man häller olämpliga kemikalier i avloppet så att bakteriebildningen inte funger och renar vattnet. En annan risk är att det blir väldigt mycket vatten som kommer rinnandes, dvs. kankse risk för översvämning och sank mark.

Som sagt, för min del skulle jag vara tveksam till att godkänna en sådan lösning. Jag skulle nog kräva att ni installerade ett minireningsverk med serviceavtal från godkänt företag.
 
Vad som behövs är ett robust servitut, som alla inblandade kan acceptera. I grund och botten är detta en fråga om förhandling med grannen. När ni enats (skriftligt) begär du lantmäteriförrättning, för att ordna ett riktigt stabilt officialservitut. Kostar inte alls mycket i ert enkla fall.
 
Hemmakatten
Behövs det verkligen ett servitut för vatten som rinner i ett dike som går in på granntomten?
 
Strängt taget: Ja, ett servitut gör nytta! Låt oss anta att någon av de otrevligheter verkligen inträffar, som Hemmakatt själv varnar för: Hur kommer då parterna att reagera? Förhandlingarna om servitutet hjälper grannarna "reagera i förväg".
 
tack för alla svar, verkligen!
det hjälper verkligen!!!

tack
 
Redigerat:
en snabb fråga igen, min kära granne vägrar svara på mail eller i telefonen.
hur kan jag få fram ett servitut då?
Fredrik
 
Nej, om grannen inte vill förhandla kan du inte ordna något servitut.
 
sadjak skrev:
en snabb fråga igen, min kära granne vägrar svara på mail eller i telefonen.
hur kan jag få fram ett servitut då?
Fredrik
Åk och prata med denna person. Du får inga flera chanser att lyckas med detta. Blir det fel från början är det kört. Mail och telefon är det 100gånger lättare att bara snabbt skriva nej och skicka tillbaka.

Fundera igenom ordentligt hur du ska lägga fram detta innan du pratar med grannen personligen.
 
Hemmakatten
Som jag förstått ursprungsfrågan så innebär den att Miljö- och Hälsoskyddskontoret i kommunen inte kommer att ge godkännande/tillstånd till denna avloppslösning om inte grannen godkänner att det (renade) avloppsvattnet leds ut i diket.

Håller med suhagg om att det är viktigt att tänka igenom ordentligt vad man vill säga till grannen och vad man vill uppnå.

Tänk också igenom om det kan finnas några alternativa lösningar, tex att leda vattnet någon annanstans.
 
TACK för alla svar.
är lite inne på att leda vattnet någon annanstans.
vi får se, tack ännu en gång.
 
Jag skulle ha klart för mig själv ett par alternativ samt att läsa in sig och ha lite svar på tal innan man tar snacket med grannen. Ju bättre du förklarar ju lättare kommer det troligtvis gå.

Formulering som "Du tjena Leffe är det okej om jag drar ut mitt avloppsvatten ner till din tomt" kan ju skära sig lite direkt.

Snygga fina ord ska du fundera ut. Jag skulle ha en klart papper att skriva under med mig så ifall Leffe säger ja inga problem kan du få det underskrivet direkt. Det har hänt mig i andra ärenden att personen vill skriva på och så står man som ett fån och måste återkomma om en vecka då kan det vara en annan inställning från personen ifråga.

Det är ju kanon om du har fler alternativ. Om grannen är det enklaste alternativet skulle jag prova det först och ha plan B och C vilande.
 
Försök sätta dig in i grannens ställe och räkna ut ett sätt hur ni båda kan tjäna på ett samarbete!

I praktiken handlar det om att inte bara rena avloppet, utan också minimera det. Kanske man kan skaffa lite kapacitet att buffra dagvatten och avlopp från både nya och befintliga hushåll med en gemensam damm med omgivande "våtmark". Både snyggt och praktiskt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.