Vi har en konstaterad fuktskada i ett badrum i vår hyresrätt (som är ett suterränghus). Svaret vi fick av de personerna som var och mätte med fuktmätare var att person A sa att allt måste rivas ut och torkas upp men sedan kom person A med person B som var hans chef som sa att det "torkar väl upp så småningom". Detta var i oktober 2009.
Då min sambo som använder detta badrum dagligen (jag använder badrummet på övervåningen) har hälsoproblem med rinnande näsa och nysattacker osv. så tror vi att det kan beror på fuktskadan i badrummet.

Fuktskada i väggar och golv berodde på att ett stuprör på grannen sida (som vi inte har sett) har saknat påskjutsrör så att det mesta vattnet har hamnat utanför tratten och precis intill husväggen. Hur många år det har varit så vet vi inte.
Grannen har precis samma fuktproblem i sitt badrum som ligger vägg i vägg med vårt, men verkar skita i det (kanske kan ha att göra med att ansvaret för problemet är hos dem).

Storleken på vart fuktmätaren ger utslag är ca 6-8 kvadratmeter uppdelat på 2 väggar och golv (en vägg som går mot/under jorden, en vägg mot grannen och golvet som är betongplatta).

Vad jag behöver hjälp med är bra argument till varför de (hyresvärden) skall åtgärda problemet då de inte tror att det kan skapa de hälsoproblem vi har.
Tack på förhand!
/Anneli
 
Mögel är dokumenterat dåligt för hälsan. Bästa sättet är nog att ta dit en egen besiktningsman och mögelhund. Då får ni svart på vitt och det bör bli svårt att resonera bort för er hyresvärd (om ni nu hittar mögel förstås).
 
Om värden har den attityden så är det nog läge att kontakta hyresnämnden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.