kamilenski skrev:
Det är exakt det jag menar. Mattan ska upp på tröskeln. Ska bilda en enhet med golvet. Man ser tydligt i trösklarna till våtutrymmen ett litet hack. Det är platsen för mattan och tätskiktet.
Finns det inga strikta krav på att det ens ska finnas tröskel i våtutrymme så är det väl inte sannolikt att det behövs uppvik på tröskeln?
 
1337 skrev:
Finns det inga strikta krav på att det ens ska finnas tröskel i våtutrymme så är det väl inte sannolikt att det behövs uppvik på tröskeln?
Jaha? Går röret sönder är det fritt fram med vatten i vardagsrummet?
 
Och? Det är fortfarande inget formellt krav. Rinner vattnet ut i vardagsrummet så är det nog dags att kolla fallet.
 
  • Gilla
David.LK
  • Laddar…
Och detta hittar jag på?

BBV 10:1


6.3.2 Golv
Förseglingar ska utföras vid:
Anslutning mot golvbrunn, trösklar och i
golv/väggvinkel.
Om golvtröskel saknas ska blindtröskel
vara monterad för att tätskikt och försegling
ska kunna utföras i samband med plattläggningen.

Spalt mellan karm och vägg, större än
4 mm, ska ilagas så att försegling kan utföras
kontinuerligt mellan tröskel, karm och vägg.
Försegling mot tröskel ska ske genom uppvik
av tätskikt och tillhörande försegling mot
tröskeln till nivå för färdigt golv.
Se fig. 13.
Tätskiktets horisontella nivå vid dörröppningen
ska vara minst 20 mm över
tätskiktets horisontella nivå vid golvbrunnens
överkant. Detta medger tröskel i nivå för färdigt
golv vid tillgänglighetsanpassning.
 
1337 skrev:
Och? Det är fortfarande inget formellt krav. Rinner vattnet ut i vardagsrummet så är det nog dags att kolla fallet.
Behöver ju inte vara dåligt fall om det blir stopp i golvbrunnen just när man dragit ur proppen för att tömma badkaret. Hände oss häromdagen men var som tur var inte helt stopp och vi hann tillbaka innan så mycket hade runnit ut. 200 liter badvatten på 4 kvadratmeter badrum (som i vårt fall) blir 5 cm vattennivå... vete tusan om man har såpass bra fall.
 
Det står även på BKR's hemsida: "För att BBV skall gälla måste reglerna avtalas mellan beställare och behörig entreprenör". Så vad är avtalat?

Eller så skiter man i BKR och kör på GVK istället. Brukar bli mindre bekymmer då.
 
1337 skrev:
... kör på GVK istället. Brukar bli mindre bekymmer då.
Det är sant.
 
Salningen är grotesk, hur tänkte de där?
När det gäller tröskel ska det ju sitta silikon längs med där vad jag vet, dock menar du väl att listen kapats för kort? Den borde väl ha klyvts lite också, så att silikonen hamnade i nivå med fodret, eller?

/A
 
kamilenski skrev:
Och detta hittar jag på?

BBV 10:1


6.3.2 Golv
Förseglingar ska utföras vid:
Anslutning mot golvbrunn, trösklar och i
golv/väggvinkel.
Om golvtröskel saknas ska blindtröskel
vara monterad för att tätskikt och försegling
ska kunna utföras i samband med plattläggningen.
Spalt mellan karm och vägg, större än
4 mm, ska ilagas så att försegling kan utföras
kontinuerligt mellan tröskel, karm och vägg.
Försegling mot tröskel ska ske genom uppvik
av tätskikt och tillhörande försegling mot
tröskeln till nivå för färdigt golv. Se fig. 13.
Tätskiktets horisontella nivå vid dörröppningen
ska vara minst 20 mm över
tätskiktets horisontella nivå vid golvbrunnens
överkant. Detta medger tröskel i nivå för färdigt
golv vid tillgänglighetsanpassning.
Man kan också välja att markera det sista i stycket och detta betyder att det inte är tvång med tröskel om du har så pass bra fall så att nivån skiljer 20mm eller mer mellan dörröppningen och brunnen...

Detta för att man t.ex ska kunna handikappanpassa eller som de då skriver i branschreglerna... tillgänglighetsanpassa badrummet.
 
Paul-Staffanstorp.

Menar du att man kan klara sig helt utan tröskel om brunnens tätskikt ligger 20mm under eller lägre än det tätskiktet i öppningen?
 
kamilenski skrev:
Paul-Staffanstorp.

Menar du att man kan klara sig helt utan tröskel om brunnens tätskikt ligger 20mm under eller lägre än det tätskiktet i öppningen?
JA, så tolkar jag och många med mig den avslutande delen av ditt citat, just för att man ska kunna "tillgänglighetsanpassa" våtutrymmet. :)

Dock har man ju i normalfallet ändå oftast en liten tröskel.

Det är ju höjdskillnaden på det horisontella tätskiktet som ska vara 20mm och inte från uppvikets överkant...

Det står ingenstans hur hög tröskeln ska vara vilket också tyder på att det är de 20mm höjdskillnad i tätskiktsnivån som är det väsentliga man ska följa.
 
Redigerat:
falegname
Paul-Staffanstorp skrev:
JA, så tolkar jag och många med mig den avslutande delen av ditt citat, just för att man ska kunna "tillgänglighetsanpassa" våtutrymmet. :)

Dock har man ju i normalfallet ändå oftast en liten tröskel.

Det är ju höjdskillnaden på det horisontella tätskiktet som ska vara 20mm och inte från uppvikets överkant...

Det står ingenstans hur hög tröskeln ska vara vilket också tyder på att det är de 20mm höjdskillnad i tätskiktsnivån som är det väsentliga man ska följa.
Du har tolkat helt rätt Paul.
Vill man så kan man vika upp en remsa mot klinkersen om det inte är 20 mm fall till brunnen och ingen tröskel finns.
 
Kan berätta att det hela slutade bra!

Det var inga problem att jag vägrade att betala innan jobbet var godkännt och i måndags kom "cheferna" ut och inspekterade problemen.

Jag var innan lite rädd för att de skulle försöka slingra sig, men det blev tvärt om. De var mycket ödmjuka och hittade till och med fler fel än jag själv anmärkte på (Igår och idag så kom två andra killar ut och fixade till alla punkter på min lista. Det bytte bland annat båda dörrarna helt och hållet och de som satte upp dem var betydligt mer erfarna och fick till en mycket bra finish.

Chefens ursäkt var att killen som gjorde jobbet ursprungligen egentligen inte är en snickare utan bara plattsättare. Man kan ju dock undra varför han då sattes att göra även snickeribitarna från början.
 
En solskenshistoria mao. Skönt att det fixade sig så bra j_f_k. :)
 
Glädjande att höra...fixar till sina misstag utan att försöka komma undan...skönt att allt slutade väl..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.