Jag bygger en isolerad 15 m2 Friggebod med liggande panel.
En byggrådgivare sa mig att jag kan spika panelen direkt på vindskyddspappen.
Men man har ju alltid hört att en luftspalt är viktig och jag funderar på vilket jag ska göra -
Har det någon effekt insidigt med temperaturväxlingar el dyl. vilket jag gör?
På insidan ska jag ha plast, OSB-skiva och gips.
Om jag väljer med luftspalt, räcker det då med 10-12 mm mellan vindpapp och ytterpanel?
 
Det enklaste är väl att sätta vindpapp utanpå reglarna och sen spika läkt på reglarna och sätta panelen på läkten.

/John
 
Jo, det var väl så jag tänkte. Så har man väl alltid gjort.
Undrar bara varför Beijers byggrådgivare tyckte det var onödigt med läkt och luftspalt.
Räcker det med läkt som är 10-15 mm tjock?
 
kan du så ta 21-22 mm iom att det är lätt att få tag i. Tex 21X95 formvirke brukar man ju kunan få tag i billigt, klyver man det sen på längden dessutom så :)
 
Hjälp snälla, lånar tråd.
Ska sätta innertak i dubbelgarage där ena sidan är isolerad och andra öppen till yttertaket. Tänkte sätta plyfa i taket och sen isolera.
Fråga ska jag ha plast mellan plyfa och isolering, ska man ha gips i taket ?
Tack på förhand för kloka svar

Peter
 
Ola78
Mikael_L
Ola78 skrev:
peal74 varför ska du sätta plyfa i taket, bara jobbigt att lyfta skivor i taket. Sätt plast på takstolarna, sen gips, men du kan glespanela med 28*70 innan så får du lite installationsutrymme mellan plasten och gipsen, tex för ev elledningar.
Jag skulle vilja påstå att man måste glesa. För gips kan inte hänga på cc600mm än mindre cc1200mm.
 
Ola78
Helt rätt, det var så jag tänkte också, även om man skulle sätta plywood som en av skivorna blir det nog för svajigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.