Hej, har kollat igenom "alla" poster för pumpautomater utan att hitta mitt svar.

Har nyss köpt hus med en grävd brunn.
Tänkte i förstahand använda brunnen för bevattning och fylla upp poolen.
Det sitter ca 40 m trädgårsslang kopplat på gamla pumpen.
Pumpen naturligtvis trasig.

Köpte en ClasOhlson Pumpaautomat (17-691 (60l/min)) skulle klara trycka 40m.
Efter installation fick jag ut 10l/1,5min efter 40M och 20l7Min efter 20M.
Det räcker tyvärr inte.

Hur kraftig pumpautomat behöver jag? 1-3-fas?
Vill ju få ut ett bra tryck efter 40 meter (40--60l/min?) så att det inte tar dagar att fylla poolen och vattenspridaren räcker längren än 50cm :(


Brunn ca 3m djup, vattenyta ca 1-1,5 under mark.

Tack på förhand
Anders.
 
Troligen specar C O max flöde och max höjd. Tyvärr går det inte att uppfylla dessa samtidigt. Max H gäller vid flödet 0 l/min och max flöde gäller vid H=0 m. Detta gäller för alla pumpar. Man kan se detta i en s k pumpkurva från tillverkaren. Observera att H gäller vertikal höjd. Har du 40 m slang som ligger platt på marken är det "bara" tryckförlusten i slangen som tillkommer. Dessa kan dock bli stora vid höja flöden i en liten slang.
Ladda ned Rinkaby rörs katalog och kolla på sid 30 där ser du olika tryckfall för olika slangdimensioner. T ex vid ett flöde av 40 l/min och en 25 mm slang med längden 100 m så har du ett tryckfall på 22 m v p (meter vattenpelare). Detta motsvarar ca 2 bar tryck.
Har du en "riktig" sugslang med back och bottenventil till pumpen? Är denna OK?
Prova med en grövre slang på trycksidan.
 
Marginellt grövre slang gör underverk, så köp en riktig slang (typ 15mm Gardena) så kommer det nog att bli bra, sedan brukar alla kopplingar och munstycken bli fyllda med skit så byt/tvätta dessa så blir det bättre. Ett bomullsfilter före pumpautomaten skulle vara bra om det inte redan finns
 
Hej
Angående pumpdata så står 40 meter för rör rakt upp i luften det är denna höjd pumpen klarar vid
ett pumptryck av 4kg / cm², alltså har det inte direkt med slangens läng att göra i vågläge !
bara det statiska motståndet i slangen / röret.

En rörs sug ejektor pump klarar ett sugdjup max 8 meter = nära noll liter i minuten
Pump med högre max tryck klarar längre slang. tex tryck över 5 kg/cm² är ett bättre val.
finns också som pumpautomat.säljs av tex av Jula mm...
 
Göran.W
Antar att det sitter vanlig 1\2 tums slang och det är helt förkastligt i såna längder.
Byter du till 3\4 tum kommer du ha dubbelt så stort flöde.
 
Hej GW

Hm... jag har liten undran i ämnet grövre rör / slang vid max pumptryck av 4 Kg
Grövre rör hjälper inte om max tryck höjd råder / inträffar 4Kg / cm2 = höjd av 40 meter

Nu till lyft höjd räknat ifrån pumpen och rakt upp i lod så att säga....
Jag vill minnas att det går åt ett tryck av 1 Kg / cm2 / 10 meter lyfthöjd / tryckhöjd.
då ger 4 kg/cm2 en lyft/tryck höjd av 40 meter
.................
Det jag vill säga är att höjd och längd inte är samma sak!
 
Göran.W
olle45 skrev:
Hej GW

Hm... jag har liten undran i ämnet grövre rör / slang vid max pumptryck av 4 Kg
Grövre rör hjälper inte om max tryck höjd råder / inträffar 4Kg / cm2 = höjd av 40 meter

Nu till lyft höjd räknat ifrån pumpen och rakt upp i lod så att säga....
Jag vill minnas att det går åt ett tryck av 1 Kg / cm2 / 10 meter lyfthöjd / tryckhöjd.
då ger 4 kg/cm2 en lyft/tryck höjd av 40 meter
.................
Det jag vill säga är att höjd och längd inte är samma sak!
Om man har grövre slang får man mindre flödes motstånd.
Stort flödes motstånd gör att pumpen får arbeta med större tryck vilket gör att flödet minskar vilket är TS problem.
Här finns en tryck falls tabell http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=2865
Trycket anges i Bar och en Bar motsvarar en tryckhöjd på 9,81 meter vid 1013mb på havsnivån.
 
Hej
Tack för alla svar, det hjälpte mig på vägen.

Jag köpte en Kärcher BPP4200/50 på K-Rauta.
4,9Bar tryck.

Nu kommer det så mycket vatten jag behöver.
Nästa projekt är att få undan pumpen ut dörröppningen där
hålet till brunnen fins :)
Blir att köpa lite vinklar, tur att det fanns kvar slang från förra ägarna.

/Anders
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.