Här på landet är det svårt att få tag på elektriker för att göra mindre jobb. Elektrikern som jag anlitat förr har jag väl lite sisådär förtroende för men som sagt svårt att få tag på någon annan. Hursomhelst så har han nu varit här igen och kopplat in en central i garaget.

Han har kopplat som i den första bilden. Jag antar att det är ok men så vitt jag har förstått så kan det blir lite strul med att båda JFB bryter om man nu hittar på nåt skumt nere vid central 2.

Hade det inte varit bättre att koppla som på bild 2? Då blir det ju bara rätt JFB som bryter.
 
  • jfb1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • jfb2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du femledarsystem in i centralerna?

/Kent
 
Efter huvudsäkringarna på inkommande sitter ett gäng små porslinssäkringscentraler(gammalt hus där elen har byggts på efter hand). Elektrikern har, i samband med att han installerade central 1 för några år sedan satt en liten låda vid med tre dvärgsäkringar som matar central 1. Han verkar ha plockat 3x fas, nolla och jord från några plintar i de gamla centralerna. Så, ja det är fem-ledarsystem in till första centralen. Det finns ingen JFB i utöver det som finns i central 1 och 2.
 
Johan_Pettersson
Man bör eftersträva att dela upp anläggningen i sektioner som har var sin jordfelsbrytare så "slocknar" inte allt.
Tex om man har kyl/frys så bör dessa sitta på en egen.
 
Tanken med att att koppla vidare efter bef. jfb är om det händer något på vägen mellan centralerna. Kommer inte ihåg men tror inte att det förligger något hinder att koppla enl. skiss 2.
Precis som Johan säger bör man ha K/F på en egen och i början när jfb kom så lade man helt enkelt ut en säkring utanför jfb bara för att inte få onödiga stopp på dessa enheter.

mvh
klasson
 
  • Gilla
lelle43
  • Laddar…
Det är väl inget direkt fel att seriekoppla två JFBer men kanske inte så lämpligt då man inte vet vilken som kommer att lösa vid ett fel. Men nu tjuvlöser inte JFBer varje dag precis så i praktiken är det ett marginellt problem. Ett garage, troligen med utomhusuttag ökar dock risken.

Alternativ två är helt klart bättre och borde användas om så är möjligt. Har elektrikern kopplat i central 1 också? Finns det säkringar i central 1 som skyddar huvudledningen till central 2? Att koppla enligt alt 2 går bara om huvudledningen till central 2 har samma area som inkommande till central 1, och att utlösningsvillkoret uppfylls (längden spelar in). Vill man skydda huvudledningen till central 2 så kan man använda en 300mA JFB med tidsfördröjd utlösning, men det är lite överkurs.
 
Bo.Siltberg skrev:
Det är väl inget direkt fel att seriekoppla två JFBer men kanske inte så lämpligt då man inte vet vilken som kommer att lösa vid ett fel. Men nu tjuvlöser inte JFBer varje dag precis så i praktiken är det ett marginellt problem. Ett garage, troligen med utomhusuttag ökar dock risken.

Alternativ två är helt klart bättre och borde användas om så är möjligt. Har elektrikern kopplat i central 1 också? Finns det säkringar i central 1 som skyddar huvudledningen till central 2? Att koppla enligt alt 2 går bara om huvudledningen till central 2 har samma area som inkommande till central 1, och att utlösningsvillkoret uppfylls (längden spelar in). Vill man skydda huvudledningen till central 2 så kan man använda en 300mA JFB med tidsfördröjd utlösning, men det är lite överkurs.
Från huvudsäkring till central 1 går en 6mm EKKJ och från central 1 till central 2 går en 6mm N1XV(eller vad den nu heter, jordkabel utan strumpa). Just nu är central 2 avsäkrad i central 1.
 
Mikael_L
Jag skulle helt klart kopplat enl alt 2.
Men som Bo skriver kan det även ha med utlösningsvillkoret att göra, att elektrikern bedömt att det inte uppfylls genom koppling enligt alt 2, med en JFB före matarledningen blir kort frånkopplingstid garanterad.
 
Jag hoppas någon ännu mer insatt kommenterar men jag skulle säga att han gjort rent fel. Att ha 2 jfb i serie så innebär att jfb 2 kommer uppföra helmysko.
Tror jag...
 
Man kopplar normalt inte flera 30mA JFB i serie..Inte för att det inte fungerar (för det gör det), men för att slippa återställa en eller flera (Som man då får leta efter) vid jordfel (eller åskknall i närheten ). Man brukar däremot sätta en anläggningsskyddbrytare (JFB med 500mA trip-gräns). Som den första "JFBn" i tex matande "skåp" och sedan sektionera ut ledarna via personskyddsbrytare eller JFB på 30mA i de separata gruppcentralerna.

Vanlig apparatur har ju läckströmmar tex p.g.a EMC filter etc som gör att om man kombinerar för många på samma JFB så kommer den att lösa trots att ingen egentlgt fel finns...
 
Allt verkar funka så *peppar, peppar*...

Ska slå honom en signal och höra vad han säger, om det finns en tanke bakom eller... :)
 
Man sätter inte två lika stora JFB i serie, det innebär inga fördelar men lite nackdelar. Det ska vara som i alternativ 2. Huvudledningarna skyddar man normalt INTE med en 30 mA JFB, möjligen en större tex 300 mA. 30 mA sätter man i den central dit gruppledningarna som ska skyddas går.
 
Sätter man JFB i serie skall den första vara fördröjd, det hjälper inte att det skiljer i utlösningsström. De flesta jordfel har en felström betydligt större än utlösningströmmen på JFB då det inte finns någon strömbegränsningsfunktion i en JFB så man kommer inte ifrån problemen med att enbart välja JFB med olika utlösningströmmar!
 
Är det inte rätt vanligt att man först sätter en "större" JFB för brandskyddet i hela anläggningen och sedan personskydds JFB som är lite mindre i alla centaler. Och brukar inte dom flesta jordfel (som JFB ska skydda mot) vara relativt små. Har man stora fel kan naturligtvis JFB i serie samt en eller flera säkringar lösa.
 
JFBer ska inte lösa i tid o otid, så egentligen har det inte större praktiskt betydelse om man använder en tidsfördröjd JFB eller inte. Enda vanliga orsaken jag ser är utomhusuttag och motorvärmare i synnerhet, och det är ofta "små" fel (vatten i kupefläkten). Så dessa uttag bör inte göra hela anläggningen strömlös, vilket kräver tidsfördröjda JFBer tidigare i kedjan. Personskyddet handlar nog om ifall man kommer åt en fas. Att t.ex en spis läcker lite är ju inte farligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.