Skall grusa om min uppfart, dels för att jämna ut den och för att det skall bli lite snyggare.
Jag vill inte ha sten som gör att det känns som man skall köra fast, är det 0-18 som är lämpligast?

Har en yta på ca 100 m2, hur mycket kan det då gå åt, och vad kostar det ungefär?

MVH
 
100 m2 x 10 cm = 10m3, nånstans 14-1600 kg/m3 = 14-16 ton. Detta då på 10 cm.
 
Hej. Du kan lägga 0-18 men jag skulle nog lägga stenmjöl 0-8 om du har ett hårt underlag under. 1.6 ton = 1m3 om du väljer bergmatrial.
Priser varierar i sverige men ungefär 2500 kr + moms hemkört. kom även ihåg att matrailet kommer att komprimeras ca 30%. lägger du 10cm blir det sen 6.33cm.
Jobbar med grus.
 
  • Gilla
Moomin
  • Laddar…
Tack för svaren! :)

Min tanke är att bara lägga ett lager direkt, eftersom det redan är en parkering. Således kommer inte något förarbete göras. 10 cm låter då ganska mycket?

Skall även göra om en del av gräsmattan till parkering, där har jag tänkt gräva en dm, lägga markduk och sedan fylla med grus. Räcker det?
 
  • Gilla
daala
  • Laddar…
P
Allt beror på vad du tänker köra/parkera på ytan.
Vi fick rådet, vid flytten av vår infart/skapar parkering och placerar den på en bit gammal gräsmatta, att gräva ner så vi kan lägga 25cm 0-32 makadam och sen lägga ca 8cm 0-8 stenmjöl + att köra vibrator i omgångar.
Vi ville kunna låta en lastbil köra på ytan då vi då och då får leveranser av material därav denna konstruktion
 
Komandoran skrev:
Hej. Du kan lägga 0-18 men jag skulle nog lägga stenmjöl 0-8 om du har ett hårt underlag under. 1.6 ton = 1m3 om du väljer bergmatrial.
Priser varierar i sverige men ungefär 2500 kr + moms hemkört. kom även ihåg att matrailet kommer att komprimeras ca 30%. lägger du 10cm blir det sen 6.33cm.
Jobbar med grus.
Är det ungefärligt pris per ton eller kubik eller hur beställer och räknar man?
 
Skulle säga att det priset var för ca 8-9 m3 dvs ett lastbilslass
 
  • Gilla
John_aa
  • Laddar…
Använd inte grus.... det blir som kvicksand.

Ska ni inte gå barfota på uppfarten så kör på 8/16 makadam, undvik mindre fraktioner då det bara innebär att ni drar in grus/sand under skorna i huset.

Kross är billigt----lastbil är dyrt.

Ni kan åxå ta det steg för steg genom att åka till närmaste sten/grus säljare med släpet o fylla på >0,5m3 för 100-200kr. I ert fall skulle jag tro att det kommer kännas OK efter 3-4cm nytt stentäcke, mao 3-4m3 eller 6-7släpvagnar.

Finns några trådar på forumet där folk lagt ut 10cm singel grus på uppfarten och kör nästan fast med bilarna.
 
Jag tror jag har lite ovanligare uppfart... Låg gårdsgrus tidigare, men jag fyllde upp med 16/32 och inget mindre ovanpå. Sen körde jag med en stor markvibrator. Gå barfota är inte det skönaste, men det blev hårt och snyggt tycker jag. Innan jag körde markvibratorn så kändes det som att köra i gröt, men hårt och fint nu som sagt. Kommer lägga lite till eftersom det blev lite tunnt på ett par ställen. Eftersom jag inte har något finare grus som låser det grövre så gissar jag att jag kanske får vibrera fast det igen någon gång, men det är ju bara att göra då. Min uppfart är rätt stor, 39 ton har vi lagt på hittills....
 
Bergkross är inte kvicksand om man gör det rätt! Singel el makadam är inte så roligt när man ska skotta, när hela gräsmattan är full av sten...

Jag menade att en kubikmeter 0-18 bergkross väger 1600 kilo.
Håller även med att en lastbil är dyr men ska man ha 10 kbm så är det nog billigare än att åka bil fram och tillbaka
 
Komandoran skrev:
1. Bergkross är inte kvicksand om man gör det rätt!
2. Singel el makadam är inte så roligt när man ska skotta, när hela gräsmattan är full av sten...

Jag menade att en kubikmeter 0-18 bergkross väger 1600 kilo.

3. Håller även med att en lastbil är dyr men ska man ha 10 kbm så är det nog billigare än att åka bil fram och tillbaka
1. Helt rätt, därför skrev jag att man inte ska använda grus, du som säger att du jobba med detta måste väl veta skilnaden mellan grus o kross...;)

2. Skulle inte TS ha stenen på uppfarten och inte på gräsmattan. Måste man tippa på gräsmattan brukar jag lägga en press under.

3. Nu kanske TS eg bara behövde 3-4m3, men för 10m3 så är det bara lastbil som gäller.
 
skotta snö
 
Allt beror på vad du tänker köra/parkera på ytan.
Vi fick rådet, vid flytten av vår infart/skapar parkering och placerar den på en bit gammal gräsmatta, att gräva ner så vi kan lägga 25cm 0-32 makadam och sen lägga ca 8cm 0-8 stenmjöl + att köra vibrator i omgångar.
Vi ville kunna låta en lastbil köra på ytan då vi då och då får leveranser av material därav denna konstruktion

Det blir det bästa resultatet! Gör så blir det nog bäst. vill man kan man släng på lite dammbindande salt när allt är rakt och fint.
 
Det är snålt om ni skall ha en lastbil på. Gräv djupare, använd grövre material i botten, jämna av med ett lager finare material och ha ett par cm, inte 8cm, 0-8 på topp. Glöm inte duken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.