Goddag!

Vi har varit på väg att bygga lite olika hus för att sedan hamna på ruta ett, det är en stor utgift att bygga ett hus och vi vill ha pengar över i plånboken när årat hus stor på egna "ben"

Hur som haver,

Vi är nu mer och mer inne på att bygga hus helt i lösvirke,

Då vi inte funderat och undersöt det så mycket tidigare så får ni gärna berätta om tips och "varna" för ev. misstag som kan göras under vägen.

Vi sitter just nu och tittar på lite olika hus för att hitta rätt planlösning, kommer bli ett 1,5 plans hus med förhöjt väggliv på 160-200kvm.

Planlösning och utformingen av huset liknande myresjöhus skagerrak.

Så efter man hittat det hus man vill bygga, ska man anlita arkitekt då? tips på dessa, vad kostar det?

Vi börjar där

Tack på förhand

/Noheden
 
Diskuterade frågan med timmermännen två jag anlitade hade.
Och kollegan min som sålt prefab sedan åttiotalet nånting.
Skillnaden blev så liten att jag tyckte den var försumbar.
Min nästa barre på plats timrad bli torde bli.
 
Lösvrike är om du antingen gör allt själv eller om du ska ha något så långt ifrån standard att prefab tillverkarna inte vill ha med dig att göra.

Börjar det bli någorlunda standard det du ska ha samt att du inte drömmer om att koordinera varenda hammarslag i bygget så skulle jag hoppa över lösvirke. Det gjorde jag.
 
Om man har klart för sig hur man vill att huset ska se ut tycker jag man ska skippa att anlita en arkitekt och istället bara anlita en konstruktör för ritningarna...Mkt enklare och billigare. Vi anlitade först en arkitekt som har kostat onödigt massa pengar då vi egentligen hade helt klart för oss hur vi ville ha det. Sen har det i sin tur blivit missförstånd mellan arkitekten och företaget som har hand om byggprojekteringen... Så mitt råd är att skippa arkitekten om ni vet hur ni vill ha det...
 
Jag anlitade arkitekt och fick därigenom ett fungerande billigare hus på liten yta pga arkitektens skicklighet och kunskap om hur ytan disponeras maximalt, rationella materialval och god kontakt med byggentreprenören. Dessutom fick jag ett hus som blev anpassat till mina behov utan att bli så extremt så att det inte skulle kunna säljas. Dessutom fick jag ett estetiskt hus som tilltalar mig mer och mer för varje år jag bor i det (blir nu drygt 4 år). Anlitade en lokal byggare på fast räkning. Blev totalt inte dyrare än ett standardhus - faktiskt!

Men det gäller ju att a) finna rätt arkitekt och b) finna rätt byggare.
 
Varför vi väljer lösvirke är egentligen mest för att vi tror att vi kommer billigare undan med god planering. Dessutom för att försöka få mer pengar över när det väl är klart, en jäkla skillnad att ha lån på 2 miljoner jämfört med 3.

Var får man tag på konstruktörer som inte kostar skjortan?

Har nu skaffat 3d home Architect och börjat rita lite på huset, en del störande moment i programmet eller så beror det på okunnighet. När man skapar en vindskupa så ligger tak kvar i nederkant även fast jag vill att den ska hänga ihop med husfasaden, hur kinkig är en konstuktör på det när man väl anlitar för att få allt uppritat ordentligt?

Sedan är det grymt svårt att placera en vettig trapp, mycket trevligt i övrigt då man får en bra uppfattning om vilka rum som blir för stora eller små. Kan ladda upp någon bild när jag kommit längre.

En annan fråga, vi får bygga 2 plans hus med en yta av 120kvm hur kinkigt är det om ytan blir 120,6?

Vi har redan funnit rätt byggare, men som sagt för att vi överhuvudtaget ska klara av det här bygget så krävs stor planering (räknar medd 1 år bara på det) tomten har vi redan, så kanske kan börja förbereda en del på den redan nu? Vad kan man göra innan man har några ritningar klara? Gräva?

Är en ny upplevelse detta,

Det kommer meeeeera.....
 
Nu har jag ritat lite, tänkte dela med mig av hur vi tänkt oss.

Har inte riktigt fått till placeringen av fönster samt att vindskupan ska ligga i takhöjd och det där med taket kvar nedanför takkupan.

Detta är väll inte ett speciellt avancerat hus?

bifogar planlösning för plan 1 & 2 samt bilder på hus framifrån och bakifrån. Något jag bör tänka på?

Funderade även på optimala mått på tex takstolar osv, blir det dyrare om måttet är annorlunda?

Måtten på huset är

Längd 12900 mm
Djup 8555 mm
Lilla utbyggnaden är
Bredd 4000 mm
Djup 2600 mm

Total byggyta alltså 120,6 vilket är 0,6 för mycket bör man fixa det?

Hej så länge
 
frsta.jpg
 
2ndra.jpg
 
framsida.jpg
 
baksida.jpg
 
En snabb kommentar

Bottenvåningen: Hur kommer du in till toaletten + rummet (groven?) in till höger från hallen, går du (hukande) under trappan då?
 
Redigerat:
Nej, inte hukande,,,, skickar en bild så ser du hur det ser ut.

Groven stämmer bra!
 
ingang.jpg
 
Finns ju lite risk för att slå i huvudet =)

Funderar på att ev. ta ingång från köket men inte lika trevligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.