Känner mig lite lost...tacksam för lite råd

Ja, nu är bara besiktningen som återstår innan köpet är klart. Byggt 1915 1,5plan på totalt 170kvm, hela bottenvåningen med breda trägolv, undergrund Lera Grund Platta/torpargrund och direktverkande el.

Jag vill ha golvvärme överallt med klinker/stengolv.
Vad för uppvärmningsystem är mest ekonomisk? eller vilka alternativ skulle vara lämpliga?
En mkt fin gammalbakugn finns centralt i huset, nåt man kanske skulle kunna använda för uppvärmning?

Mvh Lisa
 
Hej, och välkommen till forumet!
och Grattis till nya huset är väl på sin plats..

Jag blev lite konfunderad när du skrev att du vill ha stengolv överallt..
Är det klinker du menar?
Är det inte synd med tanke på alla de gamla trägolven? Eller är de i så dåligt skick..?

Har huset någon idag fungerande, godkänd skorsten?
 
Hur mycket egen tid vill ni lägga på uppvärmningen av huset?
Har huset skorsten?
Har ni tillgång till billig/gratis ved?
Har ni möjlighet att hantera större mängder ved?
Hur ser markförhållandena ut - går det att borra eller plöja ner en markvärmeslang?
Hur stor plats finns tillgänglig för uppvärmning i huset (i pannrummet)?
Har ni möjlighet/vill ni hantera pellets?
 
Hej, igen..

Trägolven är i bra skick som är snyggt isig, men vill gärna ha värme under och det funkar ju inte om man vill bevara det gamla golvet..?
Klinker eller nåt typ av stengolv(vet ej vad ännu,får undersöka vad som är bäst..tips?)
Detta framförallt för att det är praktiskt och snyggt, har hundar så städningen underlättar så hall, grovkök,kök,badrum.
Men inte till vilket pris som helst..då detta hus blivit mkt dyrare än vad jag hade tänkt
Den gamla bakugnen i hall/vardagsrum har skorsten, men är idag inte använd på många år, men rent tekniskt borde man väl kunna få fart på den och elda i..?

På en annat hus som jag tittade på fanns en nyare kamin som försörjde golvvärmen och varmvatten och dom använde elpatron när dom var borta, huset var bara på 80kvm men det verkade bra.

Någurlunda billig ved kan jag ordna, framförallt på vintern kan jag lägga egen tid på hanteringen men är bortrest en del och tänkte leva ensam ett tag, så den hjälpen finns inte. Plats och utrymme för någurlunda stora mängder ved m.m finns att tillgå
Ang. markförhållande om det går att borra eller plöja ner markvärmeslang, inte en aning, vad krävs för det? istort är det jodbruksmark runt om huset,undergrunden till huset är lera, ganska nära havet är det intressant isammanhanget..? tomten är 1400kvm
Det finns idag inga stora utrymmen tillgängligt för uppvärmning, några kvm.

Mvh Lost
 
Jag är inte helt främmande för pellets, men inte alltför mkt tid hanteringsmässigt..

Lost..
 
Du har alltså i dag inte vattenburen Värme? tex vatten element?

om du inte har det blir det dyrt att lägga in det efteråt. säkert upp åt 100.000:- eller ännu mera..

Dock så ökar du värdet på huset med mer änns så..
Samt att du i framtiden enkelt kan välja vad du vill ha för uppvärming.. (Fjärrvärme, olja,el,Pellets, Värmepump, Sol, Vind osv osv osv)

Då du inte har ett pannrum, så är en pellets panna inget bra alterativ..

Billigast för dig är att
* Åtgärda skorstenen (troligen en glidgjutning kostar ca 1200:-/ metern) Samt att installera en ny Kamin (runt 30.000:) (pellets kanske men har du tillgång till ved så är det nog inget bra alternativ).
*Installera en Luft/luft värmepump vilket du kan spara runt 40% av dina elräkningar förutsatt att du har en lämplig rumslösning dvs öppen planlösning...

