::) Ska bygga kök och vardagsrum med öppen planlösning och kommer att ha ett ryggåstak. Vore ju läckert att skapa en "stjärnhimmel" med dimmer...

Finns det någon som gjort detta och dessutom har bilder?

Mvh Fia.
 
Hej,
Vi har gjort precis det du beskriver; spottar som stjärnhimmel i ryggåstak över en öppen planlösning (kök, matplats, vardagsrum). Har dessvärre inga bilder.
Vi placerade i alla fall spottarna lite varstans så det inte skulle bli så stramt. På ca 45 kvm har vi 19 spottar; 6 st över kök, 6 st över matplats o 7 st över vardagsrumsdelen.
 
Verkar supersnyggt!
Undrar lite över hur ni gjort med den öppna planlösningen, vilken typ av golv har ni valt? Och vad tycker du att man ska tänka på inför val av kök och möbler?

Mvh Fia
 
I köksdelen lade vi klinker o i övriga delar har vi eklaminat. Vi har en köksö som delar av köksdelen från matplatsen o där har vi även brutit av klinkersen.
Det jag var mest orolig för var just möblerna; man vill ju att allt ska passa ihop... Och sen får det ju inte bli för mörkt.
Vi har köket i körsbär o sen har vi matbord/stolar, vitrin o soffbord i ett annat träslag (indiskt) som går lite lite åt det röda hållet. På så vis fångar man upp det röda i körsbärsfärgen. För övrigt har vi väldigt ljust runtomkring; ljusa tapeter o sen många stora fönster.
Det låter kanske inte så snyggt, men jag är faktiskt helnöjd! Det är precis som jag vill ha det!
 
Tycker att det låter superfint! Vad synd att du inte har några bilder, hade verkligen varit kul att se det hela. ;)

Mvh Fia

 
Jag har en annan fråga,
är det riktningsbara spotlighst eftersom ryggåstaket lutar så att säga?
När ni säger "stjärnhimmel" menar ni då med vanliga stora spotlights eller det andra alternativet med små dioder typ?
 
Jag har en annan fråga,
är det riktningsbara spotlighst eftersom ryggåstaket lutar så att säga?
När ni säger "stjärnhimmel" menar ni då med vanliga stora spotlights eller det andra alternativet med små dioder typ?
 
Vi har riktningsbara spottar. På så vis kan man ju rikta in dem var man tycker det behövs bäst ljus. Stora o stora....? Våra är ca 4-5 cm i diameter o de sitter på takhöjd 3 till 5 meter.
 
hej stumpen!

jag har i en annan tråd frågat just om det här med spottar i ryggåstak eftersom vår säljare (eksjöhus) avråder från att ha dem i ryggåstak pga att värmebildningen enl. honom kan skada isoleringen. så jag blir nyfiken när jag hör att ni har spottar i ryggåstak! vet du vilken typ av spottar (12V eller 230V)? Och vilket husföretag byggde ni med?

MVH
Dyveke
 
Hej Dyveke,
Vi har 220V spottar + kåpa (hink) ovanför just pga värmebildningen. Vår elekktriker rek. 220V, då de enl honom ska hålla längre och det är ju inte helt lätt att byta lampor i ett ryggåstak...! Vi byggde med Myresjö.

Mvh
 
dyveke skrev:
hej stumpen!

jag har i en annan tråd frågat just om det här med spottar i ryggåstak eftersom vår säljare (eksjöhus) avråder från att ha dem i ryggåstak pga att värmebildningen enl. honom kan skada isoleringen. så jag blir nyfiken när jag hör att ni har spottar i ryggåstak! vet du vilken typ av spottar (12V eller 230V)? Och vilket husföretag byggde ni med?

MVH
Dyveke
Vår Eksjöhusförsäljare avrådde också för det kunde bli varmt och då blir det ringar på yttertaket där spotarna sitter.Som tur var lyssnade vi inte på honom utan på vår elektriker istället.Vi har nu haft huset i 2 vintrar och vad kan man säga...STRUNTPRAT!!!!Har inte märkt ett dyft och vi har ca15-20 st 50W,230Volt, lampor(med "pottor"för brandriskens skull).Fungerar utmärkt!!!
 
  • Vardagsrum_II_061220.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.