Slangarna bör isoleras på något sätt. Jag sköt på tvåmeterslängder av rörisolering av god kvalitet. Detta ligger i makadamen under cellplasten, d.v.s. kollektorslangen fanns på plats innan gjutningen (fortfarande ligger den upprullad i trädgården i väntan på våren).

Är osäker på yttermåttet på rörisoleringen men eventuellt skulle den kunna få plats i ett markavloppsrör. Problemet är att det går inte att ha några böjar på röret då kollektorslangen är ganska styv.
 
Som sagt böjer du av i 90° är det nog omöjligt att få in slangarna efteråt, lättast är nog att dra rören rakt in i "pannrummet" och sedan göra en ursparning där på 40cmx40cm beroende på hur djupt de ligger. När du dragit in slangarna gjuter du igen ursparningen.
Isolering behöver du nog inte bry dig om, om du tätar avloppsrören i ändarna blir kollektorslangarna tillräckligt isolerade genom luftspalten jmf rörirör.
rogge
 
Karl skrev:
Kan man sätta avloppsrör med 75mm dimension för bergvärmeslangarna under plattan och upp då vi bygger nytt, för att sedan trä igenom slangen för bergvärmen där ??
Någon som gjort något liknande ??
Vet ej om det räcker med 75mm men vår rörmokare lade ner dubbla 110mm markavloppsrör till slangarna.
 
Bob_the_builder
Körde själv med ett 110 dräneringsrör. Det var tillräckligt svårt att komma igenom den böj jag gjorde upp genom golvet kan jag upplysa om... :p Nu tillhör jag iofs KGM (krypgrundsmaffian), men problemet är ju likartat.
 
Det är bättre med PEM slang (vattenlednings slang) den är slät invändigt!
75mm räcker gott.
 
Jojjjje sluta =>
Det är bättre med PEM slang (vattenlednings slang) den är slät invändigt!  
75mm räcker gott.
Skarvarna till PEMrör kostar skjortan. Dessutom får du eventuellt inte garanti av borrarna om du gör så.

Dra 2 110 avloppsrör utan vinklar eller annat. De flesta borrarfirmor har färdigisolerade markrör, det blir billigare (läs snabbare installation).
Se till att markrören är ordentligt förankrade så går de att böja lagom.
 
Jag tror jag uppfattat det rätt att jojjje menar att ha PEM-slangen som ytterrör och sedan dra kollektorslangen i den. En klart vettig idé för övrigt som jag förmodligen kommer att använda eftersom jag inte ännu vet om jag ska ha markslingor.
 
Habbe skrev:
Jag tror jag uppfattat det rätt att jojjje menar att ha PEM-slangen som ytterrör och sedan dra kollektorslangen i den. En klart vettig idé för övrigt som jag förmodligen kommer att använda eftersom jag inte ännu vet om jag ska ha markslingor.
Helt korrekt Habbe! Låt slangarna gå ut ca 1 meter utanför grunden och sära dem 1 meter så blir det prima. När man sen för i kollektor slangen så isolerar man den med armaflex innan man för in den i pem slangen.
 
Köldbärare in = varm, köldbärare ut = kall. Det är lite onödigt att kyla ingående ledning!
 
Ja, det räcker (om de inte ska in mitt i huset och ligger parallellt flera meter)!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.