Dock så får du ingen värme i golven.

måste du absolut ha golv värme så finns det el golv värme att lägga ut. Fast då kan du nog räkna med (väldigt!!) dyra elräkningar i framtiden. Kanske El-Golvvärme i hallen så den värsta vätan torkar upp snabbare..

Det du (vi) först måste veta är hur mycket $$$ du kan lägga ut på ditt värme system.. Hur gammalt är huset?
 
Ingenting är ju omöjligt, men vattenburen golvvärme kommer ju att kosta en hel del.

Jag måste fortfarande inflika att jag tycker det känns lite "fel" att lägga in ex. klinker i ett snart hundra år gammalt hus, som säkert har massor av charm. Jag inser dina praktiska fördelar, men som sagt - fundera över det noga. Precis som föreslagits, så kanske en kompromiss kan vara klinker i hall/entré respektive badrum med elektrisk golvvärme (som komfortvärme).

Mitt förstahandsalternativ hade nog varit en vattenmantlad pelletskamin som ny primär uppvärmningskälla. Visst blir ved säkert billigare, men kräver ju samtidigt mer skötsel och tillsyn. Beroende på din planlösning hade jag sedan om möjligt försökt att ansluta några stycken vattenburna radiatorer, samt monterat någon värmeförflyttare.

Går den befintliga bakugnen att konvertera med ex. en braskaminsats för ved för en rimlig peng, så kan ju det bli en mycket bra källa för tillskottsvärme, när du är hemma och hinner/vill.

Befintlig direktverkande el måste självfallet vara kvar för att säkerställa värmebehovet om vintern bli kall, eller annat fallerar.

I steg 1 skulle jag kontakta sotaren på orten, och efterhöra hans synpunkter på befintlig skorsten.
 
Hej igen

tack för svaren!

Huset är runt 100år och ingen vattenburen värme, el element direkt, öppen planlösning mellan sov,vardagsrum,hall,badrum.
Mellan hallen och vardagsrum finns som sagt en gammal bakugn som inte är använd sista 20åren.
Kunde man göra nåt bra utav den, typ brakamin eller bättre alternativ?
Hade besiktning igår på huset och han rekomenderade spontant luft/luft värmepump.
Mina drömmar om klinker tyckte han var en dum ide, med tanke på att huset rör sig, i grovköket finns idag ett gammalt stengolv som släppt lite.

Om jag fattar rätt så för att få vattenburet,golvvärme,klinker är det ett ganska stort ingrepp och kostar derefter..ca??

Få igång skorstenen och ev. braskamin som insats ger endel värme och hög trivselfaktor, men endast för stödvärme och för att det är lite mysigt, beiktningsmannen sa ett värmen runt bakugnen (som är ganska stor) håller sig flera dgr..

värmepumpen från/från verkar ju kunna spara en del..

Jag vill satsa ganska ekonomiskt, men det är mkt som måste göras behöver ny fasad,kök,badrum...osv
Men värmen känns väldigt viktig och har bara svårt för att reda ut vad som är bäst..

Losty

 
Skulle också tycka att det vore väldigt synd att plocka bort gamla trägolv med breda, fina plank (du gör aturligtvis som du vill). Själv hade jag nog satsat på ett vedeldat eller möjligen pelletseldat radiatorsystem med acktank om utrymme och pengar finns. Nackdelen med biobränsle är ju att det kräver mer arbete än värmepump - men:

Tänk noga efter innan du väljer någon form av värmepump - det är elvärme om än effektivare sådan än direktverkande el. Köp inte installatörernas propaganda rakt av. Värmepump sparar möjligen en hel del pengar för dig i dagsläget men elpriset kommer förmodligen att fortsätta stiga och det med ökat tempo, vilket kan minska eller i värsta fall radera ut den ekonomiska förtjänsten med bytet på några års sikt. Möjligen kan du öka värmepumpsmarginalerna något genom stödeldning med kamin/-er (kan vara relativt billigt att köpa/installera) eller kakelugn (dyrt men effektiv värmelagring).

Lycka till!
 
Skaffa en STOR täljstenskamin och elda den två gånger om dan med ved ??? När du inte är hemma får luftvärmepumpen jobba...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.